Kā iemācīt bērnam patstāvību?

Kā iemācīt bērnam patstāvību?

04. Jan 2014, 00:01 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Laikā, kad bērns sāk apmeklēt bērnudārzu, viņš kļūst patstāvīgāks. Kā bērnā veicināt patstāvīgumu, stāsta  sākumskolas "Taurenītis" pirmskolas izglītības pedagogs Linda Pūce.

Sākot apmeklēt bērnudārzu, bērnam vajadzētu mācēt pašam apģērbties, pašam paēst, doties uz podiņa. Protams, patstāvības apguve ir ilgstošs process, bet mērķtiecīgas ikdienas darbības var to veicināt. Pirmsskolas pedagogs Linda Pūce dalās ieteikumos: "Arī gatavojot brokastis,cepot svētdienas rītā omleti, atļaujiet bērnam dillītes uzbērt pa virsu, jogurtā odziņas ielikt. Tiesa, sākumā tas būs vairāk bardaks kā palīdzība, bet vēlāk tas noteikti atmaksāsies, ka bērns izrādīs vēlmi darboties un palīdzēt."

Ja ar joni tuvojas laiks, kad bērnam būs jāuzsāk mācības bērnudārzā, taču ar patstāvības iemaņām vēl īsti nevedas, satraukties nevajadzētu, jo bērnudārzos lielākoties auklītes un audzinātājas ir pretimnākošas.

Kā stāsta Linda Pūce, bez vecāku atbalsta nekas nevar notikt, jo, ja grupiņā ir 20 bērni, ātri jākļūst patsāvīgiem. Ja audzinātājas redz, ka bērns ātrāk apguvis ģērbšanās prasmes, tad audzinātājas stāsta un parāda, bet ļauj arī pašam bērnam darboties.

Pirmsskolas pedagogs iesaka, kā rīkoties: "Vecākiem es ieteiktu būt pacietīgiem! Pat, ja bērnam prasa 15 minūtes kāju dabūt bikšu starā iekšā,ļaujat viņam. Protams, var būt situācijas, ka kavējat darbu vai mazs brālītis, māsiņa ratiņos jau ir saģērbts, tad stāstiet bērnam, ka šoreiz es tev palīdzēšu, bet nākamreiz tu varēsi to darīt pats."

Svarīgi ļaut bērniem pašiem piedzīvot savu pieredzi, apgūstot jaunas lietas, arī tad, ja pēc tam apkārt valda liela nekārtība un mums tas ne visai patīk. 

Vecāki var stāstīt un rādīt, bet bērnam ir jāļauj pašam izpausties. Piemēram, veidojot ar plastalīnu, tas ir jāļauj bērnam un tādējādi jāveicina bērnā radošums. "No patstāvības veidojas bērna personība. Bieži vien pieaugušajiem liekas, ka zinām labāk, ko un kā darīt, atkarībā no tā, ko viņš var izdarīt tajā vecumā, tāpēc ir jāļauj viņam to darīt," iedrošina Linda Pūce.

Nozīmīga mācībstunda pastāvības apgūšanā ir bērna iespēja piedalīties māmiņas ikdienā – ja mazgājam traukus, lai bērns mums palīdz, ja uzkopjam māju – arī tajā bērns droši drīkst piedalīties.

"Pēc dabas bērns tomēr ir kārtīgs, viņam ir sava lietu izpratne, bet viņam patīk sakārtot un nolikt vietā," atklāj pirmsskolas pedagogs. "Kad jūs rotaļājaties – ļaujat bērnam rotaļlietas pašam izņemt ārā un tad aicināt salikt vietā. Sākumā kā interesanta rotaļa, tad veidosies kā pieradums. Kā pamudinājumu var ņemt palīgā kādu zvēriņu vai pasaku tēlu, kurš kārtīgs, kurš palīdz mammai sakārtot."

Mūsu – māmiņu uzdevums ir nenokavēt to brīdi, kad bērns izrāda interesi un vēlas apgūt jaunas prasmes, lai vēlāk nebūtu jācīnās ar bērnu, kuram nav ne mazākās vēlēšanās līdzdarboties mājas ikdienā. Patstāvības mācībstunda sākas jau no pirmajām bērna dzīves dienām, kad mēs savam mazulītim stāstām par to kā mēs viņus ģērbjam, vannojam un barojam, sakot, ka augot lielākam viņš pats varēs visu to apgūt. Pacietība un vēlēšanās bērnam dot brīvību pašam mācīties ir mūsu labākie sabiedrotie, lai mūsu mazais izaugtu patstāvīgs un vienmēr zinātu kā par sevi parūpēties.

Kristīne Damškalne, www.maminuklubs.lv