Tikai ceturtā daļa vecāku uzskata, ka ikdienā ar bērnu pavada pietiekami daudz laika rotaļājoties!

Tikai ceturtā daļa vecāku uzskata, ka ikdienā ar bērnu pavada pietiekami daudz laika rotaļājoties!

17. Nov 2009, 21:24 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Vecāku apvienības un TV3 raidījuma Māmiņu klubs veiktās aptaujas par rotaļāšanos ar bērnu mērķis bija uzzināt, kādas nodarbes vecāki veic  ikdienā kopā ar mazuli, lai veicinātu viņa intelektuālo attīstību, un noskaidrot iecienītākos rotaļu veidus ģimenēs.

Aptaujā piedalījās 500 vecāku, kuru bērni pašreiz ir vecumā no 0- 6 gadiem.

Aptaujas rezultāti rāda, ka 38 % vecāku dienā rotaļām ar bērnu velta 2 – 3 stundas; 29 % šai nodarbei velta 30 – 60 minūtes, bet 3 % rotaļām ar mazuli velta tikai 10 minūtes dienā!

Rotaļāšanās ir process, kas nodrošina bērna pilnvērtīgu attīstību jau no pirmajām dzīvības dienām un veido pamatus bērna sagatavotībai skolai.

Māmiņu Kluba veiktajā aptaujā noskaidrots, ka Latvijā bērnu vecāki vēl neapzinās rotaļāšanās un attīstošās nodarbēs kopīgi pavadītā laika nozīmīgumu bērna attīstībā. Jo ģimenē mazāks bērniņš, jo īsāks rotaļāšanās laiks, ko vecāki gatavi veltīt savam mazulim, uzskatot, ka pirmajā dzīves gadā bērna attīstībā visbūtiskākā ir tieši primārā bērna aprūpe, nevis intelektuālā attīstība. Bērnam uzsākot gaitas pirmsskolas izglītības iestādē, attīstošo rotaļu funkcijas pārņem bērnu dārzu pedagogi, tādejādi šajā vecuma posmā vecāki  rotaļām kopā ar bērnu velta arvien mazāk laika.

Tikai 25 % vecāku uzskata, ka ikdienā pietiekoši nodarbojas ar bērnu!

Bērna pilnvērtīgas attīstības priekšnoteikums ir aktīvi pavadīts laiks kopā ar vecākiem vai tuviem aprūpētājiem. Rotaļājoties tiek veidotas pirmās sociālās komunikācijas iemaņas, iepazīta apkārtējā pasaule un likti pamati valodas attīstībai, kas ir būtiski bērnam uzsākot skolas gaitas.

Visbiežāk vecāki par nepieciešamajām rotaļlietām bērniem paļaujas uz savu intuīciju – 55 % aptaujātie uzskata, ka zina, kādas rotaļlietas un nodarbes bērnam nepieciešamas attiecīgajā vecumā, taču speciāli interesējušies par šo tēmu nav. Šie vecāki bieži vien izvēlas rotaļlietas, vadoties pēc savas intuīcijas un uzticoties veikala plauktos rakstītajam par vecuma ierobežojumiem un ieteikumiem dažādām rotaļlietām. Taču ir arī vecāki – 32 %, kuri padziļināti interesējas, kādas nodarbes bērnam nepieciešamas, lai veicinātu viņa attīstību un piedāvā bērnam viņa vecumam atbilstošas rotaļlietas.

Arī pašam bērnam ir sava teikšana un galīgā rotaļlietas izvēle ir tieši mazuļa ziņā, bet vecāki var ieteikt un ierādīt, ko un kā darīt ar vienu vai otru rotaļlietu. Rotaļlietu un rotaļu izvēle ir atkarīga gan no vecuma, gan dzimuma, gan rakstura īpatnībām un interesēm.

Puikām pēc respondentu sniegtajām atbildēm visbiežāk patīk rotaļāties ar mašīnām, grāmatiņām, puzlēm, bumbām, spēļu klučiem, kā arī ar dažādām krāsainām mantiņām, kas izdod skaņas un kustas. Pie puiku iecienītajām rotaļlietām pieskaitāmas arī TV pultis, mobilo telefonu lādētāji un citi sadzīves priekšmeti.

Kā redzams aptaujas rezultātos, par meiteņu iecienītajām rotaļlietām un rotaļām, viņu rotaļas ir maigāka rakstura, izvēloties, piemēram, lelles ar leļļu ratiem, spēles ar daktera vai friziera piederumiem, rotaļas, kas imitē mājas uzkopšanas darbus – gludināšanu, grīdas slaucīšanu, ēst gatavošanu uz rotaļu plīts.

Taču, tā kā mazuļi vecumā  līdz divu gadu vecumam nešķiro rotaļlietas – zēnu vai meiteņu, (to visbiežāk dara paši vecāki dažādu stereotipu vadīti), tad lielākā daļa rotaļlietu un rotaļu ir tieši tādas pašas kā puikām un arī meitenes rotaļājas ar mašīnām un citām šķietami tik puiciskām lietām.

Bērna intelektuālo attīstību var veicināt ne tikai ar rotaļāšanos mājās. Lielu ieguldījumu sniedz arī attīstošās nodarbības ārpus mājas, kuras apmeklē 35% no aptaujātajām ģimenēm. Bērni tiek vesti uz bēbīšu skoliņām, estētikas centriem, pirmsskolas izglītības iestāžu fakultatīvajām nodarbībām, vokālajiem bērnu ansambļiem, dejošanu, masāžu, vingrošanu, peldēšanu.

Mūsdienu vecāki ir gatavi mācīties un iegūt papildu informāciju par veidu, kā veicināt labāku bērna attīstību un sagatavošanos bērnudārzam un skolai. Lielākā daļa no respondentiem – 93%, atzinuši, ka papildu informācija par bērna intelektuālajai attīstībai nepieciešamām rotaļām un nodarbēm palīdzētu ikdienā labāk nodarboties ar bērnu un veicināt viņa attīstību.

Lai sniegtu vecākiem praktiskus padomus par to, kā rotaļāties ar bērnu ikdienā, lai vienlaikus veicinātu bērna attīstību, Māmiņu Klubs sadarbībā ar autiņbiksītēm HUGGIES maijā izdevis izglītojošu mācību filmu Rotaļas ar mazuli DVD formātā, ko jaunie vecāki maijā saņems bez maksas! Vienu stundu garais video materiāls tapis sadarbībā ar bērnu attīstības ekspertiem un sniedz padomus par rotaļāšanos, kā arī piemērotu rotaļlietu izvēli bērniem no dzimšanas brīža līdz divu gadu vecumam.