Dvīņi bērnu dārzā. Ko tas nozīmē viņu attīstībai?

Dvīņi bērnu dārzā. Ko tas nozīmē viņu attīstībai?

24. Oct 2022, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Ir ļoti daudz rekomendāciju vecākiem, kurus uztrauc viņu bērnu gatavības jautājums, sakarā ar bērnu dārza gaitu uzsākšanu. Tādi gatavības kritēriji, kā sava vecuma un vārda zināšana, zīmēt un saskaitīt prasme, turēt zīmuli utt. tieši dvīņiem neskaitās specifiski. Kaut arī dvīņi parasti dzimst pirms laika, vajag novērtēt viņu attīstības spējas, pamatojoties uz viņu iespējamo nenobriedumu. Eksistē arī daži aspekti, kas skar tikai un tieši dvīņus.

Dzīve ar dvīņiem. Diānas Zandes lekcija. zoom.us

Pamatā dvīņu attīstība agrīnajā posmā nekā īpaši neatšķiras no citu bērnu attīstības. Vēl vairāk, viņiem ir pat dažas priekšrocības, ja runa ir par spējām, viņi prot dalīties un iesaistīties spēlē. Viņiem taču jau no pašas dzimšanas ir pamatīgs treniņš. No otras puses, dažos aspektos dvīņi tomēr var mazliet atpalikt, dēļ vingrināšanās iespēju trūkuma. Kā piemēram, divgadīgi dvīņi neprot ēst patstāvīgi un nezina, kā pareizi turēt karotīti, jo viņu mamma vienkārši viņiem neļauj patstāvīgi trenēties – tā iemesla dēļ, ka mājās rodas liela nekārtība. Vai arī četru gadu vecumā dvīņi neprot patstāvīgi apģērbties, jo, lai ekonomētu laiku, mamma viņus liek vienu otram blakus un ģērbj pati. Uztraukums par dvīņu drošību, kaut arī ļoti labi saprotams un attaisnojošs, noved pie tā, ka dažas viņu attīstības iespējas tiek tomēr palaistas garām.

Daudzas mammas var vienlaicīgi darboties virtuvē, un tai pat laikā pieskatīt vienu agrīnā vecuma bērnu, bet divus uzreiz nav tik vienkārši pieskatīt. Tāpēc dvīņi vairāk pavada laiku manēžās un ierobežotās spēļu vietās, kas tomēr kavē attīstību n pasaules izziņu, lai arī ir skaidrs, ka viss tiek darīts viņu pašu drošības labā.

Attīstības iespējas nenozīmē obligātu, aktīvu stimulāciju no pieaugušā puses. Iespēja pabūt klusumā un vienatnē arī ir svarīga, bet to dvīņiem ir grūti nodrošināt. Vientulība, veselīgā daudzumā, nepieciešama pilnvērtīgai personības un pašapziņas attīstībai. Pašapziņai ir grūti augt, ja cilvēks pastāvīgi ir ar kādu attiecībās (kā dvīņi – atrodas teju visu laiku kopā).

Vecākiem priekšā ir grūts, atbildīgs uzdevums atbalstīt dvīņus tajā dzīves etapā, kad viņi meklē „zelta vidusceļu” starp atkarību un neatkarību vienam no otra. Dvīņu iestāšanās bērnu dārzā – tas ir sava veida mēģinājums pirms skolas dzīves. Tāpat kā visiem citiem bērniem, arī dvīņiem, tas ir ļoti satraucošs moments. Daudzi no viņiem pirmo reizi saskaras ar nepieciešamību šķirties no vecākiem, tāpēc visiem būs labāk, ja savu bērndārznieka dzīvi viņi pavadīs kopā. Bērnu dārzā sāk parādīties individuāli stili katra no dvīņu apmācīšanai. Tie novērojumi, kurus Jūs izdarīsit tagad, palīdzēs Jums tālākajā dzīvē, sākot ar skolas izvēli, beidzot ar pulciņu izvēli katram no bērniem.

Kad dvīņi ies skolā, daudziem vecākiem jau būs par vēlu aizdomāties par to, kā palīdzēt līdzsvarot atkarību un neatkarību vienam no otra. Daži bērni ir tik tuvi, ka uzstājas kā viens vesels, un pat atsaucas uz abiem vārdiem, bez izvēles. Bet dvīņu nošķiršana bērnu dārzā noteikti nav nepieciešama viņu individualitātes attīstībai.

Dvīņi bērnu dārzā nepavada tik daudz laika un viņu attīstība pamatā notiek mājās. Vecākiem ir svarīgi dvīņiem palīdzēt attīstīt savu individualitāti, nevis novelt to uz audzinātāju pleciem:

  • Palīdziet katram atrast pašam savus draugus un intereses.
  • Atļaujiet katram no viņiem šad un tad pavadīt laiku atsevišķi.
  • Skatieties saviem bērniem biežāk acīs. Katram no tiem.
  • Runājiet ar katru no bērniem atsevišķi un lūdziet arī uz saviem jautājumiem sniegt atbildes, kas neaprobežojas ar vienu vārdu.
  • Paslavējiet katru bērnu par viņa personīgajiem sasniegumiem.
  • Nesalīdziniet viņus vienu ar otru, jo sevišķi, kad runa ir par attīstību, salīdziniet tad labāk ar citiem vienaudžiem.
  • Arī citiem nestādiet savus bērnus priekšā kā vienu kopīgu veselumu, bet kā divas atšķirīgas personības.
  • Vērsieties pie katra bērna atsevišķi, nevis pie abiem reizē kā pie grupas.
  • Organizējiet katram bērnam iespēju paspēlēties ar vienaudžiem.

Vērsiet bērnu uzmanību uz labajām pusēm, sakarā ar to, ka viņi ir dvīnīši, un atzīmējiet viņu kopīgos sasniegumus.

Kur atstāt mazos pieskatīšanai?
Izvēloties bērnu dārzu, ir vērts pievērst uzmanību šādām lietām:
 

1. Vai bērnu dārza audzinātājiem ir pieredze ar apiešanos ar dvīņiem. Pat, ja viņiem jau ir nācies apmācīt dvīņus, pastāstiet viņiem par savām personīgajām vēlmēm un ieteikumiem, kas attiektos uz Jūsu bērnu audzināšanu un apiešanos ar viņiem. Piemēram, lai dārziņā Jūsu bērnus vienmēr sauktu vārdos, nevis par „dvīņiem”. Ja Jūsu dvīņi ir ļoti līdzīgi, pie viņu apģērba piestipriniet zīmītes ar vārdiņiem. Velciet viņiem dažādu krāsu drēbes vai izdomājiet vēl kādu metodi, lai audzinātāji un citi bērni varētu viņus atšķirt.
 

2. Bērnu dzīves organizēšana dārziņā. Noteikts režīms svarīgs ir visiem mums, bet jo īpaši maziem bērniem, kuriem vajag sajust, ka viņi ir drošībā. Viņiem ir precīzi jāzina, kas ar viņiem notiks vakarā, kas rīt. Apieties ar dvīņiem nav vienkārši, un rūpīgi jāizvēlas dienas režīms viņiem gan mājās, gan dārziņā, tas palīdzēs dvīņiem pašiem sevi labāk organizēt un sajusties drošībā.
 

Visdrīzāk, Jūs ne reizi  vien esat uzdevuši sev jautājumu, vai dvīņus atšķirt vienu no otra un sūtīt dažādos dārziņos, vai tomēr sūtīt kopā un laist vienā grupiņā.

 

Kādas ir priekšrocības dārziņā dvīņiem, kuri ir atšķirti viens no otra?

 

  • Bērni attīstās individuāli.
  • Bērni mācās apzināties savu „ES”.
  • Bērnam, kurš visu laiku atradies sava dvīņa „ēnā”, nāksies vairāk izrādīt patstāvību.
  • Bērni iegūst atšķirīgu pieredzi un zināšanas, ar kurām pēc tam var apmainīties.
  • Abiem parādās personīgie draugi.
  • Abi var svinēt savu dzimšanas dienu atšķirīgi un būt uzmanības centrā savu grupas biedru lokā.

 

Kas jāņem vērā, pirms izdarīt lēmumu?

 

  • Pirmā šķiršanās pieredze ar mammu, daudziem dvīņiem var izrādīties smags pārbaudījums.
  • Ja Jūs bērnus laižat vienā grupiņā, un vēlāk viņus tomēr grasāties atšķirt, tad kuru no viņiem Jūs izvēlēsities sūtīt uz jaunu, nepazīstamu grupu pie citas audzinātājas?
  • Dvīņiem ir priekšrocības atgriezeniskam ceļam – sākumā viņus var izšķirt, bet vēlāk  - laist vienā grupā.
  • Vai audzinātājai ir pieredze darbā ar dvīņiem?
  • Vai dvīņiem, kas apmeklē dažādas grupas, spēļu stundās var ļaut apmeklēt vienam otru un spēlēties kopā?

 

Diemžēl, vecāku balss, ne vienmēr ir noteicošā. Bieži vien bērnu dārza darbinieki uzskata par vajadzīgu uztiept savu viedokli, kaut arī viņu pieredze darbā ar dvīņiem ir neliela.

 

Lai Jums izdodas atrast tieši Jūsu bērniem piemērotāko bērnu dārzu!

Dzīve ar dvīņiem. Diānas Zandes lekcija. zoom.us