Biedrība „Veselības projekti Latvijai” uzsāk sociālu kampaņu, aicinot iedzīvotājus aizdomāties par saviem zāļu lietošanas paradumiem

Biedrība „Veselības projekti Latvijai” uzsāk sociālu kampaņu, aicinot iedzīvotājus aizdomāties par saviem zāļu lietošanas paradumiem

20. Nov 2013, 09:14 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Latvijas Valsts 95.gadadienā ir uzsākta sociālā kampaņa „Kā TU lieto zāles?”, kuras mērķis ir racionālas zāļu lietošanas veicināšana Latvijā. Jau ziņots, ka pēc TNS apkopotajiem datiem zāļu reklāmu skaits televīzijā š.g. septembrī, salīdzinot ar pagājušā gada septembri, ir pieaudzis par 117% (5438 reklāmas 2012.gada septembrī, bet 11776 - 2013.gadā)[1].

“Veselības projekti Latvijai” atgādina, ka zāļu reklāmas ir jāuztver kritiski - kā jebkura cita komersanta mārketinga pasākums un vērš uzmanību uz to, ka zāļu reklāmu galvenais mērķis ir konkrētā medikamenta pārdošanas apjomu kāpināšana, nevis sabiedrības veselības uzlabošana.

Sākoties saaukstēšanās slimību sezonai, “Veselības projekti Latvijai” aicina īpašu uzmanību pievērst zāļu pārdozēšanas un savstarpējās mijiedarbības riskam. Lietojot vairākas zāles vienlaicīgi, jāseko līdzi tam, vai netiek pārsniegta kādas aktīvās vielas diennakts deva. Īpaša piesardzība būtu jāievēro, ārstējot bērnu saaukstēšanās saslimšanas (īpaši bērniem līdz 6 gadu vecumam). Bērniem paredzētu pretklepus sīrupu efektivitāte reti kad ir zinātniski pierādīta[2], toties šīs zāles var izraisīt nopietnas blakusparādības, piemēram, pretklepus sīrupos bieži sastopamās vielas dextromethorphani hydrobromidum, guaifenesinum, ipecacuanha var nelabvēlīgi ietekmēt nervu sistēmu, radīt uztraukumu, miegainību, halucinācijas vai nopientas alerģiskas reakcijas[3]. Latvijā plaši lietotie asinsvadus sašaurinošie preparāti deguna tūskas mazināšanai vairākās valstīs (piemēram, ASV, Lielbritānijā, Kanādā) bērniem līdz 6 gadu vecumam netiek rekomendēti[4].

Lai arī, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, Latvijā tēriņi par medikamentiem uz vienu iedzīvotāju gadā ir ievērojami zemāki kā vidēji Eiropā ( Latvijā tie ir 175 eiro, vidēji Eiropā 349 eiro),[5] tomēr jāatzīmē, ka zāļu patēriņam[6], apgrozījumam[7] un mājsaimniecību izdevumiem par zālēm Latvijā[8] ir tendence pieaugt. Tādēļ ir svarīgi aizdomāties, vai izdevumi par bezrecepšu medikamentiem vienmēr ir racionāli pamatoti un nerodas agresīvo medikamentu reklāmu iespaidā.

„Veselības projekti Latvijai” aicina iedzīvotājus jautājumos par medikamentu lietošanu sadarboties ar savu ģimenes ārstu vai farmaceitu, lieki nelietot medikamentus un izvērtēt, vai konkrētās situācijās nav iespējamas medikamentu alternatīvas – izmaiņas dzīvesveidā, piemēram, atpūta, diēta, fiziskās aktivitātes, kas var nodrošināt labāku ilgtermiņa efektu kā medikamenti.



[1] TNS Latvija (2013). Šogad septembrī TV pārraidīts par 28% vairāk reklāmu nekā pērn septembrī. http://www.tns.lv/?lang=lv&fullarticle=true&category=showuid&id=4354

[2] Smith, S. M., Schroeder, K., & Fahey, T. (2010). Over-the-counter (OTC) medications for acute cough in children and adults in ambulatory settings. The Cochrane Collaboration. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD001831.pub3/abstract 

[3] NPS Medicinewise (2012), Over-the-counter cough and cold remedies — not for young children.

http://www.nps.org.au/health-professionals/health-news-evidence/2012/over-the-counter-cough-and-cold-remedies-not-for-young-children

[4] Veselības projekti Latvijai (2011). Pētījums par deguna pilienu lietošanu bērniem iesnu gadījumos.

 http://www.veselibasprojekti.lv/?page=111&article=69

[6] ZVA (2012). Zāļu patēriņa statistika. http://www.zva.gov.lv/doc_upl/Zalu_paterina_statistika_2012-20130604.pdf 14.lpp.