Iespēju logs bērna attīstībā

Iespēju logs bērna attīstībā

03. Nov 2016, 00:10 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Elīna Egle, māmiņa, uzņēmēja un sabiedriskā darbiniece

Tiklīdz es uzzināju par iespēju logu bērna attīstībā, es sāku meklēt. Un, manuprāt, atradu atbildes, veidu, kā šo iespēju logu atvērt bērniem, vecākiem un pedagogiem Latvijā. Apziņa, ka bērni ātri aug un iespēju logs ātri aizveras, rosināja rast domubiedrus un darboties arvien mērķtiecīgāk.  ‘’FasTracKids’’ ir daudzpusīga un sevi pierādījusi agrīnās izglītības sistēma, kas pieejama bēriem pasaulē un šobrīd sniedz iespēju arī bērniem Latvijā atklāt talantus, attīstīt prasmes un zināšanas. 

Pieredze, strādājot ar uzņēmējiem, politikas veidotājiem un īstenotājiem Latvijā un citās valstīs pasaulē, ļauj  saprast, cik nākotne, kurai mēs gatavojamies un gatavojam bērnus ir neparedzama. Lasām par vēlmi nodrošināt darba tirgus pieprasījumu, kompetencēs balstītu izglītības sistēmu un pamatprasmju attīstību skolā, uzlabot infrastruktūru un pedagogu atalgojuma sistēmu. Tomēr vienota redzējuma un praktiska instrumenta, kā jaunas pieejas ieviest īsti nav. Un pats gavenais, plānos pazūd bērni un vecāki. Ik dienu esmu gatava jaunajam un eksperimentiem, tomēr, kad runājam par agrīno izglītību, eksperimenti liekas nav labākais risinājums.

Iespēju logs ir agrīnā bērnība 

Kopš pasaulē nāca mana meita, es meklēju starptautiski aprobētu un zinātniski pārbaudītu pieeju bērnu agrīnai izglītībai. Jo esmu pārliecināta, ka katrs mēs ienākam pasaulē ar noteiktiem talantiem. Vecākiem un pedagogiem ir svarīgi savlaicīgi pamanīt bērnu talantus un tos attīstīt. Kā to labāk izdarīt? – Viena vecāku daļa domā, ka par mācīšanos runāt trīs gadu vecumā ir pāragri, jo bērnudārzā un skolā jau visu iemācīs, otra vecāku daļa pieliek apbrīnojamas pūles sniedzot labāko interešu izglītību – dziedāšanas, dejošanas, sporta, robotikas nodarbības u.c.  

20161102120147-66137.jpg

Pirmos aicinu iepazīt Hārvardas Universitātes Bērna attīstības centra pētījumus. “Pētījumi pastāvīgi apliecina, ka bērnam uzsākot tradicionālo izglītību kritiskie smadzeņu attīstības gadi ir pagājuši!” Tieši agrā bērnībā, līdz 7 gadiem veidojas smadzeņu nervu savienojumi, emocionālā un sociālā inteliģence. Un šo laiku sauc par ‘’iespēju logu’’. Manuprāt, domājoša vecāka uzdevums ir šo iespēju logu atvērt un piepildīt ar kvalitatīvu un pārdomātu saturu, nezaudēt šo laiku digitālajā hiperrealitātē.

Bērnu talantu un pamatprasmju nostiprināšana

Otros vecākus, kas meklē, es iedrošinātu, jo labākos rezultātus dzīvē sasniedzam rodot sabiedrotos. Arī bērnu talantu un pamatprasmju nostiprināšana nav izņēmums. Gandarījumu par procesu bērniem un par rezultātu vecākiem sniedz kvalitatīvas agrīnās izglītības programmas un sadarbība starp vecākiem, bērniem un pedagogiem gan bērnudārzā, gan interešu izglītības pulciņos. Tomēr – nepieciešams rast šādas programmas un ieinteresētos šādā sadarbībā.

Ar laiku īsto pedagogu, nodarbību un pulciņu meklējumi sāk nogurdināt gan bērnus, gan vecākus. Vēl vairāk – saskaramies ar fragmentāru pieeju daudzpusīgai bērna attīstībai. Fokusējamies uz dažādām radošām izpausmēm, ekzaktām zinātnēm vai sportu. Un šajā skrējienā agri vai vēlu rodas šaubas, vai šāda fragmentāra loterija ir labākais, ko varam bērniem sniegt? – Domāju, ka nepieciešamas daudzpusīgas agrīnās izglītības programmas dažādām vecuma grupām, kas iesaista bērnus jēgpilnās rotaļās, kas ir interaktīvas, multisensoras un atbilst mūsdienu bērnu prasībām.

Starptautiski sociālie pētījumi saka, ka pamatprasmes, kas nepieciešamas nākotnei ir prasme kritiski domāt, radošums, komunikācijas un sadarbības spējas, kā arī pašapziņas nostiprināšana. Varat uzdot sev jautājumu, vai Jūsu pirmsskolas un/vai interešu izglītības iestādes to sniedz?  - Visbiežāk atbilde ir, ka spējam sniegt tikai atsevišķu pamatprasmju nostiprināšanu. Bet, kā panākt, ka bērni ir gatavi ne tikai līdzsvaroti pilnveidot visas pamatprasmes, bet darīt to arī turpmāk uzsākot skolas gaitas un izmantojot tās dzīvē?

Mīlēt mācīšanos visa mūža garumā

Mana omīte mēdza atkārtot seno latviešu sakāmvārdu ‘’mūžu dzīvo, mūžu mācies.’’ Esmu pārliecināta, ka nepārtraukta mācīšanās ir svarīgākā prasme 21.gadsimtam.  Un es neesmu viena, jo ekonomists Tomas Frīdmans saka: ''Ja mēs vēlamies efektīvi konkurēt pasaules ekonomikā nākotnē, mums būs jāiemāca bērnus mīlēt mācīšanos. Mums būs viņus jāaizrauj ar mācīšanos.'' Mani ilgi nodarbināja jautājums ‘’Kā to izdarīt?’’ – ‘’FasTracKids’’ piedāvā atklāt talantus, attīstīt pamatprasmes un iegūt praktiski pielietojamas zināšanas spēlējoties. Spēles palīdz iepazīt bioloģiju, dabas zinātnes, radošu literatūru, ekonomiku, astronomiju, dzīves mērķu sasniegšanu, kopumā 12 mācību tēmas, izmantojot apjomīgu digitālo saturu diviem gadiem.

‘’FasTracKids’’ piedāvā interaktīvu un uz sadarbību vērstu pieredzi ar starptautiski sertificētiem pasniedzējiem un mūsdienīgu tehnoloģiju aprīkotās mācību telpās. Iepazīstot citās valstīs ‘’FasTracKids’’ bērnu iesaisti mācību procesā, pārliecinājos, ka bērni mācās ar prieku un vecāki ir gandarīti par bērnu izaugsmi. Šobrīd kopā ar domubiedriem strādājam, lai šādas bērnu attīstības iespējas būtu pieejamas Latvijā. ‘’FasTracKids’’ programmas sniedz instrumentāriju pirmsskolas izglītības sektorā strādājošajiem attīstīt bērniem mācīšanās prasmes visai dzīvei un iesaistīt ģimenes aizraujošā rotaļu un mācību procesā.

Ko sniedz ‘’FasTracKids’’?

“FasTracKids" sniedz starptautiski atzītu, daudzpusīgu, multisensoru un interaktīvu agrīnās mācīšanās programmu klāstu bērniem no 6 mēnešiem līdz 8 gadiem. Balstoties uz zinātniskiem pētījumiem un 18 gadu darba praksi vairāk kā 270 mācību centros katru gadu mācās 120 000 bērni, 56 valstīs, 24 valodās. Austrālijā, Singapūrā un citviet programmas kļuvušas par standartu pirmsskolas izglītībā, tās izmanto ASV Montessori bērnudārzos, programmas iesakņojušās gan rietumu, gan austrumu pirmsskolas izglītības sistēmās un kultūrās. Visur ģimenes un izglītotājus vieno apziņa, ka iespēju logs ir jāatver īstajā lakā.

''FasTracKids'' programmas nodrošina labus un pamatoti pārbaudāmus bērnu daudzpusīgas attīstības rezultātus. Šis agrīnā vecumā iegūtais zināšanu un prasmju pamats ir būtisks ne tikai kā sagatavošanās skolai, bet visai dzīvei, jo attīsta līderismu un vēlmi mācīties visa mūža garumā. “FasTracKids'' multisensorā, interaktīvā un uz bērniem orientētā mācību pieredze iesaista bērnus un vecākus mācību procesā pateicoties detālai apmācību metodikai un starptautiski sertificētiem pasniedzējiem.

Šobrīd ‘’FasTarcKids’’ programmas ir pieejamas Jelgavā, Liepājā, Daugavpilī, Gulbenē, Jēkabpilī un Rīgā. Vairāk atbildes rodiet internetā: www.fastrackids.lv, sekojiet jaunumiem Facebook: FasTracKids Latvia vai Twitter: FasTracKids_LV