Kā jaunajai māmiņai atgūt enerģiju un labsajūtu?

07. Sep 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Jebkura grūtniecība, neatkarīgi no tā, vai sievietei tā ir pirmā, vai arī atkārtotas gaidības pēc īsāka laika perioda, ir process, kas ļoti patērē viņas rezerves. Tāpēc pēcdzemdību periodā bieži vizuālās izmaiņas parāda arī jaunās māmiņas iekšējo veselības stāvokli.

Vaicāta par pazīmēm, kas varētu liecināt par iekšējo resursu izsīkšanu, endokrinoloģe Maija Gureviča stāsta: “Tas ir matu trauslums, matu izkrišana, kas norāda, ka kaut kas nav kārtībā. Iemesli tam var būt dažādi.” Kā biežākos no tiem viņa norāda:

  • Zems feritīna līmenis;
  • Vairogdziedzera darbības palēnināšanās;
  • Zems D vitamīna līmenis;
  • Paaugstināts stress.

Aptiekās plašā klāstā pieejami dažādi polivitamīnu kompleksi, tāpēc jaunās māmiņas, lai atgūtu enerģiju un uzlabotu pašsajūtu, nereti izvēlas lietot tos, uzskatot, ka ar viena kompleksa palīdzību varēs uzņemt visus organismam nepieciešamos vitamīnus un elementus, tomēr endokrinoloģe Maija Gureviča uzsver, ka tā nav labākā izvēle. “Polivitamīnu kompleksos elementi parasti nav ar pietiekamām devām. Piemēram, D vitamīns tajos parasti ir ārkārtīgi mazā devā, tāpēc iesaku to lietot atsevišķi. Tāpat arī gadījumā, ja ir ļoti liels nogurums un nepieciešams “uzrāviens”, iesaku lietot antioksidantus, piemēram, koenzīmu Q10, selēnu, kas palīdzēs mazināt nogurumu un stiprināt imūno sistēmu,” tā viņa.

Vēl viens svarīgs elements sievietes veselībai ir kalcijs. “Nereti domājam, ka ar mūsu uzturu ir pietiekami, lai kalciju saņemtu pietiekamā daudzumā, taču sievietei grūtniecības un arī pēcdzemdību periodā, jo sevišķi laktācijas posmā, tas ir ļoti svarīgs elements, ar kuru māmiņa dalās arī ar mazuli,” uzsver endokrinoloģe. Viņa iesaka ikvienai sievietei pievērst uzmanību un, izmantojot speciālus kalkulatorus, saskaitīt, cik daudz kalcija dienas laikā tiek uzņemts. Ja ar pārtikas produktiem kalcijs netiek uzņemts pietiekamā apjomā, tas jālieto papildus.