13 biežāk uzdotie jautājumi par podiņmācību

03. Dec 2012, 12:03 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Kad bērni iemācās lietot podiņu? Vai viņi jāslavē par panākumiem? Kad piedāvāt pieaugušo podu lietošanā, un ko nozīmē regress? Uz šādiem un vēl dažiem citiem māmiņu jautājumiem atbild fizioterapeite Līga Barone - Tamoviča.

Kad visbiežāk bērni iemācās lietot podiņu?

Vidēji bērna spēju patstāvīgi apmeklēt tualeti var runāt ap trīs gadu vecumu, kad bērns tam ir psiholoģiski un mentāli nobriedis.

Podiņmācība bija sekmīga aptuveni divas nedēļas un tad pēkšņi bērniņš sasprindzinājuma nespēja nokārtoties podiņā.

Mazi bērni vēl var nesaprast, kā tas ir – nokārtoties pa lielam, pa mazam. Un tā kā vecāki reizēm uz podiņmācības procesu liek pārāk lielas cerības, nereti to steidzinot, bērns var apmulst un pārstāt nokārtoties podiņā.

Vai bērniņš jāslavē par panākumiem podiņmācībā?

Bērni ir jāpaslavē par nokārtošanos podiņā, jo tas ir panākums, tomēr jāatceras, ka to nevajadzētu glorificēt un pārspīlēt šīs uzslavas jēgu. Par panākumiem par izrādīt cieņu, patiesu prieku, bet ja podiņā nav nekas sanācis,bērnu noteikti nevajadzētu kaunināt vai rāt.

Brālīša/māsiņas piedzimšana, citi pārdzīvojumi var radīt bērnā stresu un pat regresu podiņmācībā. Ko darīt?

Ja ir regress kādās nodarbēs, tai skaitā podiņmācībā, bērnu nevajag strostēt, bārt, jo regress ir pārejoša lieta. Tā kā bērniņa ienākšana ģimenē ir  visai emocionāls brīdis ne tikai mazajiem,bet arī pieaugušajiem, regress būs pārejošs.

Pusotru gadu vecs bērniņš tuvojoties podiņam, histēriski raud. Kāpēc?

Ja bērns parāda ar raudāšanu vai kā citādi, ka viņš negrib iet uz podiņa, jādomā par iemesliem: iespējams, kaut kas ir izbiedējis telpā; bērniņam nepatīk pods vai ir liels emocionālais spiediens. Fizioterapeites ieteikums: pagaidīt, neizdarīt lielu spiedienu, aprunāties ar bērnu, pavērot viņu un piedāvāt pēc kāda laika atkal lietot podiņu.

Kad piedāvāt pieaugušo podu?

Ir bērni, kas to iemācās ļoti agri, bet lielākoties tas notiek ap 3 gadu vecumu vai pat vēlāk. Tomēr atgādinām, ka pāriešana no viena poda uz otra poda ir bērna paša izvēle, tāpēc mēs varam piedāvāt, bet bērns var vai nu piekrist, vai atteikties. Lietojot pieaugušo podu, jāatceras par pietiekamu kāju balstu.

Kā iemācīt puišiem čurāt stāvus?

Dažkārt bērni noskatās viens no otra dārziņā vai mājās vai arī paši ir sapratuši pludmalē vai kādā citā situācijā, kur viņš ir bijis kails, ir novērojis un izdomājis, ka to var izdarīt arī stāvus. Noteikti nav tā, ka tikai tēti var dēliem iemācīt čurāt stāvus. Bieži vien bērni vienkārši vienā dienā pēkšņi visu izdara. 

Cik ilgi gaidīt bērna nokārtošanos podā?

Bērns drīkst kļūdīties, drīkst piecelties un redzēt, ka podiņā nekā nav. Iespējams, tajā brīdī bērnam nav vēlme nokārtoties podiņā. Galvenais – attiekties pret bērnu ar cieņu.

Mājās podiņš tiek piedāvāts, dārziņā podiņmācību nesekmē. Vai podiņmācības process var ieilgt?

Bērns labi pazīst telpas mājās un tajās ir lielāks miers, savukārt dārziņā parasti atvērta tualetes telpa, daudz podiņu, vai citas situācijas, kas kavē bērniņa nokārtošanos podiņā. Tātad – ne vienmēr tā ir audzinātāju vai pedagogu vaina, dažkārt, bērnam vienkārši jāpārvar psiholoģiska barjera un pēc laiciņa tomēr viss notiek. Protams, der aprunāties arī ar audzinātāju, lai rastu iespējamos situācijas risinājumus.

Vai var rotaļāties ar podiņu, iepazīstinot bērnu ar to?

Ēdam pie galda, strādājam, rotaļājamies noteiktā vietā. Tualetes telpa arī atrodas noteiktā vietā. Tas ir svarīgi arī bērnam. Bērns var apjukt un nesaprast, kam paredzēts ir podiņš. Ja podiņš ir iegādāts, tad tam jāstāv tualetē, nevis pēkšņi viesistabā, kur bērns rotaļājas un nevar saprast, vai podiņš ir paredzēts rotaļām vai dabisko vajadzību kārtošanai.

Mamma kopā ar bērnu sēž tualetē, kamēr bērniņš atrodas uz podiņa, bet bērniņš nenokārtojas podiņā, bet blakus pēc tam, kad ir piecēlies. Kāpēc?

Bērns redz, ka mamma grib, lai viņš sēž uz podiņa, bet savus impulsus bērns vēl nesaprot. Podiņš šajā gadījumā bērnam ir saistīts ar izklaidi, jo bērnam patīk,ka mamma ar viņu kopā pasēž tualetes telpā un padarbojas ar viņu. Tomēr kā iesaka fizioterapeite labāk tad lai bērniņš pasēž mammai klēpī, blakus vai uz grīdas un podiņš jānovieto tam paredzētā vietā- tualetē.

Mammas vai bērna panākumi agrā podiņmācībā?

Visbiežāk vecāki bērnu sēdina uz poda ļoti agri, ja pamana ātri kaut kādus signālus no bērna, bet tas nebūt nenozīmē, ka bērns ātrāk sāks iet uz podiņa. Pacietīgās mammas to var darīt, bet jāatceras - tie nav bērna panākumi, bet gan mammas. 

Grāmata par podiņmācību? Būs tāda!

Grāmata klajā nāks nākamā gada sākumā un tā būs grāmata par atvadām no autiņiem, kurā iekļauti dažādu ārstu pētījumi un, protams, tur atrodami arī padomi māmiņām.

Māmiņu Klubs

Videosarunu viedtālruņos, Ipad un Iphone skaties šeit!

Huggies® Pull-Ups® autiņbiksītes- biksītes ir ideāls palīgs podiņmācības apgūšanai!

20121114110210-29692.jpg20121114110201-82498.jpg

20121114105412-36401.jpg


Eksperts

Līga Barone – Tamoviča, Mg.sc.sal.

fizioterapeite, Pikler pedagoģijas speciāliste, biedrības “Latvijas bērniem ar kustību traucējumiem” valdes locekle
Līga Barone – Tamoviča, Mg.sc.sal. Vecāku skolā