Aizraujošā matemātika - mācāmies skaitīt

Aizraujošā matemātika - mācāmies skaitīt

20. Sep 2015, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Sveikas, dārgās māmiņas!

Šodien gribētos piedāvāt vairākus rotaļu piemērus, kas palīdzēs bērniem iepazīties ar skaitīšanu. 

Daudzi bērni jau divu gadu vecumā prot mehāniski skaitīt, kā dzejolīti, bez izpratnes par daudzumu, tāpēc iemaņas ir jātrenē. 

Sākumā, kad mazulis vēl ir mazs (1- 1,5 g) mēs mācāmies atšķirt, kas ir viens un kas ir daudz. 

Visam nepieciešams uzskatāms, konkrēts piemērs. Piemēram, divi trauciņi, vienā ir viens vāciņš, otrā - daudz. 

Parādam bērnam, kā no viena trauciņa otrā vāciņus (lielākas pērlītes, kastaņus utt.) var pārlikt tā, lai pirmajā traukā nepaliktu nekas, vai arī paliktu tikai viens. 

Nākošais posms (1,5- 2 gadi) mācāmies skaitīt pēc daudzuma. Tas ir, mēs ne tikai iemācāmies kā dzejolīti skaitļus pēc kārtas, bet uzskatāmi parādām, cik kas ir. Sākumā pa divi. To bērni saprot vienkārši - jo mum ir divas rokas, divas kājas. Mēs varam rotaļas laikā bērnam jau palūgt paņemt 2 priekšmetus. 

Labi noderēs rotaļa ar knaģīšiem. Izgriežam no kartona aplīti, uzzīmējam tam zaķīša seju. Pastāstām bērnam par zaķīti, varam parādīt mīksto rotaļlietu - zaķi vai zaķa attēlu. Parādām, kādas zaķim garas ausis, paceļot rokas virs galvas vai arī tikai plaukstas, un parādām, cik ātri zaķi skrien, uzsitot ar plaukstām ātri pa ceļgaliem. 

=Tad skaitām, cik zaķim ir ausis - divas. Tātad, mums vajag 2 knaģīšus, - piestiprinām tos zaķa galvai un tagad zaķis ir kā īsts.

Labi noderēs arī spēle, kurā attēli ir sadalīti uz pusēm, ir arī tādas puzles. Bet var vienkārši izdrukāt attēlu, ielaminēt to un sagriezt 2 daļās. 

Nākošais posms - skaitām līdz 3.

Mans mīļākais spēles paņēmiens - vesela dziesmiņa no Žeļeznovu krājumiem - mūzika ar mammu, saucas - Trīs lācēni. 

Tas ir viens no pirkstiņmatemātikas veidiem, un, lai būtu uzskatāmām, man ir arī tādas brīnišķīgas pirkstiņlellītes - pelītes. 

Dziesmiņas teksts:

Trīs lācēni uz dārzu lēca

Es kritīšu - viens brēca

Un, protams, neturējās kājās,

Tad krita un aizveda to mājās (ņemam nost no pirksta lellīti)

Divi lācēni uz dārzu lēca

Es kritīšu - viens brēca

Un, protams, neturējās kājās,

Tad krita un aizveda to mājās (ņemam nost no pirksta lellīti)

 

Viens lācēns uz dārzu lēca

Es kritīšu - viņš brēca

Un, protams, neturējās kājās,

Tad krita un aizveda to mājās (ņemam nost no pirksta lellīti)

 

Parotaļājāmies un izrunājām - bijā 3 lācīši, viens aizgāja, palika 2, vēl viens aizgāja, palika viens, tad aizgāja arī tas, un nav vairs neviena lācēna. 

It kā tāda vienkārša spēle, un dziesmiņa pēc teksta šķiet pat tāda mazliet muļķīta, bet tā ir izglītojoša - bērns rotaļas formā mācās tādu sarežģītu lietu kā atņemšana, uztver to kā kaut ko dabīgu, jo tā taču ir rotaļa. 

Pēc tāda paša principa piedāvājam bērnam skaitīt rotaļlietas vai konfektes (mans bērns tikai tā iemācījās skaitīt). Dodam 3 konfektes, prasam, cik viņam to ir, skaitām skaļi kopā. Vienu paņemam nost - cik tagad ir? Liekam atpakaļ,  - cik tagad ir konfekšu?

Iemaņu nostiprināšanai var izmantot daudz pasaku, kurās ir iesaistīts skaitlis 3 - Trīs sivēntiņi, Trīs lācēni.. Atliek tikai stāstīt, rādīt un skaitīt. 

Nākošais solis - skaitām līdz 5 (no 2-3 g.) Tagad ir ērti skaitīt, izmantojot rokas pirkstus. Tāpēc arī ir tik daudz pirkstiņspēļu izgudrots. 

Varam pirkstus skaitīt mēs

Viens, divi, trīs, četri, pieci..

Viens, divi, trīs, četri, pieci

Visi dodas paslēpēs!

Tāpat derēs dzejolītis par 5 kaķiem. (Михалков)

Ieklausieties, bērni, nu, gribu Jums ko pastāstīt! Kaķēni mums dzimuši, tie pēc skaita  - pieci. Domājām, minējām, kā kaķus nosaukt. Un beidzot izlēmām - viens, div', trīs un četri, pieci.

Viens - kaķītis pats baltākais.

Divi - kaķītis pats drošākais.

Trīs - kaķītis pats gudrākais.

Četri - kaķītis pats skaļākais!

Pieci - līdzīgs trīs un divi (trīs plus divi), - tā pati galva aste, tā pati raibā mugura, tāpat sēd grozā visu dienu. 

Tādi nu ir kaķīši - viens un divi, trīs, četri, piecie. Ienāciet pie mums, apskatīt, saskaitīt!

 

Тāpat turpinam skaitīt konfektes vai monētas, kā iepriekš pieminētajā spēlē Veikals.

Vecumā ap 3 gadiem sākam iepazīstināt bērnu ar skaitļiem. Ļoti svarīgi, lai skaitļi saskartos ar daudzumu. Tas ir, ja ņemam ciparu 3, tad attiecīgi novietojam blakus 3 priekšmetus. 

Tādā veidā ap 3.5 gadiem vienmērīgi pārejam pie skaitīšanas un skaitļiem līdz 10.. Nu un tālāk jau atkarībā no bērna interesēm un spējām. 

Veiksmīgu darbošanos,

Sabīne Bakilina