Cik daudz zini par musli? Pārbaudi savas zināšanas

Cik daudz zini par musli? Pārbaudi savas zināšanas

09. Apr 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Latvijas iedzīvotāji arvien mērķtiecīgāk interesējas par veselīgu dzīvesveidu un kļūst erudītāki pārtikas jomā. Pieaugoša tendence ir izvēlēties vienkāršus, saprotamus un dabīgus produktus. Nostiprini zināšanas un uzzini vairāk par vienu no tiem – musli!

“Kvalitatīvs produkts sākas ar labu izejvielu, tādēļ strādājam kopā ar pašmāju un ārzemju zinātniekiem. Testējam un rūpējamies, lai sastāvs būtu ar dabīgi augstu uzturvērtību,” saka Alise Balgalve, Graci idejas autore un radītāja. “Savulaik, izpētot vietējo pārslu piedāvājumu, sapratu – trūkst funkcionāla mušļa, un tā dzima doma par pilnvērtīgu produktu, kas ļautu dzīvot veselīgāk un justies labāk. Ideja īstenojusies, un patlaban piedāvājam prasīgu un zinošu cilvēku vēlmēm atbilstošu, funkcionālu produktu.”

1. Veselīgi ir bezgaršīgi. To nevarētu apgalvot par visiem veselīgajiem produktiem. Graci mušļos ir sastāvdaļas, kas dabīgi saldina, piemēram, malts ābols vai ķirbis, kaltētas bietes, kanēlis, ananasu vai zemeņu gabaliņi. Papildu garšas nianses rada grauzdētas sēkliņas, riekstu gabaliņi, kā arī sausajās brokastu pārslās retāk izmantoti augi: ingvers, spināti u.c. 

2. Dabīgs muslis ir garlaicīgs. Neapšaubāmi garšai ir liela nozīme, tomēr tikpat nozīmīga ir smarža un vizuālā puse. Dabīgs muslis (bez garšas un smaržas pastiprinātājiem) ne tikai sniegs nozīmīgas uzturvielas, tas būs arī acij tīkams un aromātisks, pateicoties pārdomātām un dabīgām izejvielām. Tāpat ne vienmēr vairāk sastāvdaļu nozīmē labāk – svarīgas ir īstās proporcijas.

3. Kvalitatīvi mušļi ir dārgi. Salīdzinot ar uzpūstajām brokastu pārslām, kas ražotas no miltiem, vai cukurotu granolu, kurai sastāvā nozīmīgu vietu ieņem cukurs, funkcionāli mušļi tiešām varētu šķist dārgāki augstvērtīgo izejvielu dēļ. Tajā pašā laikā tie ātrāk rada un ilgāk notur sāta izjūtu – četras lielas karotes jeb 40g mušļa pietiek vidusmēra pieaugušā brokastīm. Tas nozīmē, ka atkarībā no ēšanas paradumiem 400g kvalitatīva mušļa dāmām pietiks ~15 brokastīm, savukārt sportistiem un tiem, kuri jāuzņem papildu enerģijas deva, sanāks ~10 maltītēm. Ilgtermiņā muslis ir demokrātiska brokastu izvēle visai ģimenei.

Funkcionāls muslis

  • Satur produktus ar dabīgi augstu un zinātniski pārbaudītu uzturvērtību, piemēram, ābolu, kas malts ar visām mizu un sēkliņām, ķirbju sēklas vai linsēklas.
  • Ir bagāts ar mikroelementiem, kas nodrošina svarīgas organisma funkcijas. Piemēram, dzelzsveicina normālu imūnsistēmas darbību, palīdz samazināt nogurumu un nespēku. Magnijs veicina normālu nervu sistēmas darbību un muskuļu darbību, tiamīnspalīdz nodrošināt normālu enerģijas ieguves vielmaiņu. Kalcijsir nepieciešams kaulu un zobu veselības uzturēšanai.
  • Ir proteīnu un šķiedrvielu avots.

4. Muslis jāēd ar pienu. Ja negaršo piens, to var ēst ar dabīgo jogurtu vai biezpienu. Tiem, kam ir laktozes nepanesamība, muslis labi garšos ar ogu smūtiju, kokosriekstu vai mandeļu pienu, auzu pienu (Oatly), to izmantot kā piedevu kārtojumiem, pankūkām un pat salātiem (piemēram, Graci musli “Light”).

5. Muslis uzbaro. Jebkurš produkts, ja to patērē nesaprātīgos daudzumos, var veicināt pieņemšanos svarā. Ar dabīgu musli cilvēks uzņem tik daudz enerģijas, cik iespējams patērēt. Ja musli ēd brokastīs vai kā papildinājumu citiem ēdieniem un cilvēks ir fiziski aktīvs, tas nerada lieko tauku kārtu. Musli vajadzētu uztvert kā instrumentu mērķu sasniegšanai – veselības un izskata pilnveidošanai, sportisko rezultātu uzlabošanai. Graci satur daudz šķiedrvielu, kas veicina vielmaiņu, un proteīnus, kas sekmē muskuļu masas pieaugumu. 

Graci gaisīgais kārtojums

Sastāvdaļas divām porcijām

  • 40g Graci musļa “Thin”
  • 100g vājpiena biezpiena
  • tasīte kokosrieksta piena putukrējuma (saputota kokosriekstu piena)
  • 2-3 ēdamk. kļavu sīrupa
  • sauja ogu (melleņu, upeņu, jāņogu vai zemeņu)

Pagatavošana

Liek kārtās vājpiena biezpienu, kas sajaukts ar kļavu sīrupu un kokosriekstu piena putukrējumu, ar apgrauzdētu Graci musli "Tievais" un svaigām sezonas ogām. Ātri pagatavojams, viegls un veselīgs gardums sev un ciemiņiem!

Graci funkcionālie mušļi, putras un ātri pagatavojamās maltītes ražotas tepat Ādažos. Produkti tapuši sadarbībā ar Norvēģijas un Latvijas zinātniekiem. Testēti Vācijas laboratorijās. Zinātnieces Dr.agr. Artas Kronbergas selekcionētais rudzu un kviešu krustojums – tritikāle – ir nozīmīgs šķiedrvielu, proteīna un B grupas vitamīnu avots. Graci satur tritikāli un citus neparastus superproduktus. Ķirbis un ābols, malts ar mizu un sēklām, rudzupuķu ziedlapiņas, spināti, ingvers un kazenes ir tikai daži no tiem. Bez garšas un smaržas pastiprinātājiem vai mākslīgām krāsvielām. Produkta nosaukums atklāj tā galveno funkciju – Tu esi tas, ko Tu ēd.