Selēns - nozīmīgs mūsu organisma vielmaiņas posms

13. Nov 10:56 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Hronisks nogurums ir kļuvis par mūsdienu pasaules tipisku problēmu. Dažkārt par iemeslu nogurumam var būt liela slodze darbā un nepietiekams miegs, taču ir arī situācijas, kad nogurumu rada organismam svarīgu mikroelementu trūkums, tostarp, arī selēna. Jāatzīmē, ka selēna loma cilvēka organismā ir ļoti nozīmīga.

Kāda ir selēna nozīme organismā?

Selēns ir nepieciešams vairāku organisma dabisko aizsargmehānismu nodrošināšanai. Šī mikroelementa trūkums vājina organisma aizsargspējas, tādējādi palielinot saslimšanas risku. Pateicoties savām antioksidantu īpašībām, selēns pasargā šūnas no potenciāli bīstamajiem brīvajiem radikāļiem. Brīvie radikāļi ir aktīvi ķīmiski savienojumi, kam trūkst viena elektrona. Tie rodas organismā oksidēšanās procesu rezultātā un bojā šūnas. Brīvie radikāļi var veidoties arī vides piesārņojuma, UV saules starojuma, tabakas dūmu vai dažādu saslimšanu ietekmē. Bojājot organisma šūnas, tie izraisa priekšlaicīgu organisma novecošanos un paaugstina hronisku saslimšanu risku. Lai neitralizētu brīvo radikāļu izraisītos bojājumus, organismam ir nepieciešami antioksidanti. 

Kā izpaužas selēna nepietiekamība organismā?

Nepietiekama selēna koncentrācija organismā izpaužas ar izsitumiem uz ādas, pastiprinātu matu izkrišanu, trausliem nagiem un organisma aizsargspēju samazināšanos. Ilgstoša selēna deficīta rezultātā var rasties dažādu šūnu bojājumi, kas noved pie tādām problēmām kā sirds mazspēja, vielmaiņas traucējumi, ko izraisa vairogdziedzera hormonu līmeņa pazemināšanās, zema izturība pret stresu, muskuļu sāpes un vispārēja imūnsistēmas pavājināšanās.

Kas ir labākie selēna avoti?

Selēns ir atrodams jūras veltēs (garnelēs, krabjos, lasī), olās, gaļā, alus raugā, Brazīlijas riekstos, ķiplokos, sīpolos, rozīnēs, pilngraudu maizē. Katru dienu ieteicams apēst dažus riekstus un pāris maizes šķēles no pilngraudu miltiem, piemēram, ar tunci. Tomēr ar to var nepietikt, jo rafinēti pārtikas produkti satur vien nenozīmīgu selēna daudzumu. Gatavošanas un cepšanas laikā lielākā daļa šī mikroelementa pazūd. Turklāt jāņem vērā, ka selēna saturs Baltijas augsnē un līdz ar to arī lauksaimniecības kultūrās ir zems.

Kāpēc selēns ir svarīgs vairogdziedzerim?

Mūsu pašsajūta un enerģijas līmenis, kā arī vielmaiņas ātrums lielā mērā ir atkarīgi no vairogdziedzera stāvokļa. Ar vecumu vai dažu slimību dēļ var rasties traucējumi vairogdziedzera darbībā, ietekmējot vispārējo labsajūtu, kā arī izraisot svara pieaugumu palēnināta vielmaiņas ātruma rezultātā. Selēns ietilpst enzīma struktūrā, kas regulē un aktivizē galveno vairogdziedzera hormonu. Turklāt selēns uzlabo joda uzsūkšanos un aizsargā vairogdziedzeri no brīvo radikāļu bojājumiem.

Vai selēns var palīdzēt cilvēkiem, kuri cieš no biežas saaukstēšanās un vīrusu slimībām?

Mūsu veselība, uzņēmība pret vīrusiem un slimību gaita ir atkarīgas no imūnsistēmas stāvokļa. Lielākā daļa selēna atrodas aknās, liesā un limfmezglos, kas liecina par tā nozīmīgumu imunitātei. Stimulējot imūnsistēmu, selēns palielina par imunitāti atbildīgo šūnu skaitu. Pētījumi apstiprina, ka selēns spēj kavēt dažu RNS vīrusu (piemēram, gripas) pavairošanu un mutāciju organismā. Tāpēc selēna papildu lietošana var palīdzēt organismam cīnīties ar vīrusu infekcijām. Papildu selēna lietošana ir īpaši ieteicama gados vecākiem cilvēkiem, smēķētājiem un tiem, kuri cieš no hroniskām slimībām.

Raksta tapšanā konsultējusi rinterniste un endokrinoloģe Maija Gureviča