12 iemesli, kāpēc zemenes būtu jāsāk ēst tieši tagad

12 iemesli, kāpēc zemenes būtu jāsāk ēst tieši tagad

20. Jun 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Jau pagājuši tie laiki, kad zemene bija tikai un vienīgi sezonālais produkts. Tagad šo ogu var redzēt apritē visa gada garumā. Īsta, aromātiska, sulīga kā saulīte, un veselīga - tāda gan tā ir tikai vasarā! Un tieši tad ir īstais laiks no tās gūt vislielāko labumu. Pārējā laikā varam mieloties ar vasarīgo vitamīnu nu, kaut vai ievārījuma izskatā!

12 iemesli, kāpēc zemenes būtu jāsāk ēst tieši tagad

1. Zemene ieņem ceturto vietu antioksidantiem bagāto produktu reitingā

Pateicoties tam, ka zemenes satur antociana flavonaidu, aiz sevis tā reitinga tabulā atstāj pat spinātus un brokoļus. Tieši šīs sastāvdaļas zemenei piešķir tās piesātināti sārto toni. Bet mums daudz svarīgāk ir tas, ka zemenei ir antioksidanta īpašības, kas palīdz efektīvi cīnīties ar brīvajiem radikāļiem, pasargājot ķermeni no priekšlaicīgas novecošanas un nopietnām veselības problēmām. Krāsai ir nozīme: jo tumšāka oga, jo vairāk tajā antioksidantu. Lūk, kāpēc jāēd pilnīgi nogatavojušās ogas!

2. Zemene satur dažādas organismam nepieciešamās skābes

Viena no tām ir elagona skābe, par kuru zinātnieki stāsta šādi: tā ir viena no efektīvākajām vielām cīņā pret vēzi. Bet, ja apskata vēl arī citas šīs skābes labās īpašības, tad acis brīnumā ieplešas, jo izrādās, ka tā var apturēt arī iekaisuma procesus, cīnās ar brīvajiem radikāļiem, novērš gēnu mutāciju, palīdz izvairīties no dažādu iedzimtu defektu attīstības (grūtniecēm jāēd zemenes!), palīdz atjaunoties asinīm, palīdz brūcēm sadzīt ātrāk un palielina barības fermentu daudzumu kuņģa sulā. Saprotams, arī šis vēl nav viss saraksts.

3. Zemene kā C vitamīna avots

Iespējams, grūtni noticēt, bet zemenēs ir vairāk C vitamīna kā vienā apelsīnā. Par to, ka arī C vitamīns ir viens no jaudīgākajiem antioksidantiem un imūnsistēmas palīgiem, nemaz nav jāstāsta. Bez tam, ja organismā ir pietiekoši daudz C vitamīna, labāk uzsūcas arī dzelzs, kas nepieciešams sevišķi visiem, kas dzīvo pilsētās un arī tiem, kas cīnās ar anēmiju jeb dzelzs deficītu.

4. Zemenes uzlabo atmiņu un palīdz saglabāt intelektu

Pavisam nesenā pagātnē divi klīnisko slimnīcu neirologi Harvardas Universitātē veikuši pētījumu, kura rezultāts parādījis, ka zemeņu lietošana uzturā palēnina intelekta novecošanos, un uzlabo smadzeņu funkciju. Lietojot zemenes savā uzturā ik diena 8 nedēļu garumā, īslaicīgā atmiņa uzlabojas par 100%!

5. Zemenēm ir pretiekaisuma efekts

Antioksidanti, kas ir zemeņu sastāvā palīdz cīņā ar iekaisuma procesiem organismā. Tātad - samazina arī tādu saslimšanu rašanās risku kā artrīts, sirds un asinsvadu saslimšanas.

6. Zemenes uztur formā acu veselību

Trīs zemeņu porcijas nedēļā (8 ogas vienā porcijā) novērš acs tīklenes bojājumu attīstību. Zemene palīdzēs arī kā profilaktisks līdzeklis cīņā ar tādu vecuma saslimšanu kā katarakta, kas ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc gados vecākiem cilvēkiem ir redzes problēmas.

7. Zemenes normalizē cukura līmeni asinīs

Apbrīnojami, bet fakts: lai arī oga ir salda, tā neizraisa cukura palielināšanos asinīs, bet tieši otrādi, un tas viss, pateicoties fitonutrientiem, kas atrodami ogas sastāvā. Tie neļauj cukuriem no kuņģa ātri nokļūt asinīs. Palēninot cukura uzsūkšanās procesu (tajā skaitā arī glikozes) asinīs, šīs vielas palīdz izvairīties no straujas cukura līmeņa palielināšanās. Tātad - zemenes der arī kā profilaktisks līdzeklis cīnā ar otrā tipa diabētu. Attiecīgi, zemenes arī ir tās saldās ogas, ko diabēta slimnieki drīkst lietot savā uzturā.

8. Zemenes dedzina taukus

Šīs ogas ir ideālas tiem, kas vēlas atbrīvoties no liekā svara ar diētu palīdzību. Zemenēs ir maz kaloriju. Un pie tam, tās satur vielas, kas palīdz sadedzināt taukus. Interesanti, bet tauki sadegs par 24% ātrāk un vairāk, ja ierobežosiet savu uzturu, porciju apjomu, bet uzturā iekļausiet zemenes, nekā gadījumā, ja darīsiet to pašu, tikai bez zemeņu ēšanas.

9. Zemene samazina sirds un asinsvadu slimību rašanās risku

Tādas īpašības zemenei ir vairāku iemeslu dēļ. Neskaitot jau pieminētos antioksidantus, skābes un C vitamīnu, zemenēs ir arī daudz magnija un kālija. Šim sastāvam ir liela nozīme asinsspiediena normalizēšanā, kā arī cīņā ar tūsku, ko arī var provocēt paaugstināts arteriālais spiediens. Zemenes palīdz uzlabot arī vielmaiņu un neļauj uzkrāties holesterīnam asinīs.

10. Zemenes palīdz cīņā ar alerģijām

Pārsteigums? Bet tā tas tiešām ir, jo zemenes sastāvs ne tikai novērš iekaisuma procesus organismā, bet arī palīdz izvairīties no dažādu bioķīmisko reakciju attīstības, kas saistītas ar alerģijām. Tad kāpēc daudzi zemenes uzskata par alergēniem? Zemene ir poraina oga, kas aug un nobriest dažādu citu augu ziedēšanas laikā. Šo augu putekšņi nokļūst zemenes porās. Un tieši šie putekšņi, ko zemene uzkrājusi, arī kļūst par alergēniem.

11. Zemenes ir īpaši ieteicamas grūtniecības laikā

Zemenes ir lielisks dabīgais folskābes avots, un folskābe ir nepieciešama ikvienai grūtniecei dažādās grūtniecības stadijās, kad aug gan gaidāmā bērniņa smadzenes, gan kauli, gan arī aug māmiņas puncītis un viņai var būt lielāka nepieciešamība pēc dzelzs. Folskābe novērš nervu sistēmas defektus un iedzimtās smadzeņu anomālijas.

12. Zemenes kā jaunības eliksīrs

Zemenes labvēlīgi ietekmē kaulu, ādas un matu stāvokli. Pateicoties skābēm tās sastāvā, āda tiek pasargāta no elastīguma zuduma. Zemenes stiprina arī nagus un matus. Bet antioksidanti tajās ir galvenais faktors cīņā ar brīvajiem radikāļiem, kas veicina novecošanos.

Kā izvēlēties zemenes

Izvēlieties tikai spilgtās, koši sarkanās un tumši sarkanās, bet ne bordo krāsas ogas, kas var jau nebūt svaigas, jo tajās jau sāk izstrādāties antociāns. Labuma no tādas ogas būs maz. Svaigas, izteikti sarkanas ogas, ir ar patīkamu zemeņu aromātu.

Pērkot zemenes iepakojumā, pārbaudiet, vai tajā nav arī kāda jau iepelējusi oga, jo no tāda pirkuma būs arī maz jēgas, tāpēc, ka daudzas veselīgās vielas ogās jau būs pabojātas.

Nepērciet gaišas ogas, sevišķi tādas, kur puse ogas vēl nav sarkana, bet gan balta vai zaļa. Tādās nav organismam nepieciešamo vielu, kas aprakstītas augstāk.

No pavītušām ogām ievārījumu gan izvārīt var, bet veselībai nekādu papildus labumu tās nedos.

Zemeņu uzglabāšana

Istabas temperatūrā zemenes saglabā savas labās īpašības vien uz dažām stundām. Tāpēc vislabākā uzglabāšanas vieta būs ledusskapis. Iespēju robežās  - nulles grādos vai atsevišķā nodalījumā. Bet nu saldētavā. Pirms ogu likšanas ledusskapī, nekādā gadījumā tās nemazgājiet, un nenoņemiet arī to zaļumus, tā ogas ilgāk būs svaigas. Lieciet sausā traukā, pārvelciet to ar pārtikas plēvi. Tā zemenes var uzglabāt 2 dienas. Pēc tam tās sāks zaudēt savas labās īpašības. Ilgākai uzglabāšanai - līdz 6 mēnešiem, var izmantot saldētavu.

Māmiņu Klubs