Sporto arī mājās! Ieteicamās aktivitātes bērniem līdz 10 gadu vecumam

Sporto arī mājās! Ieteicamās aktivitātes bērniem līdz 10 gadu vecumam

05. May 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Liela daļa vecāku apzinās, ka regulāras fiziskās aktivitātes veicina bērna attīstību, pozitīvi ietekmējot garīgo veselību un labsajūtu. Taču mazāk zināms, ka piemērotas fiziskās aktivitātes palīdz uzlabot arī bērna sekmes bērnudārzā vai skolā. Regulāra izkustēšanās ir īpaši svarīga laikā, kad mājās pavadām krietni ilgāku laiku nekā vēlētos. “My Gym Latvia”, kas nodrošina funkcionālās un izglītojošās nodarbības bērniem pēc ASV īpaši izstrādātas bērnu fiziskās un intelektuālās attīstības programmas, sagatavojuši viegli izpildāmus un katrai vecuma grupai atbilstošus vingrojumus, ko pavisam viegli izpildīt mājās, arī kopā ar vecākiem.

Nesen Lielbritānijā veiktais pētījums* par sākumskolas vecuma bērniem parādīja, ka bērniem, kuri nodarbojas ar fiziskām aktivitātēm, labāk sokas ar lasīšanu, rakstīšanu un matemātiku nekā tiem, kuri ir mazāk aktīvi. “Katrs bērna attīstības posms ļauj iepazīt pasauli un atklāt savu spēju robežas. Fiziskās aktivitātes ir viens no faktoriem, kas tieši veicina bērna fizisko un intelektuālo attīstību. Katrā no bērna attīstības posmiem vecāki vai treneri var palīdzēt bērnam izkopt konkrētā vecuma posmā nepieciešamās prasmes. Svarīgi saprast bērna fizisko un emocionālo gatavību, lai veiksmīgāk pielāgotu atbilstošos vingrojumus un palīdzētu bērnam gūt gandarījumu par paveikto. Tieši apjausma, ka bērns pats ir paveicis vingrojumus, radīs vēlmi tos atkārtot un pārvarēt jaunus izaicinājumus. Šo varam novērot arī savās nodarbībās, kad atbilstoši spējām pielāgotie vingrojumi ļauj bērniem paveikt ko jaunu,” uzsver “My Gym Latvia” vadītāja Elīna Zubova.

Rāpotāji (6 līdz 13 mēneši)

Šajā vecumā bērns attīstās ļoti strauji, tāpēc rāpotājiem var piedāvāt tā sauktās “prasmju stacijas”, kur katru nedēļu var sagatavot jaunu vingrinājumu, piemēram, rāpot pāri dažādiem šķēršļiem. Tas var būt kāds tiltiņš starp paklājiem vai no spilveniem izveidots labirints, kas mazulim jāpārvar, lai tiktu pie iemīļotās rotaļlietas vai mammas un tēta. Padoms vecākiem - veidojot prasmju stacijas rāpotājiem, ļaujieties iztēlei un krāsām. Jo plašāka būs vecāku iztēle, jo lielāka būs bērna interese par izaicinājumiem.

Staigātāji/ skraidītāji  (14 mēneši – 2 gadi un 6 mēneši)

Bērniem pieaugot, palielinās arī prasmju un spēju kopums. Šī vecuma bērniem var piedāvāt jau nedaudz sarežģītākus vingrojumus. Piemēram, vingrinājumu “sajūtu taka”, var veikt uz speciāli nopērkama paklājiņa ar nelīdzenu virsmu, kur ir dažādi izciļņi un faktūras, bet var arī izmantot mājās pieejamos dabas materiālus. Piemēram, uz grīdas sabērt oļus, kastaņus vai citus neasus priekšmetus. Tāpat var izmantot arī mājās pieejamos graudaugus, piemēram, rīsus vai griķus. Un tad aicināt mazo mēģināt pārvietoties no punkta A uz punktu B, ejot cauri sajūtu takai. Šajā vecuma grupā, bērna stabilitāte vēl nav tik ļoti attīstīta, tāpēc šo uzdevumu droši var veikt arī pieturoties pie mammas vai tēta.

Lieliskie mazuļi (2 gadi un 6 mēneši – 3 gadi un 3 mēneši)

Šī vecuma bērniem var piedāvāt iztēles vingrinājumu kompleksus ar mērķi attīstīt bērna motorās un kognitīvās prasmes, izpratni par dažādām likumsakarībām, maņām, veiklību un iztēli. Šo vingrinājumu izpildei varat izmantot ikdienišķas, mājās pieejamas lietas, piemēram, bumbas, koka nūjas, lecamauklu u.c. Novietojiet izstieptu lecamauklu uz grīdas un kopā ar bērnu iztēlojieties, ka jums ir jāpāriet no viena mājas jumta uz otru. Vai salieciet uz grīdas nelielus spilvenus un aiciniet bērnu šķērsot upi, kurā mīt krokodili, lecot tikai un vienīgi uz spilveniem.

Kāpēcīši (3 gadi un 3 mēneši – 4 gadi un 6 mēneši)

Šajā vecumā ilgstoši noturēt bērna interesi par uzdevumu ir grūti, tāpēc ir svarīgi iesaistīt bērna iztēli. Piemēram, lecam kā vardes, rāpojam kā ezīši vai peldam okeānā kā medūzas. Šī vecuma bērniem kā vienu no mājās veicamajiem vingrinājumiem var piedāvāt “balansēšanas stafeti”, kur pa dažādu izmēru un līmeņu virsmām, protams, ievērojot drošību, bērnam jātiek no punkta A uz punktu B. Tāpat interesents uzdevums mazajiem šķitīs “izpletņa stafete”, kur vecāki ceļ uz augšu un leju vieglu segu vai palagu un mazajam jāpaspēj izskriet cauri. Šo stafeti var nedaudz modificēt un katru reizi mazajam likt veikt to citādi – lienot, rāpojot, veļoties kā baļķim u.c.

Izveicīgie (5 – 10gadi)

Šī vecuma bērnus svarīgi iepazīstināt ar noteikumiem un plānoto vingrojumu norises gaitu, lai viņiem veidotos nojausma par to, kas notiks un ko no viņa sagaida. Pirms vingrojumu uzsākšanas būtu vēlams ar bērnu kopā nedaudz iesildīties – pastaipīties un vēlreiz izrunāt vingrojumu plānu un norisi, kā arī to, ko bērns, pildot šo vingrojumi, iegūs. Vingrinājumi, ko piedāvāt šai vecuma grupai, var būt jau krietni komplicētāki nekā iepriekš minētie. Kopā ar bērnu, ievērojot drošības noteikumus, varat izveidot sarežģītāku šķēršļu joslu – kur nepieciešams pārvarēt šķēršļus, lecot pāri, ātri skrienot, turot līdzsvaru, lecot uz vienas vai abām kājām utt. Ja mājās nav iespējas būvēt dažādu līmeņu šķēršļu joslas, var izmantot līmlenti, katru šķēršļu joslas posmu uz grīdas nodalot un izstāstot bērnam, kas katrā posmā jādara.

“Pats būtiskākais, ko vecākiem vajadzētu atcerēties, ir ievērot mērenību un drošību vingrojumu tehniskajā nodrošinājumā un to izpildē. Ir svarīgi saglabāt bērnam vēlmi darboties un atkārtoti izpildīt izvēlētos vingrinājumus. Tāpat ieteicams reizi nedēļā pievienot kādu jaunu elementu vai pilnībā nomainīt vingrinājumus, lai bērnam atkal būtu interesenti un jautri,” norāda Elīna Zubova.

*http://pubs.sciepub.com/jpar/4/2/2/index.html

foto: pexels.com