Vairāk nekā 60% Latvijas iedzīvotāju vismaz reizi gadā pērk vai pārdod lietotas preces, norāda jaunākā “Smartpost Itella” aptauja, tā veicinot lietotu preču tirgus attīstību valstī. Novērojams, ka apģērbs un apavi ir visbiežāk pirktais un pārdotais preču segments visās vecuma grupās. Vairākums aptaujāto (87%) kā visbiežāk pirkto vai pārdoto lietoto preču kategoriju norāda apģērbu un apavus. Savukārt, vecāku vidū pārdotākā lietoto preču kategorija ir bērnu apģērbs un apavi – to atzīmēja 48% respondentu ar bērniem.
Aptaujā iegūtie dati iezīmē to, ka lietoto preču tirgus Latvijā turpina pieaugt. Arvien vairāk cilvēku, tajā skaitā ģimeņu ar bērniem, izvēlas iegādāties un pārdot lietotas preces digitālajās platformās (Ss.com, Andele Mandele, Facebook Marketplace u.c.) un komisijas veikalos. Tā tiek nodrošināta ērta piekļuve plašam preču klāstam, kā arī sniegta iespēja ietaupīt, dzīvot ilgtspējīgāk, samazinot jaunu preču patēriņu un ietekmi uz vidi. Pieaug arī pieprasījums pēc ērtiem piegādes risinājumiem, piemēram, “Smartpost Itella” paku termināļiem, kas kļūst par izvēli, apvienojot ērtības un ātrumu.
Sievietes vairāk pārdod apģērbu un bērnu preces, vīrieši - sadzīves tehniku un automašīnas
Sievietes visaktīvāk iegādājas apģērbu un apavus (68%), kam seko bērnu apģērbs, aksesuāri un apavi (31%) un grāmatas (22%). Pārdodot lietotas preces, sievietes visbiežāk piedāvā apģērbu un apavus – šo kategoriju tirgo puse aptaujāto sieviešu. Citas populāras pārdošanas kategorijas ir bērnu apģērbi, aksesuāri un apavi (31%), kā arī bērnu preces (21%).
Līdzīgs novērojums ir vīriešu vidū - starp pirktajām lietotajām precēm ir apģērbs un apavi (30%), tomēr augsts rādītājs ir arī automašīnām - 27%. Trešo vietu pirktāko lietoto preču topā dala sadzīves tehnika un datori, biroja tehnika – to atzīmēja viena piektdaļa aptaujāto kungu. Savukārt, visbiežāk pārdoto preču sarakstā kungiem ir sadzīves tehnika, ko atzina gandrīz ceturtdaļa aptaujāto vīriešu jeb 24%, automašīnas (23%), bet apģērbs un apavi ieņem trešo pozīciju (22%).
Ģimenes ar bērniem labprāt ietaupa naudu, pārdodot un pērkot lietotu bērnu apģērbu
Lietoto preču tirgus ir īpaši aktuāls ģimenēm ar bērniem. 91% respondentu, kuriem ir viens un vairāk bērnu, atzinuši, ka pārdod vai pērk lietotas preces. 24% no aptaujātiem vecākiem veic tādus darījumus vismaz 3-4 reizes gadā, bet trešdaļa - biežāk nekā divreiz mēnesī. Nav noslēpums, ka bērni aug ātri, līdz ar to ir nepieciešams regulāri iegādāties jaunu apģērbu, apavus un citas preces. Lai ietaupītu ģimenes budžetu, daudzi vecāki labprāt pārdod un pērk mazlietotas bērnu preces. Kā pārdotākā lietoto preču kategorija vecāku vidū ir tieši bērnu apģērbs un apavi – to atzīmēja puse (48%) respondentu, kuru ģimenēs aug bērni. Otrajā vietā ir pieaugušo apģērbs un apavi (41%), savukārt, trešajā pozīcijā ar 35% atbilžu ir tādas bērnu preces, kā rati, gultas, autokrēsli un citas. Ģimenes arī aktīvi iegādājas lietotu bērnu apģērbu un apavus – tādus pirkumus veic 44% aptaujāto ar bērniem. Savukārt, citas bērnu preces biežāk izvēlas pirkt jaunas, jo lietotus ratus vai gultas pērk tikai viena piektdaļa.
Iedzīvotāji aktīvi sūta lietotās preces ar paku termināļu starpniecību
Lietoto preču sūtīšanas popularitāte turpina augt, īpaši, izvēloties ērtus un pieejamus piegādes risinājumus. Vecāki īpaši ir iecienījuši paku termināļu pakalpojumus, kas ļauj ietaupīt laiku un ātrāk saņemt vai nosūtīt preci. “Smartpost Itella” paku termināļu izmantošana kļūst biežāka – gandrīz piektā daļa (17%) aptaujāto izvēlas saņemt lietotās preces tieši šādā veidā, kas ir tikpat populāri kā piegāde ar kurjera starpniecību. Šī tendence liecina par strauju piegādes servisu attīstību, kas piedāvā ātrus un ērtus risinājumus gan Rīgā, gan reģionos. “Novērojot “Smartpost Itella” pakalpojumu pieprasījuma pieaugumu, esam nolēmuši paplašināt tīklu, lai mūsu sniegtie pakalpojumi ir pieejami vēl lielākai klientu daļai. Šobrīd kopējais paku termināļu un paku izsniegšanas punktu skaits pārsniedz 1000”, stāsta Jānis Ronis, “Smartpost Itella” Paku piegādes biznesa operāciju vadītājs Latvijā. Kā citus piegādes veidus respondenti atzīmēja arī “Omniva” un “DPD” piedāvāto servisu, bet lielākā daļa jeb 63% dod priekšroku saņemt preci klātienē.
*“Smartpost Itella” ekspress aptauja veikta 2024. gada oktobrī sadarbībā ar pētījumu aģentūru Norstat, tiešsaistē aptaujājot 502 Latvijas iedzīvotājus no visiem reģioniem vecumā no 15 līdz 90 gadiem.