Uzzini, kādam jābūt mazuļa uzturam pēc gada vecuma

16. Nov 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

“Ja ģimenē ir izveidojušies labi ēšanas paradumi, mazuli jau no gada vecuma var sēdināt pie saimes galda un mazām porcijām piedāvāt iepazīt arī tos ēdienus, ko ēd pārējā ģimene,” teic uztura speciāliste Liene Sondore, runājot par bērna uzturu pēc gada vecuma.

Uztura speciāliste gan novērojusi, ka līdz gada vecumam bērnam lielākoties tiek nodrošināta pareiza ēdināšana, pēc ārsta rekomendācijām uzsākot arī piebarošanu, taču, sasniedzot bērnam gada vecumu, visbiežāk uzturā tiek iekļauti arī neveselīgi kārumi. Iemesls tam ir pārprasta izpratne par mazulim piemērotu uzturu.

Domājot par mazuļa uzturu, jāatceras, ka līdz trīs gadu vecumam bērnā tiek radīta izpratne par veselīga uztura pamatprincipiem, kas ir svarīgs aspekts, domājot par bērna veselību nākotnē. 

Kāds ir mazulim piemērots uzturs?

Pirmkārt, svarīgi ievērot regulāras ēdienreizes, neaizmirstot arī par uzkodām, jo bērns ir strauji augošs organisms, kuram vajadzīga papildu enerģija.

Liene Sondore atgādina, ka bērnam atbilstošs ēdiens ir tāds, kas satur minimālu sāls daudzumu un arī nav ar pārmēru lielu cukura daudzumu. Tas nozīmē, ka mazuļa uzturā nevajadzētu atrasties žāvētām desām, saldiem, gāzētiem dzērieniem, sulām, kvasam vai arī, piemēram, soļankai vai zivju pirkstiņiem. Tā vietā ēdienreizēs jābūt putrai, zupai, sautējumam, zivij, omletei u.c. pašu gatavotiem ēdieniem, kas piemēroti bērnam.

Bērna attīstībai pēc gada vecuma svarīgs ir piens, jo tas satur kalciju, fosforu un citas vērtīgas vielas, tāpēc ir vērtīgi to iekļaut ikdienas uzturā. Tajā pašā laikā uztura speciāliste Liene Sondore piemin uzskatu, ka mazuļiem nav ieteicams lietot govs pienu, tā vietā vērtīgāks ir kazas piens, kas pēc sastāva ir ļoti līdzīgs mammas pienam. “Arī gremošanas traktā kazas piens uzvedas savādāk nekā govs piens, un olbaltumvielas kuņģa zarnu traktā tas neveido smagus recekļus, līdz ar to bērnam mazāk pūšas vēders un mazulis ir mierīgāks,” novērojusi L. Sondore.

Mazuļa uzturā ikdienā jābūt arī olbaltumvielas saturošiem produktiem, piemēram, gaļai, zivīm, olām, pākšaugiem, graudaugiem, biezpienam. 

“Jāizvēlas labi, kvalitatīvi pilngraudu produkti, lai ilgāk saglabātos enerģija un sāta sajūta,” norāda speciāliste, kura atgādina, ka, piemēram, biezpiena gadījumā ir svarīgi, lai tas netiktu aizstāts ar saldajiem šokolādes sieriņiem.

Tāpat arī bērnam, piemēram, brokastīs, var piedāvāt nesaldinātas brokastu pārslas kopā ar speciālo pienu, kura sastāvs pielāgots mazuļu vajadzībām, vai omleti, savukārt vakariņās – dārzeņus vai pākšaugus.

Tieši ēdienreižu skaits ir ļoti svarīgs aspekts, runājot par mazuļa ēdienkarti. Tas nozīmē, ka dienā vajadzētu būt trīs ēdienreizēm – brokastīm, pusdienām, vakariņām – un noteikti arī uzkodām. “Jāatceras, ka uzkoda nav saldumi, jo pretējā gadījumā pamatēdienreizē bērns neēdīs. Tā vietā uzkodā var piedāvāt šķēlīti siera, ābolu vai augļu biezeni, kas izgatavots uz kazas piena bāzes,” rekomendē uztura speciāliste.

Gatavojot bērnam ēdienu, atceries, ka ļoti svarīgi ir ievērot visus drošības un higiēnas pamatnosacījumus!

WWW.KABRITA.LV

Kabrita