SPĒLĒJAM DZĪVI: 15 sižeti - lomu spēles

SPĒLĒJAM DZĪVI: 15 sižeti - lomu spēles

04. Mar 2018, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Pamanīju rakstu ar sižetu - lomu spēļu aprakstu, principā tādu, kāds tiek organizēts katrā bērnu dārzā. Šķistu, ka neko jaunu neuzzināsim no tāda, bet patiesībā - viss ir tik precīzi, uzskatāmi paskaidrots, ka gribēju padalīties ar jums.

1. Bērnu dārzs

Kas vajadzīgs: figūriņas vecāku, audzinātāju, auklīšu, mūzikas skolotājas, vingrošanas skolotājas lomām.

Ko darīt: izspēlēt tradicionālu dienu dārziņā. Vecāki atved bērnus uz grupiņu, bērni noģērbjas, pārvelk apavus, atvadās no vecākiem. Pēc tam bērni dodas uz rīta rosmi, brokasto, audzinātājas viņiem vada nodarbības un organizē rotaļas. Pēc brokastīm visi dodas pastaigā. Un pēc tam diena norit pēc attiecīgā bērnu režīma: pusdienas, diendusa, rotaļas, vakara pastaiga, tikšanās ar vecākiem.

Kāpēc tas ir aizraujoši: spēle palīdz bērnam adaptēties dārziņā, parāda priekšstatu par dienas režīmu. Bērniem, kas jau pieraduši pie dārziņa, šī ir iespēja pastāstīt, kas notiek, kamēr neesat kopā. Tieši rotaļas laikā dzirdēsiet, kā runā audzinātājas, kā bērni savā starpā satiek, ar kādiem sarežģījumiem bērni var saskarties, vai ir bijušas kādas problēmas, ko attiecīgi ar šīs rotaļas palīdzību var atrisināt.


2. Ciemiņi

Kas vajadzīgs: trauki, galda piederumi, produkti un arī rotaļlietas - viesi

Ko darīt: bērns pa telefonu aicina ciemiņus uz vakariņām, nosauc laiku un sāk gatavot ēdienus: pirmo, otro un desertu. Skaisti uzklāj galdu, sēdina ciemiņus pie tā, sarunājas ar viņiem, maina ēdienus. Ciemiņi pēc vakariņām pasakās saimniekam par gardo ēdienu un atvadās.

Kāpēc tas ir aizraujoši: bērni mācās būt viesmīlīgi, mācās uzklāt galdu un draudzīgi attiekties pret citiem cilvēkiem.


3. Veikals

Kas vajadzīgs: vitrīna, ko var pagatavot no klucīšiem vai jebkā cita; produkti (plastmasas, papīra, plastalīna utt.), kasiera figūriņa, pircēji, papīra naudiņas, cenu zīmes.

Ko darīt: pārdevējs skaisti saliek preces vitrīnā, izliek arī cenas. Ierodas veikalā pircējs, izvēlas produktus, saliek tos ratiņos un dodas pie kases. Kasieris nolasa preču svītru kodus, nosauc pirkuma summu un ņem no pircēja naudu, izdodot viņam atlikumu un čeku.

Kāpēc tas ir aizraujoši: bērni iemācās skaistīt, uzvesties sabiedriskā vietā un izprast iepirkšanās procesa norisi un jēgu.


4. Skola

Kas vajadzīgs: Soli, kas var būt kluči. Tāfele - papīra lapa. Figūriņas, kas būs kā skolnieki un skolotāji, burtnīcas, rakstāmpiederumi.

Ko darīt: zvana zvans, skolotājs vada vairākas vienkāršas mācību stundas: matemātiku, zīmēšanu, lasīšanu, fizkultūra. Katrai stundai atvēlam piecas minūtes. Starp nodarbībām ir starpbrīdis, kurā bērni var cits ar citu komunicēt un rotaļāties.

Kāpēc tas ir aizraujoši: daudzi bērni grib pēc iespējas ātrāk izaugt, lai ietu skolā. Šī spēle ļaus viņiem sajusties mazliet lielākiem un ļaus gūt priekšstatu par dienas kārtību skolā. Pastāstīs, cik svarīgi ir prast klausīties, atbildēt uz jautājumiem un izpildīt skolotājas uzdoto. Būs arī izpratne par to, kā strādāt kolektīvā un draudzēties.


5. Ārsts

Kas vajadzīgs: rotaļlietas - pacientus, fonendoskopu, termometru, zāļu flakoniņu, špricīti bez adatas, marli, pacientu kartītes, jebkurus drošus priekšmetus, ko var izmantot slimnīcas inventārā

Ko darīt: tiek atvērta meža slimnīca, veidojas meža iemītnieku - plīša zvēriņu rinda pie ārsta. Ārsts uzklausa sūdzības, uzdod jautājumus, ieskatās kaklā, paklausās slimnieciņu ar fonendoskopu, veic ārstēšanu un izraksta recepti.

Kāpēc tas ir aizraujoši: bērni uzzin vairāk par ārsta profesiju, un, jo vairāk zināšanu, jo mazāk baiļu pirms došanās uz poliklīniku. Tāpat bērni mācās būt atsaucīgi, rūpēties par to, kas slikti jūtas.


6. Darbnīca

Kas vajadzīgs: rotaļu, vai labāk tomēr - īstu instrumentu komplekts

Ko darīt: jālabo viss, kas mājās salūzis - pa īstam vai pa jokam, jāved rotaļu auto uz autoservisu

Kāpēc tas ir aizraujoši: bērns mācās labot kļūdas, salabot salauzto, apgūst iemaņas darbā ar instrumentiem


7. Cirks

Kas vajadzīgs: cirka arēna (kaut vai kartona aplis), skatītāju figūriņas, dzīvnieku figūriņas un arī cirka mākslinieki

Ko darīt: skatītājs pērk biļeti, dodas uz cirku, ieņem vietu, kas norādīta biļetē. Pasākuma vadītājs sauc programmas numuru un sākas priekšnesums: vingrotāji vingro, mērkaķīši vizinās zirga mugurā, lācītis brauc ar velosipēdu. Skatītāji māksliniekiem aplaudē. Noslēgumā visi pastaigājas pa cirku, fotografējas un bufetē nopērk ko gardu.

Kāpēc tas ir aizraujoši: ar rotaļas palīdzību var sagatavot bērnus veiksmīgam cirka apmeklējumam, ja dodaties uz cirku pirmo reizi, var izraisīt interesi par šo mākslas veidu un arī cieņu un interesi pret cirka mākslinieku darbu.


8. Mammas un meitas

Kas vajadzīgs: lelles, mīkstās rotaļlietas, ratiņi, vanniņa, mājas aprūpes piederumi.

Ko darīt: "mamma" lellītes baro, vanno, ķemmē, ved pastaigā ar ratiem. Mamma var iedrošināt bērnu runāties - uzsverot, ka tagad mazulītim laiks ēst, laiks doties gulēt, laiks vannoties un tā. Tāpat vecāki var piespēlēt arī dažādas situācijas: mazulim sāp kakls, jādodas pie ārsta, vai arī grūti iemigt, jāpadzied dziesmiņa utml.

Kāpēc tas ir aizraujoši: bērns mācās rūpēties par citiem, apgūst vecāku iemaņas, iegūst elementāras zināšanas par mazuļu aprūpi.

 

9. Autobuss

Kas vajadzīgs: krēsli, stūre, un rotaļlietas - pasažieri

Ko darīt: no krēsliem var izveidot sēdvietu rindas autobusā, jāiekārto arī vadītāja vieta. Vadītājs paziņo pieturu, autobusā kāpj jauni pasažieri, maksā par braucienu, saņem biļeti un vajadzīgajā pieturā kāpj ārā.

Kāpēc tas ir aizraujoši: bērnam rodas izpratne par braukšanu sabiedriskajā transportā, var mainīties lomām un izspēlēt te vadītāju, te pasažieri, brauciena laikā var iegaumēt arī dažādus ģeogrāfiskos nosaukumus.

 

10. Frizētava

Kas vajadzīgs: spogulis, rotaļu šķēres, lelles, kosmētikas pudelītes, flakoni - tukši, ķemmes, fēns, sprādzītes un gumijas

Ko darīt: frizieris apsedz klienta ķermeņa augšdaļu ar dvielīti, pa jokam mazgā viņa matus, veic griezumu, žāvē matus ar fēnu, veido frizūru ar gumiju un sprādzīšu palīdzību

Kāpēc tas ir aizraujoši: bērni uzzin vairāk par friziera profesiju, mācās pieklājīgi pateikties par pakalpojumu, kas viņiem veikts, un, protams, mācās būt sakopti


11. Būvlaukums

Kas vajadzīgs: celtniecības tehnika - dažādi rotaļu auto, celtnieku figūriņas, klucīši

Ko darīt: var būtvēt māju. Ekskavators izrok pamatus, buldozers izlīdzina laukumu, liek betona bamatus, celtnieki liek uz pamatiem ķieģelīšus, būvējot māju.

Kāpēc tas ir aizraujoši: bērns iegūst zināšanas par celtniecības procesu, uzzina, kāda tehnika tajā iesaistīta, un redz gatavo rezultātu

 

12. Lidosta

Kas vajadzīgs: rotaļu lidmašīnas, vieta lidostai, lidostas darbinieku figūriņas, lidmašīnas pavadones jeb stjuartes, pasažieri

Ko darīt: pasažieri ierodas lidostā, reģistrē un nodod savu bagāžu, rāda biļetes, iet cauri metāla detektoram, dodas uz gaidītāju zāli, un pēc tam tiek aicināti doties uz lidmašīnas salonu. Pasažieri tur sēžas, izmanto drošības siksnas. Lidmašīna paceļas, un lidojuma laikā stjuartes piedāvā dzērienus un ēdienus. Pēc nolaižanās un izkāpšanas no lidmašīnas, pasažieri saņem bagāžu.

Kāpēc tas ir aizraujoši: bērni iepazīstas ar gaisa ceļošanas iespējām, kas ir īpaši aktuāli, ja kādam no bērniem paredzēts lidojums. Rotaļas laikā var izspēlēt dažādas iespējamās situācijas un to risinājumus. Piemēram, ja aizkrīt ausis, var ūdeni padzerties, pasūkāt ledeni. Ja gribas uz tualeti, var doties uz salona otru galu.

 

13. Drakons un princese

Kas vajadzīgs: apmetnis un zobens, vieta princeses pilij, vieta drakona alai

Ko darīt: drakons uzbrūk princesei un nes viņu pie sevis uz algu. Bruņinieks izglābj princesi, bet sākumā viņam jāuzzin, no kā drakons baidās: uguns, ūdens, zobena, vai varbūt pat kutināšanas..

Kāpēc tas ir aizraujoši: tā ir aktīva rotaļa, ko izspēlēt var pat uz ielas, bērni var skriet, kustēties, trokšņot un izdomāt dažādus veidus, kā tikt galā ar drakonu.


14. Pasts

Kas vajadzīgs: avīzes, aploksnes, sūtījumi, pasta soma, un māja ar vairākiem dzīvokļiem (rotaļu māja, protams)

Ko darīt: pasta darbinieki var šķirot pasta sūtījumus, vēstules un avīzes pa dzīvokļa numuriem. Pastnieks saliek avīzes un sūtījumus somā, ieiet vajadzīgajā mājā un liek sūtījumus pie katrām durvīm. Ja jāpiegādā vēstule, pastnieks pie durvīm piezvana, precizē saņēmēja vārdu, uzvārdu, un lūdz parakstīties par sūtījuma saņemšanu un nodod sūtījumu.

Kāpēc tas ir aizraujoši: bērni uzzin vairāk par pastnieka profesiju ,iemācās šķirot priekšmetus

15. Pasaka

Kas vajadzīgs: personāžu figūriņas,  - no jebkāda materiāla (bērni tās paši var pagatavot!)

Ko darīt: izspēlēt no sākuma līdz beigām kādas pasakas sižetu

Kāpēc tas ir aizraujoši: pasakas izspēlēt iemācīt var pat pašiem mazākajiem bērniem, jo pat gadu veci bērni zina jau daudz dzīvnieciņu, piemēram. Svarīgi ir stāsta laikā mainīt intonāciju un bērniem ļaut atpazīt, kas tas par dzīvnieku ir, kurš konkrētā mirklī runā. Plus - scenārijs vienmēr var būt pa rokai (grāmatā!).


Protams, ideju var būt vēl vairāk: glābēji, izmeklētāji, makšķernieki, bibliotekāri, kafejnīcas darbinieki... Galvenais, lai arī tas tomēr ir svarīgi, nav tikai tas, ka rotaļas bērniem kaut ko iemāca. Galvenais ir tas, ka bērni ir sajūsmā par šādām vienkāršām spēlēm un tas ir lielisks veids, kā kopā pavadīt laiku!

Māmiņu Klubs