Iekārtojamies ērtāk, izrāde var sākties!

Iekārtojamies ērtāk, izrāde var sākties!

11. Apr 2015, 00:01 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Pēdējā laikā vecāki aizvien biežāk bērnam ieslēdz multfilmas, nevis stāsta vai lasa pasakas, aizmirstot, ka tās bērna attīstībai sniedz nenovērtējumu ieguldījumu!

Visas pasakas, bez izņēmuma ir piesātinātas ar materiālu, kas paredzēts gan bērna emocionālajai, gan intelektuālajai attīstībai. Ļoti svarīgi pēc pasakas izlasīšanas ir parunāties ar bērnu, pajautāt, ko viņš ir sapratis, ko ne. Kas ir paticis, kas ne tik ļoti. 

Atceros, kad biju maza, man tēvs ļoti agri iemācīja lasīt. Jau 4 gadu vecumā es lasīju Žila Verna grāmatu "Divdesmit tūkstoš ljē zem ūdens". Pēc izlasīšanas tēvs man lūdza atstāstīt. Tad man tas ļoti nepatika, vienmēr gribējās izlaist desmitiem lappušu, bet mans tēvs, kā īstens grāmatu mīlis, zināja visu grāmatas saturu no galvas, attiecīgi jautāja man pat tādus sīkumus, kā, piemēram, kas kuram bija mugurā, kādas bija jūtas, emocijas, notikumu hronoloģija. Tagad es saprotu, ka to visu viņš ir darījis pareizi, lai arī mazliet par stingru. No alfabēta nevis uz pasakām, bet uzreiz pie nopietnām grāmatām. 

Ar savu bērnu praktizēju līdzīgu praksi, tikai ar daudz vieglāk saprotamām pasakām, jautājot, kas ir labi, kas nav labi, kādi ir pasakas varoņi, un kas pasakā notika. 

Izvēlos tādas pasakas kā "Rācenis", "Kukulītis" utml. Tās ir īsas, tāpēc Nika nepagūst sagarlaikoties. Tajā pat laikā tām ir pilvērtīgs sižets. Pasakas attīsta atmiņu, domāšanu, uzmanību, māca bērnam skaitīt, sniedz bērnam priekšstatu par rīcību un sekām, sociālajām un morālajām normām, attīsta runu. Un visbeidzot, kas nav mazsvarīgi, pasakas attīsta bērna iztēli. 

Pateicoties vienai pasakai, mazā iemācījās skaitīt līdz pieci, pasakā bija situācija, kurā lācis bija slikti izrīkojies, mazā to saprata, kā arī saprot, ka vienmēr jāklauvējas, ejot ciemos. Tātad - pasakas māca kārtību. Pasaka par kukulīti Nikai palīdzēja saprast, ka lapsa ir viltīga un tā es varētu turpināt.

Pasakas audzina un dod iespēju vecākiem izveidot dialogu ar bērniem,  - par uzvedības normām, negaidot, kad bērns tās pārkāps.

Vienkārša lasīšana vai pārstāsts Niku vairs neinteresē. Tāpēc nākas izdomāt visu laiku kaut ko jaunu, jaunus veidus, kā pasakas stāstīt. Sākumā tie bija varianti ar žestikulāciju, attēlojot kādu varoni. Par tādu veidu es uzzināju attīstošajās nodarbībās, ko vada pirmsskolas izglītības pedagogs Sabīna Bakilina

Bet dažkārt kādu pasakas varoni ir sarežģīti attēlot un te vienā nodarbībā ieraudzījām, kā pasaku var izstāstīt gluži kā leļļu teātrī

 

Un nolēmām izmēģināt to arī savās mājās.

Pašlaik mums ir divu pasaku  - "Rācenis" un "Kukulītis" varoņi

  

Plusi ir tādi, ka absolūti bez jebkādiem tēriņiem var ar bērnu nodarboties gan zīmējot, gan mācoties līmējot un pēc tam var parādīt teātri, pārstāstot pasaku. Kopumā, nošaujam vairākus zaķus ar vienu šāvienu. 

Internetā atradām krāsojamos attēlus ar konkrēto pasaku varoņiem. Variantu vienmēr ir ļoti daudz, ir mazi un ir lielāki attēli. Var, protams, arī paši uzzīmēt, bet man tas ne visai padodas, tādēļ es izdrukāju. 

 

Pēc tam kopā ar bērnu izkrāsojam varoņus, pie viena pārrunājot, kādi varoņi būs pasakā

Pēc tam visus varoņus uzlīmējam uz stingrāka papīra vai kartona, es ņēmu vecus vāciņus no nevajadzīgām burtnīcām, un visu izgriežam.

Kad visi varoņi gatavi, ar skoču pielīmējam tiem "kātiņus". Uuuun..

Iekārtojamies ērtāk, izrāde var sākties!

Māmiņa Natālija (natalijamamaniki -maminklub.lv)