Bēbīšu skoliņas - mammai vai bērnam?

Bēbīšu skoliņas - mammai vai bērnam?

03. Dec 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Mēdz teikt, ka bēbīšu skolas (vietas, kur kopā ar saviem tuviniekiem vai auklītēm satiekas mazuļi, kas vēl neapmeklē bērnudārzu) vairāk nepieciešamas vecākiem nekā mazuļiem. Dzirdēts pat apgalvojums, ka zīdainītim noteikti nav vajadzības atrasties citu zīdaiņu sabiedrībā, pat bērnam līdz 2 gadu vecumam svarīgāka ir vecāku klātbūtne, nevis citi bērni, jo viņi nemēdz spēlēties kopā. Kā tad īsti ir? Pieredzē dalās biedrības „Brīnumzeme” Bēbīšu skolas "Matejs" skolotāja Lāsma Baštika un Ģimenes veselības centra „Stārķa ligzda” Bēbīšu skolas vadītāja Sandra Sarmule. Uzklausījām arī vairāku māmiņu pārdomas.

Tā domā māmiņas

Daudzas māmiņas atzīst, ka visvairāk skoliņas domātas mammām, tā ir iespēja izrauties no mājām un satikties ar cilvēkiem, ar ko ir kas kopīgs.Māmiņas var aprunāties ar citu mazuļu vecākiem un dalīties pieredzē; pavērot, kā aug un attīstās līdzīga vecuma bērniņi; atrast pastaigu biedrus un pat jaunas draudzenes. 

Citas māmiņas stāsta, ka viņas neizjūt nepieciešamību čupoties ne ar svešiem mazuļiem, ne viņu māmiņām. Arī tas ir saprotami, jo katra esam savādāka un tāpēc vien, ka mazulis nebūs apmeklējis bēbīšu skolu nenozīmē, ka viņam būs komunikācijas problēmas ar vienaudžiem vai ka māmiņa mājās nepratīs pietiekami ar viņu nodarboties.   

Mazuļa vecums ir būtiskākais aspekts

Bēbīšu skolu vadītājas novērojušas, ka būtisks aspekts ir mazuļa vecums. Bērniņi ir iedalīti grupās atbilstoši mazuļu vecumam un fiziskās attīstības līmenim. Piemēram, nodarbības paredzētas zīdainīšiem vecumā no 6 nedēļām līdz 6 mēnešiem (Stārķa ligzdā viņus mīļi dēvē par čučētājiem).Vai tādas nodarbības obligāti vajag mazulītim? Nē, tas nav obligāti. Te drīzāk stāsts ir par vecākiem, kuriem īpaši, ja tas ir pirmais bērns, ir nepieciešamība pēc emocionāla atbalsta, kā arī vajadzība socializēties, nomainīt mājas vidi un ikdienas norisēs "ienest " svaigumu; ko tādu, kas iedvesmotu un atjaunotu māmiņas enerģijas resursus. Iegūt sev būtisku informāciju, apmainīties viedokļiem par mazuļu attīstību, ēdināšanu, mazuļu/māmiņu pašsajūtu un tml.

Līdzīga situācija ir, kad bērniņš paaudzies (rāpotāju vecuma grupā no 6 mēn.- 12 mēn./ un čāpotāju vecuma grupā (no 12 mēn.- 2 gadiem). Vecākiem ir aktuālas iepriekšminētās vajadzības pēc sociālā kontakta, atbalsta, informācijas, vides nomaiņas. Taču pamanāms, ka mazuļi šai laikā kļūst arvien aktīvāki, apkārtējo vidi, pasauli izzināt gribošāki, pievēršas citiem mazuļiem, tuvojas tiem; ap 1 gada vecumu un vēlāk paši vēlas sabiedrību, sastapt bērnus, aktīvi darboties, darīt, radīt, pētīt.

Tas ir brīnišķīgs laiks kopā ar bērnu

Parasti nodarbības notiek reizi nedēļā un tām ir vairākas daļas. Nodarbības ietvaros zināmu laiku norisinās speciālista vadīta nodarbība un tās aktivitātes. Tad tiek atvēlēts laiks brīvai mazuļu socializācijai, atpūtai. Māmiņas, tēti vai vecvecāki vai auklītes bauda tēju, jautā būtisko par bērniņu, dalās pieredzē un piedzīvotajā pa nedēļu, vēro mazuli, bauda kopā būšanu. 

Kopumā var secināt, ka Bēbīšu skola ir domāta gan bērnam, gan pieaugušajam un varbūt pat 50:50. Bērniem - veicināt vispusīgu fizisko (valoda, stāja, koordinācija), psihoemocionālo, muzikālo attīstību, sociālo iemaņu attīstību (piemēram, saklausīt, izpildīt, pagaidīt, saprast, ka neesmu viens, kam visu gribas un visu vajag u.tml.). Mazulim tā ir iespēja būt kopā ar sev mīļo cilvēku gan rotaļās, gan uzdevumos, sajūtot pieaugušā prieku, iedrošinājumu, novērtējumu.

Pieaugušajiem - brīnišķīgs laiks kopā ar bērnu (bez citām rūpēm un nodarbēm, ar savu nedalītu uzmanību un patiesu klātbūtni) darboties kopā ar viņu, redzēt viņa varēšanu, sniegt iedrošinājumu, mācīties dažādas rotaļas, uzdevumus, dziesmas, skaitāmpantus utt., ko var turpināt darīt tālāk mājās. Ideju, iedvesmas, ierosmju avots - kā būt, ko darīt ar mazuli mājās, kāpēc to darīt.

Rezumē - kas ir bēbīšu skola?

Nedalīts laiks savam bērnam. Iespēja mācīties un augt lielam kopā ar sev mīļo cilvēku. Izzināt pasauli ap sevi un pats sevi, lai tajā justos droši. Saprast, ka neesi viens šajā pasaulē ar savu zinātgribu un vēlmi. Mācīties priecāties kopā un par citiem. Just līdzi citam. Pagaidīt, sadzirdēt.

Kā novērtēt rezultātus

Ja vecāki ved uz skoliņu arī nākamos bērnus - tas ir novērtējums. Ja bērnudārza pedagogi saka - var redzēt, ka šis bērns ir gājis bēbīšu skolā - tas ir novērtējums. Ja vecvecāki izsaka pateicību - tas ir novērtējums. Un ja pats pedagogs gandarīts par savu darbu.

 Māmiņu klubs