6 jautājumi un atbildes par miega traucējumiem

6 jautājumi un atbildes par miega traucējumiem

10. Sep 00:02 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Jebkuri miega traucējumi, ar ko saskaras mūsu bērni, satrauc arī mūs. Kā rīkoties, ja bērniņš naktī bieži ceļas, lai it kā paēstu? Kā bērnu pieradināt gulēt savā gultā? Uz šiem un vēl citiem jautājumiem atbildes sniedz miega speciālists, ārsts - anesteziologs Juris Svaža.

Ja diena sajukusi ar nakti

Līdz 3 mēnešu vecumam būtu ieteicams tomēr pakļauties bērna režīmam, ļaujot viņam justies ērti. Viņa vajadzībām būtu jābūt apmierinātām. Pēc tam var lēnām, pakāpeniski mainīt režīmu.

Ja bērns aizmieg raudot, jo nevēlas gulēt

Apmēram stundu pirms gulētiešanas dažādas aktivitātes jāpārtrauc. TV skatīšanās, skraidīšana,  - no tā atsakamies. Arī apgaismojumu var padarīt mierīgāku.

Bērns nomierinās, viņam, iespējams, paliek garlaicīgi, un  - viņš ir gatavs miegam.

Ļaut raudāt vai tomēr – neļaut?

Ir jābūt apņēmības pilniem. Reaģēt uz katru bērna šņukstu nebūtu pareizi, bet nebūtu pareizi bērnus atstāt arī kliedzot gultiņā vienus, jo tas nav vēlams no psiholoģiskā viedokļa.

Pamazām attālinieties no bērna – neejat klāt, parunājieties, stāvot durvīs. Atstājiet durvis vaļā. Ja bērns raud, ik pa laikam atnāciet atkal parunāties. Bērnam ir jājūtas drošībā.

Nakts ēšana un miegs

Liela nozīme ir tam, vai vecākiem traucē šī ēšana naktī, gulēšana ar vecākiem vienā gultā.

Ja apstākļi atļauj, bērniņam būtu jāguļ pat savā istabiņā.

Barojot ar krūti, atstarpe starp barošanas reizēm vienmēr būs īsāka, kā barojot ar pudelīti. Pamazām jāmēģina atteikties no ēdienreizēm naktī. Varbūt jāpabaro vēlāk vakarā.

Ja grib pāriet uz iemigšanu savā gultiņā, bērns jāpamodina un tad jāpārceļ savā gultiņā, nevis – jāieliek aizmidzis savā gultā. Tā veidojas reflekss, kurš nostiprina ieradumu iemigt pašam savā gultiņā.

Sākumā var dot ūdeni ēdiena vietā, pašūpināt mazuli, parunāties ar viņu, mēģināt iedot nomierināt mazuli tētim un reizēm – jāļauj paraudāt.

Gulēšana vecāku gultā

Rekomendācijas tiek izstrādātas, balstoties uz statistiku, analīzi, ZPNS gadījumiem un daudz ko citu.

Viss ir ļoti individuāli, bet vislabāk tomēr ir bērnam gulēt savā gultā, jo arī vecākiem ir sava personīgā dzīve. Atsevišķi gulēt jau citā istabā mazulis var arī no pusgada vecuma.

Vecāki bērni, kuri atceļo pa nakti

Pie tā ir jāstrādā, reizēm – diezgan smagi, jo bērni dažkārt mēdz izmantot vecāku vājumu savās interesēs. Jau agrā bērnībā, kad bērns ir gulējis, kā vien vēlas, vecāki nodrošina bērnam miega traucējumus pusaudžu vecumā: slikta aktivitāte dienā, vēlas naktis pie datora, miega traucējumi, traucēta miega disciplīna. Jaunieši bieži vien guļ par maz. Nekvalitatīvs, īss miegs – negatīvi ietekmē arī bērna veselību, imunitāti.

Bērnam ir jāpakļaujas zināmai kārtībai gan mājās, gan skolā, gan arī sabiedrībā. To var sākt veidot agrā vecumā.

Pirmsmiega rituālus izvēlas savu iespēju robežās. Dažkārt var solīt arī bērnam dažāda veida bonusus, protams, ne dārgus, bet interesantus, radošus, motivējošus. Vecāki var izdomāt dažādus veidus, kā maigi, mīlīgi atradināt bērnu no gulēšanas ar vecākiem vienā gultā. Pats galvenais – viss jādara pamazām.

Nav vienas noteiktas receptes, kas iedarbojas uz visiem bērniem.

Lai mazuļiem veselīgs miegs!

Māmiņu Klubs

Eksperts

Juris Svaža

ārsts - anesteziologs, miega slimību konsultants
Juris Svaža Vecāku skolā