LEGO® - kā tas viss sākās

LEGO® - kā tas viss sākās

04. Oct 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Nosaukums “LEGO” izrādās ir cēlies no diviem dāņu vārdiem “LEg GOdt”, kas nozīmē “labi spēlēties”, un līdz šim sauklis ir kalpojis par LEGO grupas ideālu. Interesanti, ka pēc laika tika atklāts, ka latīņu valodā šis vārds nozīmē “es lieku kopā”, lai gan, izdomājot nosaukumu, par to nebija ne jausmas.  

LEGO pirmsākumi meklējami 1932. gadā, kad Ole Kirks Kristiansens (Ole Kirk Kristiansen) savā uzņēmumā ražoja kāpnes, gludināšanas dēļus un koka rotaļlietas.

Šajā laikā sāk ražot arī jojo rotaļlietas, kas kļūst par īstu hītu Dānijas bērnu vidū. Kad pieprasījums krītas un trends mazinās, nepārdoto jojo pusītes tiek izmantotas kā spēļu automašīnu riepas. Bet pirmā konstruktora rotaļlieta, kas tiek ražota šajā uzņēmumā, ir LEGO koka pīle.

“Tikai labākais ir pietiekami labs”- šis ir Kristiansena moto, kuru viņa dēls Gotfrīds Kirke 1936. gadā pēc amizanta atgadījuma piekar koka darbnīcā pie sienas un šis moto kļūst par visa LEGO Group uzņēmuma moto.

Kā jau jaunam uzņēmumam raksturīgi, darbinieku skaits pieaug pavisam lēni, 1939. gadā LEGO rūpnīcā ir tikai 10 darbinieku.

1942. gadā notiek nelaime, un rūpnīca līdz pamatiem nodeg, tomēr pavisam drīz koka rotaļlietu ražošana atsākas un jau 1943. gadā, uzņemot apgriezienus, uzņēmumā ir 40 nodarbināto.

Lai gan koka rotaļlietas veido milzīgu pieprasījumu, LEGO vadība ir prasīga un izvēlīga pēc noteiktiem koka materiāliem, kas tiek izmantoti ražošanā, tādējādi jāmeklē jaunu materiālu iespējas. Likumsakarīgs ir biznesa nākamais solis, kad 1946. gadā LEGO grupa iegādājas Dānijā pirmo plastmasas rotaļlietu formiņu mašīnu. Tās izmaksas tajā laikā bija 30 000 dāņu kronas, kas atbilst aptuveni 450 000 dāņu kronām mūsdienās.

Turpmākajos gados tiek ražotas gan koka, gan plastmasas rotaļlietas un paplašināts produktu klāsts, līdz 1948. gadā uzņēmumā strādā jau 50 darbinieku un 1949. gadā rūpnīcā tiek ražotas jau 200 dažādas koka un plastmasas rotaļlietas un sākas klucīšu ražošana, kas ir kā pirmsākumi LEGO klucīšiem, kādus mēs tos zinām šodien. Produkcija tiek pārdota ekskluzīvi Dānijā.

1949. gadā apgrozībā tiek laisti plastmasas LEGO sistēmiskie klucīši ar četriem un astoņiem izciļņiem, zivs un jūrnieks.

Jaunu kāpumu uzņēmums piedzīvo 1951. gadā, kad tiek uzņemta pirmā melnbaltā LEGO filma bez skaņas ar fotogrāfu Kristiānu Lundi. Šajā gadā plastmasas rotaļlietas ražošanas apmēros sasniedz jau 50 % no visa uzņēmuma saražotā.

Lai uzņēmuma saražotie klucīši piedzīvotu jaunu uzvaras gājienu, tiek ražota būvēšanas bāze ar 10x20 izciļņiem.

Pēckara gados 1953. gadā sistēmiskie klucīši iegūst jaunu nosaukumu “LEGO Mursten”, kas dāņu valodā nozīmē LEGO klucīši, un šajā laikā LEGO vārds tiek drukāts iekšpusē visiem klucīšiem.

Interesanti, ka LEGO kā preču zīme tiek reģistrēts tikai 1954. gada 1. maijā.

Nākamajos gados tiek ražoti dažādi LEGO komplekti, iekļaujot arī logus, durvis un braucošus transportlīdzekļus un pēc gada jau tiek uzsākta produktu eksportēšana uz citām valstīm, no kurām pirmā ir Zviedrija.

Koka rotaļlietu ražošana pilnībā tiek pārtraukta 1960. gadā, kad rūpnīca nodeg, bet šajā laikā uzņēmums paplašinājies arī Somijā un Nīderlandē, savukārt darbinieku skaits Billundā sasniedz jau 450 nodarbināto.

Gadu gaitā palielinās komplektu skaits, un uzņēmums pievērš lielāku vērību produktu raksturojumam.

Godfrīda Kirkes Kristiansena LEGO rotaļlietu raksturojums:

1. Neierobežots spēles potenciāls

2. Paredzēts meitenēm un zēniem

3. Jautrība katram vecumam

4. Spēlēšanās visu gadu

5. Veselīga, klusa spēle

6. Garas rotaļāšanās stundas

7. Attīstība, iztēle, radošums

8. Jo vairāk LEGO, jo lielāka vērtība

9. Pieejami papildu komplekti

10. Kvalitāte visās detaļās

 

Pieaugot komplektu apmēriem, palielinājās arī pieprasījums pēc labākas saķeres, lai nodrošinātu lielāku stabilitāti, tāpēc LEGO elementiem tika mainīta sistēma.

Sešdesmitajos gados Billundā nodarbināto skaits sasniedz jau 600 darbinieku, turpinot paplašināt produktu klāstu. 1966. gadā kopumā saražoti 706 miljoni LEGO elementu un LEGO iegādājams 42 valstīs.

Rotaļāšanās notiek ne tikai mājās, tāpēc 1968. gadā durvis ver Legolandes atrakciju parks Billundā, kuru pirmajā sezonā apmeklē 625 000 apmeklētāju.

Lai paplašinātu auditorijas vecumu, uzņēmums sāk DUPLO klucīšu ražošanu, kas paredzēts bērniem no 1,5 līdz 5 gadiņiem.

Turpinās produktu detaļu papildināšana ar motoriem, gaismiņām un citām funkcijām, kā arī klajā nāk jaunas rotaļlietu līnijas.

Neilgi pirms 1990. gada tiek izstrādāts LEGO klucīša logo, rūpnīcā tiek nodarbināti 6000 darbinieku un pašreiz produkti iegādājami 115 valstīs.

1992. gadā tiek uzstādīts Ginesa rekords – 545 metru garas LEGO sliedes ar trīs modeļu lokomotīvēm. Savukārt Zviedrijas televīzijā tiek uzbūvēta pasaules lielākā LEGO pils no 400 000 LEGO klucīšiem 4,45 m x 5,22m izmērā. 

Tūkstošgades mijā tiek pārskatīta uzņēmuma misija un pamata pārliecība, uzskatot, ka bērni ir mūsu paraugi.

2009. gadā LEGO Group ir pasaules piektais lielākais rotaļlietu ražotājs pēc pārdošanas apjomiem.

Tāpat šajā gadā Warner Bros. un LEGO Group paziņo par tālākajiem plāniem attīstīt pirmo spēlfilmu, kuras pamatā ir LEGO klucīši un ikonas.

LEGO grupa paziņo par daudzgadīgu partnerību ar Disney Consumer Products, iegūstot ekskluzīvas tiesības uz rotaļlietu ražošanu, pamatojoties uz visu Disney un Disney Pixar rekvizītu portfeli.

Tāpat tiek atklāta pilnīgi jauna produktu līnija - LEGO Games. Līnija sastāv no galda spēļu sērijas, kuras var spēlēt visa ģimene.

Uzņēmuma globālās klātbūtnes paplašināšanas stratēģijas ietvaros LEGO Group paziņo, ka papildus galvenajai mītnes ēkai, kas atrodas Billundā (Dānija), galvenie biroji tiks izveidoti arī Londonā (Anglija), Enfildā (ASV), Singapūrā un Šanhajā (Ķīna).

Turpinās spēcīga izaugsme, un LEGO Group uzrāda ļoti veiksmīgus rezultārus 2013. gadā. Mazāk nekā 10 gadu laikā uzņēmums ir četrkāršojis savus ieņēmumus.

LEGO Group un LEGO Foundation 2015. gadā noslēdz trīs gadu partnerību ar UNICEF, lai aizsargātu bērnu tiesības un mainītu bērnu mācīšanās veidu. LEGO produkti tiek pārdoti jau vairāk nekā 140 valstīs.

2018. gads tiek atzīmēts kā jubilejas gads, jo LEGO klucīši svin 60 gadu jubileju, LEGOLAND Billundā aprit 50 gadu, bet LEGO minifigūra svin 40 gadu jubileju.

LEGO grupa 85 gadu laikā no mazas ražotnes izaugusi par modernu, starptautisku uzņēmumu, kas ir viens no lielākajiem rotaļlietu ražotājiem pasaulē.

LEGO klucīši joprojām ir būtiskākais produkts, kas nu jau pieejams no dažādām sērijām un dažādos komplektos.  

Lai iedvesmojošas rotaļas un nebeidzamas fantāzijas idejas! 

Māmiņu Klubs