Atjaunotais ārkārtas stāvoklis veicina patērētājus preces un pakalpojumus iegādāties gan interneta veikalos, gan sociālajos tīklos. Lai arī iespēja iepirkties, neizejot no mājām, šobrīd būtiski atvieglo patērētāju ikdienu, un aktuāli ir Black Friday (Melnās piektdienas) un Ziemassvētku laika piedāvājumi, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC) aicina patērētājus būt uzmanīgiem un rūpīgi izvērtēt katru piedāvājumu.
“PTAC pēdējo mēnešu laikā ir saņemtas vairāk kā 700 patērētāju sūdzības par interneta veikalā apmaksātām, bet nepiegādātām precēm, vairāki tiešsaistes veikali ir beiguši savu darbību, bez naudas un precēm atstājos daudzus patērētājus, tādēļ aicinu patērētājus šajā iepirkšanās drudzī īpaši atbildīgi un rūpīgi izvēlēties interneta vietni, kur iegādāties preces vai pakalpojumus! Uzmanīgi izvērtējiet jebkuru piedāvājumu, sevišķi, ja tas šķiet īpaši pievilinošs!”, aicina PTAC direktore Baiba Vītoliņa.
PTAC, konsultējot patērētājus, kā arī palīdzot risināt viņu sūdzības novērojis vairākas ptroblēmas tiešsaistes tirdzniecībā, kuras, iespējams ir saistītas arī ar COVID-19 ierobežojumiem – preču nepiegādāšana vai aizkavēta piegādāšana, grūtības sazināties ar interneta veikaliem, nepatiesi norādītas cenas u.c.
Ņemot vērā pasūtījumu apjomu interneta veikalos, dažkārt komersanti nespēj preci piegādāt tik ātri kā iepriekš. Šādos gadījumos, aicinām patērētājus būt saprotošiem, jo dažkārt preci nepiegādā, jo piegādes uzņēmumi ir pārslogoti, piemēram, pakomāti ir pilni un tajos nav iespējams ievietot Jūsu pasūtījumu. Šādos gadījumos vispirms aicinām sazināties ar komersantu, lai risinātu radušos situāciju. Vienlaikus interneta veikaliem ir svarīgi pievērst īpašu uzmanību patērētājiem apsolītajiem preču piegāžu un pakalpojumu sniegšanas termiņiem, to nosacījumiem un citai būtiskai preču pieejamības informācijai. Ja minētais netiek ievērots, rodas patērētāju maldinājuma riski un negodīgas komercprakses pazīmes.
Papildus interneta veikaliem, aktīva tirdzniecība norit arī sociālajos tīklos Facebook un Instagram, kur tāpat kā interneta veikalos ir jābūt sniegtai informācijai par pārdevēja nosaukumu, reģistrācijas numuru un juridisko adresi, ja pārdevējs ir komersants, vai arī pārdevēja vārdu, uzvārdu un adresi, ja pārdevējs ir fiziska persona, kā arī atteikuma tiesībām un citiem distances līguma noteikumiem Tāpat patērētāji tiek aicināti pirms pasūtījuma veikšanas painteresēties par citu patērētāju pieredzi un atsauksmēm saistībā ar attiecīgo produktu iegādi vai sadarbību ar konkrēto pārdevēju.
Būtiska atšķirība starp pārdošanu parastā veikalā un distances tirdzniecībā ir atteikuma tiesības. Tas nozīmē, ka patērētājam ir tiesības atteikties no pasūtījuma 14 dienu laikā pēc piegādes brīža bez īpaša iemesla. Šajā laikā patērētājam ir tiesības pārbaudīt preces īpašības tiktāl, ciktāl to būtu iespējams izdarīt parastā veikalā. Taču ir gadījumi, kuros patērētājs nevar izmantot likumā noteiktās atteikuma tiesības, piemēram iegādājoties digitālo saturu vai atvērts tādas preces iepakojums, kuru veselības un higiēnas apsvērumu dēļ nevar atdot atpakaļ. Ar izņēmumiem varat iepazīties šeit.
Savukārt, ja tirgotājs nav informējis patērētāju par atteikuma tiesībām un nav nodrošinājis "atteikuma veidlapu" – atteikuma tiesības ir izmantojamas viena gada laikā. Vienlaikus atgādinām, ka par distances tirdzniecību tiek uzskatīta arī pārdošana sociālajos tīklos, tostarp Facebook un Instagram.
Lai arī interneta veikali būtiski atvieglo mūsu ikdienu, aicinām patērētājus būt uzmanīgiem. Ieteicams izvēlēties komersantus, kuri ļauj veikt apmaksu preces saņemšanas brīdī, ar pēcapmaksu vai ar maksājuma karti, kas sniedz papildu drošību ļaunprātīgu pārdevēju gadījumā. PTAC atgādina dažas pamatlietas, lai izvairītos no negodīgiem interneta veikaliem:
o Interneta veikalā viegli pieejamā veidā un skaidri ir norādīts pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja nosaukums, reģistrācijas numurs, juridiskā adrese, faktiskā adrese, e-pasta adrese ātrai saziņai;
o Skaidri un saprotami ir sniegta informācija par preces vai pakalpojuma galvenajām īpašībām un tās cenu;
o Kritiski vērtē jebkuru apgalvojumu, kurš precei vai pakalpojuma piedēvē īpaši pievilcīgas īpašības;
o Pārbaudi komersantu izmantojot, piemēram, Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra datubāzi, pievēršot uzmanību, vai nav aktuāls maksātnespējas process vai likvidācijas process, kā arī iepazīsties ar citu patērētāju atsauksmēm dažādos atsauksmju portālos;
o Sazinieties ar internetveikalu, lai pārliecinātos, ka tiek nodrošinātas atbilstošas saziņas iespējas un pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs ir reāli sasniedzams;
o Sniegta informācija par līguma noteikumiem, tai skaitā preces vai pakalpojuma pasūtījuma veikšanas, pirkuma apmaksas kārtību, preču piegādi un termiņiem, pakalpojuma sniegšanu, kā arī atteikuma tiesību izmantošanu;
o Interneta adresē izmantots https:// protokols, pārlūkprogrammas adreses laukā norādīts atslēgas simbols, uzraksts Secured by vai tamlīdzīgas norādes par veikala tehniskās drošības līmeni;
o Izvērtējiet attiecīgās preces vai pakalpojuma cenu piedāvājumus citos interneta veikalos, īpaši uzmanīgi vērtējot piedāvājumus, kuros norādīta izteikti vai citādā veidā šķietami pārmērīgi zema cena;
o Izvērtējot dažādus akciju, izpārdošanu vai līdzīga veida pazeminātas cenas speciālos piedāvājumus, vai ir norādīta preces sākotnējā cena un tā ir ticama.
PTAC atgādina, ka konkrētā situācija valstī un visā pasaulē ir liels izaicinājums ne tikai patērētājiem, bet arī uzņēmējiem. Aicinām būt saprotošiem, bet tajā pat laikā uzmanīgiem un zināt savas patērētāju tiesības!
PTAC konsultāciju tālrunis: 65452554
Foto: pexels.com