Dzemdību iestādes arī Latvijā ilgu laiku ir kalpojušas par platformu dažādu bērnu/māmiņu preču (autiņbiksīšu, piena maisījumu, kosmētikas, medikamentu) reklāmām. No vienas puses tas jau nav nekas slikts, jo daudzām ģimenēm pat reklāmas paraugi (autiņbiksīšu gabaliņi, kāds krēma paraudziņš), kalpo par mazuļa pirmā pūriņa sastāvdaļu.
Tomēr man aizdomāties liek nevis kompāniju sarūpētās dāvanas dzemdību iestādēs, bet kas cits - savu datu, adreses, telefona aizdošana prom mārketinga kompānijām, kas izmanto jauno māmiņu stāvokli dzemdību iestādē un savāc pamatīgu savu nākamo pircēju datu bāzi.
Šorīt Twitterī ieraudzīju GreenMoms aicinājumu boikotēt mārketinga kompānijas, kas veic savas aktivitātes dzemdību iestādēs. Konkrēti viņas vērsās pret Disney, kas šādā veidā veic savu kampaņu tieši ASV dzemdību iestādēs - reklamējot savus jaunākos produktus jaunajām mātēm tieši uzreiz pēc dzemdībām. GreenMoms uzskata, ka tā tiek pārkāptas jauno vecāku tiesības uz privātumu tik svarīgā brīdī kā bērniņa piedzimšana.
Tieši tā notiek arī Latvijā. Atceros, kad tikko biju laidusi pasaulē savu pirmo bērnu, tas bija pirms astoņiem gadiem un notika Dzemdību namā. Tik tikko atapusies no dzemdību mokām, es tiku aizsaukta uz iestādes ēdnību, kur notika Pampers prezentācija. Lieki teikt, ka es nevēlējos atstāt savu tikko dzimušo mazuli vienu pašu palātā, lai 20 minūtes klausītos kāda kaka kurās autiņbiksītēs sūcās iekšā ātrāk vai lēnāk. Turklāt, es atsaucos uz aicinājuma medmāsai (!) - kā es varu neklausīt medmāsu, kas mani kaut kur sauc?
Tad, kad ieraudzīju, kā dēļ man bija jāatstāj mazulītis, es godīgi sakot biju šokā, jo Pampers prezentācija bija pēdējais, ko tajā brīdī vēlējos skatīties! Man bija jābaro bērns, nevis jānīkst mārketinga aktivitātē kādā aukstā un nemīlīgā ēdnīcā. Toreiz ievēroju, cik prasīga bija medmāsa, aicinot visas māmiņas atstāt savu personīgo informāciju kompānijai - katrai bija jāuzraksta savs vārds, tālruņa numurs, pat mājas adrese. Visi šie dati tika tālāk nodoti kompānijai priekš tālākām mārketinga aktivitātēm.
No vienas puses tas nav nekas nosodomās, jo mātes jau pašas parakstījās un labprātīgi padevās ar visiem saviem datiem - gan jau viņām atsūtīja pēc tam kādu pampera paraudziņu vai bukletu, taču man ļoti nepatika veids, kā tas tika darīts un vēl tiek darīts joprojām:
1. Dzemdību iestādes darbinieks, kurš izmanto savu autoritāti, lai mātei paprasītu atdot personīgu informāciju (daudzas jau nemaz nepiefiksē, kam un ko no saviem datiem viņas atdod)
2. Māšu emocionālais stāvoklis brīdi pēc dzemdībām - faktiski mārketinga kompānijas izmanto šo cilvēku vājumu, lai agresīvi uzbruktu. Tām nav citu veidu, kā iegūt cilvēku datus, tāpēc viņi izmanto tieši visvājāko brīdi, lai sev savervētu jauno māti.
3. Es tiešām nesaprotu, vai tieši dzemdību iestāde un tik liels notikums kā bērna piedzimšana, ir īstais brīdis, kur bāzties virsū ar bukletiem un produktiem? Tā būtu cita lieta, ja visām māmiņām tiktu dāvināta kāda pirmo nepieciešamo higiēnas lietu kaste vai mazuļa pūriņš, kā tas notiek daudzās citās valstīs, bet pie mums ir tiešām -viens pliks mārketings!
Tā kā zinu, cik kompānijai ir jāsamaksā, lai tiktu "pēc mammu dvēselēm" dzemdību iestādē (tie ir vairāki tūkstoši latu) un kā tas tiek praktizēts, kur pēc tam nonāk cilvēku dati - caur cik kompānijām tie iziet un kāda negodīga prakse tiek pielietota, es arī aicinātu jaunās māmiņas ignorēt kompāniju uzbrukumus dzemdību iestādēs. Jauki,ja dod dāvanas, bet padomājiet, vai līdz ar dāvanas paņemšanu jums nav jāatstāj nezināmai kompānijai par sevi visa informācija?
Vai zinājāt, ka pēc tam jūsu dati tiek doti a) sociālo pētījumu kompānijām b) iepakotāju kompānijām , d) reklāmas aģentūrām, varbūt pat vēl kaut kur tālāk... Padomājiet,vai bukletu saņemšana pēc tam savā pastkastītē to atsver?
Kāda ir jūsu pieredze ar mārketinga uzbrukumiem dzemdību iestādēs?