PTAC aicina pievērst nopietnu uzmanību piepūšamo atrakciju pakalpojumu drošībai

PTAC aicina pievērst nopietnu uzmanību piepūšamo atrakciju pakalpojumu drošībai

14. Jun 2015, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Ņemot vērā piepūšamo atrakciju popularitāti, kā arī sākoties vasaras sezonai, īpaši būtiski, lai pakalpojumu sniedzēji, piedāvājot publiskos piepūšamo atrakciju pakalpojumus, veiktu nepieciešamos drošības pasākumus, kā arī vecāki būtu vērīgi, tādējādi mazinot traumu gūšanas riskus atrakciju lietotājiem – bērniem. 2014. gada Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC) pārbaužu rezultāti rāda, ka no 11 veiktajām pārbaudēm visās pakalpojuma sniegšanas vietās konstatētas neatbilstības, kas var ietekmēt bērnu drošību. Lai novērstu pagājušajā gadā konstatētās nepilnības, PTAC ir izstrādājis prasības un ieteikumus komersantiem, kas piedāvā piepūšamo atrakciju pakalpojumus, gan arī padomus patērētājiem, kas izmanto šo pakalpojumu. Padomi atrodami PTAC mājas lapā www.ptac.gov.lv.

2014. gada pārbaužu 11 pārbaužu ietvaros apsekotas 12 piepūšamo atrakciju iekārtas, kur visos gadījumos konstatētas neatbilstības, savukārt 4 gadījumos pat apturēta piepūšamo atrakciju pakalpojumu sniegšana (2 gadījumos iekārtas bijušas ar lielu nolietojumu un 2 gadījumos iekārtu lietota neatbilstoši to konstrukcijai).

Pārbaužu ietvaros konstatēts, ka pakalpojumi tiek sniegti ar nezināmas izcelsmes iekārtām – astoņām iekārtām nebija norādīts ražotājs, identifikācija un ražošanas gads. Visās pakalpojuma sniegšanas vietās patērētāji netiek pienācīgi informēti par pareizu iekārtu lietošanu un trūkst brīdinājumi, piemēram, nemest kūleņus, nekarāties konstrukcijas saturošajās sienās u.c. Trūka informācijas par iekārtas uzstādīšanu, pārbaudi un apkopi, pareizas ekspluatācijas nosacījumiem, rīcību avārijas vai nelaimes gadījumos. Tāpat trūkst informācijas par iekārtas uzstādīšanu un pareizu lietošanu. Piepūšamās atrakcijas mēdz būt novietotas blakus dažāda veida šķēršļiem, (kokiem, žogiem un betona konstrukcijām), tādējādi apdraudot lietotājus. Pakalpojumi tiek sniegti izmantojot nolietotas iekārtas (caurumi iekārtās, nehermētiskas šuves), līdz ar to nenodrošinot nepieciešamo gaisa spiedienu. Tāpat iekārtas netiek nostiprinātas, tādējādi tās stipra vēja laikā vai pie ievērojama lietotāju skaita var viegli apgāzties. Konstatēts, ka ir gadījumi, kad elektrības kabeļi viegli pieejami, kā arī gaisa kompresori novietoti neatbilstošā attālumā no iekārtas.

PTAC ieskatā būtiskākais iemesls, kādēļ tiek piedāvātas neatbilstošas atrakcijas, ir zemais komersantu zināšanu un arī atbildības līmenis par atbilstošu iekārtu izvēli, to pārbaudēm, informācijas sniegšanu, kā arī par sekām – traumām, ko var radīt neatbilstošu iekārtu lietošana un bezatbildīgs šī pakalpojuma sniegšanas process. 

“Situāciju piepūšamo atrakciju pakalpojumu jomā ir gana satraucoša, par ko liecina īstenoto pārbaužu rezultāti. Gan lietotājiem, gan komersantiem jāapzinās pastāvošie riski, ja tiek izmantotas neatbilstošas iekārtas vai, tās uzstādot, netiek ievēroti ražotāja norādījumi. Piemēram, lietotājs var izkrist no iekārtas, ja iekārtu lieto neatbilstoša auguma lietotājs vai iekārtu vienlaicīgi lieto vairāk lietotāju kā noteikts. Lietotājs var gūt dažāda rakstura traumas, ja iekārta nav atbilstoši nostiprināta, ir neatbilstošs iekārtas novietojums Tāpat arī vecākiem jāpievērš uzmanība sniegtajai drošības informācijai pirms ļaut saviem bērniem izmantot piepūšamo atrakciju iekārtas,” uzsver PTAC direktore B.Vītoliņa.

 “Rūpējoties par patērētāju drošību, atrakciju jomas līderi ir apvienojušies, lai atzīmētu un pārbaudītu piepūšamās atrakcijas, sportiskās spēles un citas piepūšamās konstrukcijas. Apzinoties situācijas nopietnību, esam nākuši klajā arī ar savu iniciatīvu, un patērētājiem tiks piedāvātas atpazīstamības zīmes, kas apliecinās, ka asociācijas biedra piedāvātā atrakciju iekārta ir pārbaudīta. Tādējādi papildu apliecinot rūpes par patērētāju drošību,” norāda topošās Latvijas Drošu Atrakciju Asociācijas pārstāvis D.Rācenis.

PTAC atgādina, ka mums ir svarīgi saņemt ziņojumus par iespējami nedrošām precēm un pakalpojumiem, tādēļ PTAC aicina patērētājus ziņot par precēm vai pakalpojumiem, kas radījuši traumas vai varēja tādas radīt, zvanot pa patērētāju drošuma tālruni 67388639 vai rakstot uz e-pastu drosums@ptac.gov.lv.