Uztura pamatprincipi 1 līdz 3 gadu vecumā

Uztura pamatprincipi 1 līdz 3 gadu vecumā

15. Sep 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Galvenais nosacījums, kas jāņem vērā veidojot ēdienkarti mazulim sākot no gada vecuma - tam jābūt daudzveidīgam, kas nozīmē dažādu pārtikas produktu izmantošanu, kas nodrošina mazuli ar visām tam nepieciešamajām uzturvielām. 

Pirmajos dzīves gados mazulis apgūst ēšanas paradumus, kas veidos viņa priekšstatu par ēšanu un uzturu arī nākotnē, tāpēc, jo īpaši svarīgi, ka Jūs, ne tikai mazulim piedāvājat veselīgu un uzturvielām bagātīgu ēdienu, bet tādu pašu lietojat arī paši - ģimenē. Nebūs īsti pareizi, ka pusdienu laikā, citi ģimenes locekļi pie galda baudīs, piemēram ceptus kartupeļus, bet mazulim tiks piedāvāti dārzeņi. Viņš gribēs to, ko ēd pārējie.  Tikai visa ģimene, kopā VAR parādīt to, ka dārzeņi ir neatņemama ēdienkartes sastāvdaļa, tos patērējot un ēdot. Kamēr liekat pamatus bērna ēdienkartei - izvairieties no čipšiem, frī kartupeļiem, liela šokolādes patēriņa.

Ja Tev šķiet, ka šis ir ļoti grūts uzdevums, tad svarīgi atcerēties, ka bērns, uzņemot nepieciešamās uzturvielas arī spēj attīstīties atbilstoši savam vecumam un prasmēm. Uzturs ir ļoti nozīmīgs. 

Kam jābūt mazuļa uzturā un kur to meklēt? 

1. Graudaugi

Pilngraudu maize, griķi, rīsi, makaroni, brokastu graudaugu pārslas satur ogļhidrātu kompleksu, tāpēc ir galvenais enerģijas avots. Pilngraudu produkti piegādā B grupas vitamīnus un šķiedrvielas, nodrošinot normālu gremošanas trakta darbību. Vērtīgi būs:

  • Pilngraudu maize
  • Griķi
  • pilngraudu putras
  • Brokastu pārslas - noteikti izvēltieties tādas, kurās ir samazināts cukura daudzums. Nesāciet ar košajām un krāsaianajām pārslām. 

2. Augļi un dārzeņi

Augļos un dārzeņos ir daudz vitamīnu, šķiedrvielu un minerālvielu, maz kaloriju. Dārzeņiem un augļiem ēdienkartē jābūt vismaz 5x dienā. Tiem nav obligāti jābūt svaigiem katrā ēdienkartē - piedāvājiet bērniņam arī tvaicētus dārzeņus, gatavojiet sautējumus un zupas. Lai gan visvērtīgākie dārzeņi un augļi būs tieši svaigā veidā, ēdienkarti drīkst un pat vajag dažādot. 
 

3. Gaļa, zivis un olas

Bērna uzturā jāiekļauj dažāda veida kvalitatīva liesā gaļa. To vēlams vārīt, sautēt vai viegli apcept. Jāizvairās uzturā lietot taukvielās ceptu gaļu, karstmaizēs izmantojamās desiņas un citus zemas kvalitātes gaļas produktus. Nedēļā jāapēd ne vairāk kā 3 - 4 olas. Skaitās arī tās olas, kuras ir pievienotas arī gatavojot kādu ēdienu. 

4. Piens un piena produkti

Nodrošina ar kalciju, magniju, kvalitatīvām olbaltumvielām, D un B grupas vitamīniem. Šajā grupā svarīgākie produkti ir piens un jogurts, jo tie ir vismazāk apstrādāti un optimālās proporcijās nodrošina minerālvielas, kas nepieciešamas stipriem zobiem un kauliem. Govs piena vietā ieteicams dot piena dzērienu, piem., Aptamil 4 Kindermilch, Aptamil 5 Kindermilch, jo tas ir bagātināts ar sastāvdaļām, kuru bērna uzturā parasti nav pietiekamā daudzumā: dzelzi, cinku, jodu, vitamīniem un nepiesātinātajām taukskābēm.

5. Augu eļļas

Nelielās devās uzturā jālieto katru dienu. Tās satur būtiskas nepiesātinātās taukskābes un A, D, E un K vitamīnus. Vislabākās ir pirmā spieduma olīveļļa vai rapšu eļļa, kas pievienota svaigiem salātiem.

Kāpēc ir svarīgs daudzveidīgs uzturs? 

  • Veselīgs uzturs nodrošina bērnam visas nepieciešamās uzturvielas; pieradina bērnu pie dažādām ēdiena īpašībām un garšām;
  • Pareiza uztura pamatprincipus ir vieglāk attīstīt, izvēloties daudzveidīgu uzturu. Tad arī nākotnē bērnam būs daudz vieglāk izvēlēties pilnvērtīgu uzturu, jo tas viņam būs pazīstams. 

Vēl, pāris ēšanas pamatrpincipi, kas ir svarīgi visai ģimenei.

1. Ēdam nesteidzoties. svarīgi saplānot laiku ēdienreizēm, lai nebūtu bērnu jāsteidzina un nevajag piedāvāt pārāk lielas porcijas un nekādā gadījumā piespiest apēst pilnībā tukšu šķīvi! 

2. Šķidruma uzņemšana ēšanas laikā. Svarīgi, ka ūdeni izdzeram, vismaz pusglāzi, pusstundu/stundu pirms ēšanas - tas palīdz sagatavot zarnu traktu un gremošanas sistēmu. 

3. Vasaras periodā iespējams uzņemt mazāk gaļas ēdienu, mazāk maizes - tos brīnišķīgi var aizstāt ar dažādiem veģetāriem ēdieniem. Izmantojiet sezonālās priekšrocības. 

4. Atcerieties, ka tad, ja bērns kādā dienā apēd mazāk, nav nepieciešams nākamajā dienā to kompensēt. Tāpat - necentieties sagatavot ēdienu tā, lai viens un tas pats būtu jāēd vēl trīs dienas pēc kārtas. Ēdiens, kurš ir pagatavots iepriekšējās dienās, tikai lieki piesārņo organismu ar nevajadzīgiem toksīniem.

5. Neaizmirstiet par skābpiena produktiem. Tie ir svarīgi kā bērnu, tā pieaugušo organismiem. 

Lai garšīga vasara! 

Māmiņu klubs, 2018