Kādas Valdorfpedagoģijas rotaļlietas vari ieviest savās mājās?

Kādas Valdorfpedagoģijas rotaļlietas vari ieviest savās mājās?

25. Jul 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Valdorfpedagoģijas aizsācējs ir vācu domātājs Rūdolfs Šteiners, kurš savā teorijā bērnu salīdzinājis ar mazu sēkliņu, kura tiek izsēta ar mērķi, lai no tās izaugtu koks. Pēc R. Šteinera uzskatiem, arī bērna attīstībā visam jānotiek pēc tāda paša principa kā dabā, augot kokam. Proti, tad, kad cilvēks pats ir gatavs nākamajam attīstības posmam.

Vadoties no Valdorfpedagoģijas principiem, ir svarīgi ar dažādām spēlēm, dziesmām, rotaļām, dzejoļiem un dejām bērnos veicināt fantācijas un elastīgu domāšanu.

Pēdējos gados par Valdorfa pedagoģiju un tajā izmantotajām rotaļlietām aizvien lielāku interesi izrāda arī vecāki. Tiesa, iesākumā rotaļāšanās ar auduma lellēm bez sejas vaibstiem, nekrāsotām koka rotaļlietām varētu šķist visai savdabīga. Taču tas viss darīts ar nolūku veicināt bērnu radošuma un iztēles attīstību.

Valdorfpedagoģijas rotaļāšanās filozofija balstās uz ideju, ka bērniem nepieciešams iespējami mazāk gatavu rotaļlietu, kas jau pēc savas būtības uzreiz pavēsta par veidu, kā ar konkrēto rotaļlietu jāspēlējas. Valdorfa ideja ir ar vienkāršām rotaļlietām, kurām ir skaidras, viegli uztveramas formas, rosināt bērnos domāšanu un iztēli. Tiesa, tas nebūt nenozīmē, ka rotaļlietām jābūt vienveidīgām. Nē, tieši pretēji! Ir jādominē dažādībai un rotaļās plaši jāpārstāv arī dabas veltes. Piemēram, čiekuri, akmentiņi, kociņi, gliemežvāki, audums u.tml.

Svarīgi ieviest groziņus, kastītes, maisiņus, kuros rotaļlietas tiek sašķirotas pa kategorijām.

Valdorfpedagoģija ir ļoti pateicīga mammu un tētu radošām izpausmēm, izgatavojot rotaļlietas pašiem. Piemēram, no zeķītes izgatavota lellīte, dažāda izmēra koka ripiņas, pašu tamborēti groziņi un bļodiņas, kurās glabāt salasītās dabas veltes, savukārt tētis var no koka dēlīšiem izgatavot mēbeles leļļu mājai.

Lūk, dažas no Valdorfpedagoģijas rotaļlietām, kuras vari ieviest arī savās mājās:

Piramīda

Atšķirībā no plastmasas līdziniekiem, koka piramīdai ir patīkamāk pieskarties un izmantotie dabas materiāli attīsta bērna taustes jutību. Tiesa, lai bērnam būtu iespēja iepazīt dažādākas tekstūras, tiek rekomendēts vietu mantu kastē atvēlēt arī kādai plastmasas piramīdai.

Kādai jābūt Valdorfa pedagoģijā izmantotai piramīdai:

  • izgatavota no koka;
  • var būt gan no neapstrādāta koka, kuram vēl ir miza, gan arī no pulēta un, piemēram, krāsota ar linsēklu eļļu. Izmantotajām krāsām jābūt dabīgām;

  • var būt dažādu formu;

  • neliela izmēra, lai mazās rociņas varētu to viegli paņemt rokās un rotaļāties;

  • var būt ne tikai ierasta varianta, kur gredzeni tiek vērti uz kociņa, bet arī kā formiņas, kas ieliekamas viena otrā.

20170720064851-28515.jpg

20170720064914-26570.jpg

Konstruktors

Salīdzinot ar citiem konstruktoriem, Valdorpedagoģijā izmantotie konstruktori ir bez stiprinājumiem, kas palīdz bērnam būvēt mājas, izmantojot tikai dabas fizikas likumus. Šāds konstruktors īpaši piemērots bērniem sākot jau ar gada vecumu, jo šajā vecumā bērni jau prot likt vienu klucīti pie otra, būvējot sienas un torņus. Šādi konstruktori lieliski attīsta bērna spēju rotaļāties vienam, pavadot daudz laika, lai iepazītu dažādās klucīšu formas un īpašības.

Kādam jābūt Valdorpedagoģijā izmantotam konstruktoram:

  • elementi izgatavoti no koka;
  • klucīši var būt gan no pulēta koka un apstrādāti ar dabīgiem materiāliem (piemēram, linsēklu eļļu), gan arī no neapstrādāta koka ar mizu;
  • sastāv no klucīšiem, kuriem nav stiprinājumu. Tas palīdzēs bērnam gūt pareizāku izpratni par dabisko līdzsvaru;
  • ir no gluda materiāla, bez asumiem;
  • konstruktora elementi ir liela izmēra un īpaši piemēroti bērniem līdz 2 gadu vecumam.

20170720065124-92849.jpg

20170720065138-56993.jpg

Materiāli skaitīšanas apgūšanai

  • materiāli ir galvenokārt no dabas – zīles, oļi, rieksti, taču var būt izgatavoti arī no dabiskiem materiāliem, piemēram, auduma;
  • uz tiem nav attēloti skaitļi, tā vietā tiek izmantoti dabas materiāli. Protams, var būt arī atsevišķi izņēmumi, kur uz skaitīšanā izmantojamajiem priekšmetiem skaitļi tomēr ir norādīti.

20170720065240-55794.jpg

Rotaļlietas lomu spēlēm

Atšķirībā no parastajām rotaļlietām, Valdorfpedagoģijā izmantotās rotaļlietas veidotas tā, lai iespējami veicinātu bērna iztēli.

Kādām jābūt Valdorpedagoģijā izmantotajām lomu spēlēm paredzētajām rotaļlietām:

  • veidotas no koka vai citiem dabīgiem materiāliem (piemēram, salmiem, lina u.tml.);
  • vērstas uz bērnu attīstības un iztēles veicināšanu. Tas nozīmē, ka rotaļlietas satur maz informācijas un ļauj bērnam pašam iztēloties rotaļas stāstu, scenāriju, lomas, raksturus;

  • satur tikai tādas krāsas un elementus, kas ir atrodami dabā;

  • palīdz gūt priekšstatu par cēloņsakarībām un dabas parādībām (piemēram, berze, krišana u.tml.) un izvairās no nedabiskas loģikas (piemēram, nospiežot pogu, sāk skanēt mūzika);

  • daudzveidīgas.

Ielāgo, ka par rotaļlietām var kalpot ne tikai dažādas dabas veltes, bet arī visvienkāršākā koka slota, veļas knaģi, metāla lejkanniņas,

20170719090952-38977.jpg

20170720065714-59829.jpg

Galvenais nosacījums, ieviešot savās mājās Valdorfpedagoģijas rotaļlietas, ir – izbēgt no pārmērīga fanātisma, kad visas līdzšinējās rotaļlietas tiek izmestas un pilnībā aizstātas tikai ar Valdorfa pedagoģijas rotaļlietām.

Vadieties no savām sajūtām. Sāciet ar pastaigu, kurā salasiet dabas veltes rotaļām - čiekurus, gliemežvākus, kociņus, kastaņus, zīles...

 

15. Aug 2017, 21:23

Bet tas taču viss sen jau zināms un visi mēs bērnībā spēlējāmies gan ar piramīdām, gan koka klucīšiem utt. Kāpēc to tagad jānosauc modernā terminā kaut kādā Valdorfpedagoģijā? Ar ko šāds termins īpašāks no rotaļāšanās bez šī nosaukuma? Atkal tas mārketings, kuru mums pārdod.