Klaudija Hēla: Bērnudārzos bieži viss tiek darīts tā, lai ērti būtu nevis bērnam, bet gan pieaugušajam

Klaudija Hēla: Bērnudārzos bieži viss tiek darīts tā, lai ērti būtu nevis bērnam, bet gan pieaugušajam

04. Apr 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Mazākas grupas un vairāk pedagogu. Tāda ir fizioterapeites Klaudijas Hēlas atbilde uz Māmiņu Kluba jautājumu, kā mainīt apstākli, ka pēdējos gados aizvien vairāk dzirdam par vardarbības gadījumiem bērnudārzos.

Fizioterapeite Klaudija Hēla ir pedagoģiskā vadītāja Māmiņu Kluba izveidotajā privātajā pirmsskolas izglītības iestādē. Kā stāsta Klaudija Hēla, kura bijusi viena no Māmiņu Kluba bērnudārza izveidotājām, šīs pirmsskolas izglītības iestādes pamatā ir Pikleres pedagoģijas koncepts. “Svarīga ir aprūpe, brīvais kustību un spēlēšanās laiks. Es teiktu, ka svarīga ir attieksme, jo cenšamies iespējami individuāli pieiet katram no bērniem, radot viņam drošības sajūtu,” par atšķirīgo no citiem bērnudārziem stāsta Klaudija Hēla. Viņa uzsver, ka ne sevi, ne pārējās kolēģes nesauc par audzinātājām, jo vēlas būt pieaugušie, ar kuriem bērni var superīgi pavadīt savu dienu.

Pikleres metodoloģijā ir svarīgi, lai bērnam būtu nodrošināta vide, kurā viņš var brīvi kustēties un rotaļāties bez pieaugušā iniciatīvas, jo tieši brīvā rotaļāšanās un kustību laiks ir ļoti svarīgs bērna attīstībā un personības veidošanā.

Ļoti liela nozīme Māmiņu Kluba pirmsskolas izglītības iestādē ir cieņpilnai attieksmei pret bērnu, taču, kā uzsver Klaudija Hēla, cieņpilnai attieksmei jāsākas jau no brīža, kad bērns piedzimst. “Kā viņu piedzemdējām, sagaidām, kā ar viņu runājam, respektējam. Cieņpilna attieksme visvairāk izpaužas tajā, ka mēs jau no piedzimšanas brīža viņu uzskatām per personību,” teic atzītā fizioterapeite, piebilstot, ka tas nebūt nenozīmē, ka nedrīkstam bērnu ucināt vai par viņu priecāties, taču ir jāsaprot, ka visam ir savs laiks. Kā piemēru viņa min situāciju, kad pieaugušais lasa grāmatu, bet otrs pienāk klāt un jautā, kā iet, visas darbības komentē. “Es nevaru lasīt un runāties vienlaicīgi. Arī bērni nevar spēlēties un runāties vienlaicīgi. Viņi to var iemācīties darīt, bet tas nozīmē, ka viņi nevarēs koncentrēties, būs hiperaktīvi, neiedziļināsies,” par cieņpilnas attieksmes nozīmi pret otru stāsta K. Hēla.

Klaudija Hēla, runājot par cieņpilno attieksmi pret bērnu, uzsver, ka ļoti svarīgi, lai bērns justu, ka viņu respektē: “Manuprāt, galvenā problēma bērnudārzos ir tā, ka viss tiek darīts tā, lai pieaugušajam nevis bērnam ir labi un ērti.”

Vaicāta, kāpēc bērnudārzos saskaras ar vardarbību, Klaudija Hēla uzsver, ka darbs pirmsskolas izglītības iestādēs ir smags, tāpēc arī pastāvīgi trūkst darbinieki. “Citi domā, ka tā ir tikai pieskatīšana, taču tas ir gan fiziski, gan emocionālo smags darbs un liela atbildība.” Viņa uzsver, ka tas nav atbilstoši apmaksāts darbs, taču vienlaikus norāda, ka tikai ar algu paaugstināšanu nebūs līdzēts. “Nekas nemainīsies, ja paaugstināsim algu, bet bērnu skaits nemainīsies. Aizvien izdegšu, bet tikai par lielāku algu, tāpēc risinājums ir mazākas grupas un vairāk darbinieku,” pārliecināta ir viņa.