Kā bērnu pieradināt pie kārtības: padomi, kā iemācīt savākt rotaļlietas

Kā bērnu pieradināt pie kārtības: padomi, kā iemācīt savākt rotaļlietas

25. Jan 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Aug bērni, aug arī rotaļlietu daudzums. Tāpēc aktuāls kļūst jautājums, kā iemācīt bērnu pašam parūpēties par kārtību, sakārtot savas mantas? Lasi tālāk, mēs padalīsimies ar dažiem padomiem!

Nākas vien atzīt, ka nav viena konkrēta algoritma, kas iedarbotos uz visiem bērniem, un kura rezultātā bērni nekavējoties sāktu aiz sevis sakārtot mantas. Tas tāpēc, ka bērni ir atšķirīgi, un tikpat atšķirīgas ir pieejas un argumenti, kas var palīdzēt, cenšoties panākt, lai bērns aiz sevis sakārtotu rotaļlietas. Taču, lūk, dažas, kas Tev varētu palīdzēt, mudinot bērnu sakārtot aiz sevis mantiņas.

Radošs haoss vai uzmanības pārslodze?

Radošs haoss piederas pie normas, jo sevišķi tāpēc, ka noteiktā vecumā haoss var būt rotaļāšanās rezultāts, protams, ar nosacījumu, ka tas nepārkāpj noteiktas robežas, piemēram, nepārņem visu mājokli. Bērniem patīk miksēt savas rotaļas, kas nozīmē, ka rotaļlietu pilsētā var ienākt kosmosa kuģis, savukārt mašīnu trasi pēkšņi var sākt apdzīvot krokodili un lauvas. Tas viss piederās pie lietas!

Tāpēc iesakām sekot līdzi bērnu rotaļlietu daudzumam, jo ir svarīgi, lai viņi varētu koncentrēties uz nelielu lietu kopumu.

Pasaki bērnam konkrēti, ko Tu no viņa sagaidi

Vai Tev šķiet saprotamas norādes “sakārto mantas!”, “saliec visu savās vietās!”? Bērns noteikti tā nedomā. Tāpēc palīdzi viņam sakārtot rotaļlietas, dodot konkrētus norādījumus. Piemēram, nevis sakot “savāc savus klučus”, bet gan “saliec klučus sarkanajā kastē”. Šādas norādes ir svarīgas, jo palīdz bērnam labāk saprast, ko vecāki no viņa sagaida. Kad bērns ir darbiņu paveicis, uzslavē viņu, sakot: “Paldies, ka saliki klucīšus kastē. Esmu ļoti priecīga, ka mums tagad ir tik kārtīga un jauka istaba.” Ņem vērā, jo konkrētāk aprakstīsi bērnam uzdevumu, jo vieglāk bērns to uztvers, un uzslava pēc paveiktā darbiņa mudinās arī turpmāk sakārtot savas rotaļlietas.

Kā atvieglot rotaļlietu kārtošanas procesu

Iesaisti bērnu sarunās par viņa istabas iekārtošanu, tostarp arī par rotaļlietu kārtošanu, tam vajadzīgajiem plauktiem, kastēm. Kopīgi sarunājiet, kuras rotaļlietas kurās vietās tiks uzglabātas.

Noteikti arī būsi pamanījusi, ka daudz rotaļlietas rada lielu haosu, bet ne ar visām mantām bērns spēlējas. Tāpēc sašķiro rotaļlietas, tās, ar kurām bērns nespēlējas, noliekot tālāk skapī. Pēc laika varat pamainīt rotaļlietas, atliekot malā tās, kuras nav aktuālas, savukārt, skapī atliktās bērnā radīs prieku, jo šķitīs kā no jauna iegūtas.

Ieviesiet rotaļlietu kārtošanu kā daļu no ikdienas režīma

Arī rotaļlietu kārtošanā palīdz rituāli. Piemēram, sarunājiet ar bērnu, ka pirms vakariņām rotaļlietām vienmēr jābūt sakārtotām un novietotām savā vietā. Ja bērns visu dienu pavada mājās, tad ieviesiet vairākus laikus, kuros jāsakārto rotaļlietas, lai intervāli starp mantu kārtošanas pauzēm nebūtu pārāk lieli. Ar laiku arī pats bērns pamanīs, ka labāk ir rotaļlietas sakārtot biežāk, nekā to darīt vienu reizi vakarā, kad jau visu istabu ir pārņēmis vispārējs rotaļlietu haoss.

Izvēlies pareizos vārdus

Pievēr uzmanību, kā Tu uzrunā bērnu, aicinot viņu sakārtot savas rotaļlietas. Ja ejot garām uzsauksi: “Savāc taču vienreiz savas mantas!”, tad zini, ka tikpat labi Tu vari vērsties arī pie krēsla, istabas augiem vai citiem priekšmetiem, cerot, ka viņi uzklausīs un sakārtos rotaļlietas. Vārdi ir sava veida burvju nūjiņa ceļā uz panākumiem, tāpēc ielāgo, ka iesākumā ir jāpievērš sev bērna uzmanība, un tikai tad jāaicina uz darbību.

Formulē aicinājumu sakārtot rotaļlietas pēc iespējas pozitīvāk, izskaidrojot, ko no bērna sagaidi, pretējā gadījumā bērns tikai apjuks, jo nesapratīs, ko gan mamma no viņa sagaida.

Kopā kārtot ir vieglāk

Mudinot bērnu kārtot rotaļlietas, palīdzi viņam, rādot piemēru, kur novietot katru no mantām. Pēc tam kopīgi varat priecāties par ieviesto kārtību un pārrunāt, ka sakārtotā istabā uzturēties, un arī atrast vajadzīgo, ir daudzkārt vienkāršāk.