Mums prast nosaukt gadalaiku un mēnešu secību šķiet tik pašsaprotami, taču, to iemācīties, nemaz nav tik viegli. Tāpēc dodies talkā savam bērnam, lai palīdzētu viņam labāk izprast likumsakarības un iemācīties nedēļas dienas, mēnešus un gadalaikus!
Kā iemācīties nedēļas dienas?
Atkarībā no bērna vecuma veidojas izpratne par dienu ritējumu:
- 3-4 gadu vecumā bērns atšķir dienas daļas: no rīta, pēcpusdienā, vakarā, naktī. Pirmkārt, viņš pievērš uzmanību ārējām izmaiņām (no rīta saulīte mostas, vakarā ir tumšs) un kopā ar tām viņš veido savas asociācijas – no rīta mēs vingrojam, pusdienās ēdam, bet vakarā mamma lasa pasaciņu.
- 4-5 gadu vecumā bērns jau saprot, ko nozīmē – vakar, šodien, rīt. Balstoties uz to, viņš prot uzskaitīt notikumus hronoloģiskā secībā.
- 5-6 gadu vecumā bērns jau var atcerēties, kāda nedēļas diena ir šodien, var secīgi nosaukt nedēļas dienas, gadalaikus un mēnešus. Bērns jau prot atbildēt uz jautājumiem, kad ir tava dzimšanas diena, kāds ir tagad mēnesis?
Atbildot uz jautājumu, kā palīdzēt bērnam atcerēties nedēļas dienas, mēnešus un gadalaikus, atceries, ka pirmsskolas vecuma bērnu vidū dominē vizuāli aktīvā domāšana. Tāpēc jebkuras jaunas informācijas apgūšana vislabāk sekmēsies ar spēļu, dzejoļu palīdzību. Šī iemesla dēļ ieteicams informāciju papildināt ar vizuālo informāciju – attēliem.
- Uzzīmējiet plakātu ar varavīksni, katrai krāsai piešķirot savu nedēļas dienu.
- Gadalaiku apguvei izmanto Montesori metodi, izgatavojot gadalaiku apli. Izgriez no kartona lielu apli, kuru sadali četrās daļās, iekrāsojot atšķirīgās krāsās, kas raksturo katru gadalaiku. Ziema – zils, pavasaris – zaļš, vasara – dzeltens, rudens – sarkans. Pie katra gadalaika piestiprini tam raksturīgus attēlus . Piemēram, ziema – ragaviņas, sniegavīrs, pavasaris – sniegpulkstenītes, vasara – ogas, ziedošas pļavas, rudens – krāsainas koku lapas. Pārrunājiet attēlos redzamo, mācaties kopīgi gadalaiku secību, tiem raksturīgās īpašības. Pārvērt to par spēli, piemēram, mudinot bērnu pašu sakārtot aplī katram gadalaikam raksturīgos attēlus.
- Pārskati savu fotogaleriju. Iespējams, tajā atradīsi kādu jums īpašu vietu nofotografētu četros dažādos gadalaikos. Piemēram, piemājas pagalmu vai arī omas dārzu. Izprintē šos četrus attēlus un pārrunājiet ar bērnu tajās redzamās atšķirības. Novieto attēlus bērnam ikdienā labu pamanāmā vietā.
- Izveidojiet savu kalendāru, kurā katrai dienai atvēliet plašu lodziņu, kurā iezīmēt vai arī ielīmēt notikumus. Piemēram, pēc pamošanās dodaties lūkot pie kalendāra, kāda nedēļas diena šodien ir. Vai zobiņi šodien iztīrīti? Tad attiecīgajā nedēļas dienā kalendārā iezīmē smaidiņu vai ielīmē attiecīgo uzlīmīti. Vai rotaļlietas vakarā sakārtotas? Atkal iezīmējam kalendārā vai arī ielīmējam uzlīmīti. Ļauj bērnam pašam darboties kalendārā un katru dienu pēc paveiktā darbiņa atkārtojiet, kāda nedēļas diena šodien ir.
- Atrodiet dzejoļus, kas domāti dažādiem gadalaikiem, iemācieties tos kopā! Lūk, daži iedvesmai!
Lielais akvarelis
Pavasaris mākoņtraukos
ūdenskrāsas ved.
Savas krāsas gatavojis
viņš no zaļa ledus.
Atskrien vējš un apgāž traukus,
krāsas lejā plūst.
Rīt no rīta visa zeme
laikam zaļa būs.
/ J. Baltvilks/
***
Trīs vai čiks
Bekas, bekas, baravikas
mežā, lietū, slapjas, plikas.
Es tur biju, man tur tika
viena līka baravika.
Aizej rītu, tev tur tiks
viena, divas, trīs vai čiks.
/J. Baltvilks/
***
Putniņš sēd zariņā,
Zara kanna rociņā.
Šogad laba vasariņa
Par visām vasarām.
***
Ziemassvētki sabraukuši
Rakstītām kamanām;
Zirņi, pupas, rācenīši
Ziemassvētku kamanās.