Pieci mīti par Omega-3 taukskābēm jeb ar zivīm ne vienmēr ir pietiekami

Pieci mīti par Omega-3 taukskābēm jeb ar zivīm ne vienmēr ir pietiekami

06. Nov 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Pēdējo 5 gadu laikā audzētavās audzētajos lašos taukskābju līmenis ir krities par 50%

“Laikā no 4 līdz 8 gadu vecumam bērni izaug par 25%*. Bez fiziskajām aktivitātēm arī uzturam ir ļoti svarīga nozīme bērnu fiziskajā un garīgajā attīstībā. Viena no būtiskākajām lietām, kas jāuzņem papildus, ir Omega-3 taukskābes, kas palīdz redzes un smadzeņu attīstībā, veicina kaulu un sirds veselību,” komentē NUTRILITETM eksperte Katarzyna Golos. Populārākais taukskābju uzņemšanas avots ir zivis vai zivju eļļa, taču joprojām pastāv arī vairāki mīti par mums tik vajadzīgajām taukskābēm.

1. Papildus uzturam nav vajadzības lietot Omega-3

Lietojot uzturā zivis, ir iespējams saņemt nepieciešamo taukskābju devu pilnvērtīgai smadzeņu darbībai, taču ir vairāki blakus faktori, kas jāņem vērā. Ne vienmēr iespējams apēst tik ievērojamu daudzumu zivju, pie tam pētījumi liecina, ka cilvēki neprot zivis pagatavot, tās daļai – īpaši bērniem – negaršo, kā arī pieaug veģetārisma un vegānisma piekritēju skaits. Interesanti, ka būtiska loma taukskābju līmenim zivīs ir tam, vai tās audzētas zivju audzētavā vai zvejotas savvaļā. Pētījums liecina, ka 5 gadu laikā omega-3 līmenis zivju audzētavās audzētiem lašiem ir krities par 50%, tātad, lai uzņemtu noteiktu daudzumu taukskābju, zivis jāapēd divas reizes vairāk nekā pāris gadus atpakaļ.**

2. Taukskābes nepieciešamas tikai ar sirds slimībām sirgstošajiem

Omega-3 taukskābes ir būtiskas sirds veselībai, taču tās dod savu devumu arī kaulu un locītavu veselībā, palīdz uzturēt labu redzi, nodrošina labu smadzeņu darbību. “Tās samazina triglicerīdu līmeni, regulē holesterīna līmeni, uztur veselus asinsvadus, palielina absorbētā kalcija daudzumu zarnās daļēji, uzlabojot D vitamīna iedarbību un uzlabojot kaulu stiprumu un kaulu kolagēna sintēzi. Grūtniecības un bērniņa barošanas laikā, mātei uzņemot šīs taukskābes 250 mg/dienā, veicina augļa un zīdaiņa normālu acu un smadzeņu attīstību. Mazulim uzņemot ik dienu vismaz 100 mg Omega-3 taukskābes – tās palīdz uzturēt normālu smadzeņu darbību un veicina redzes attīstību bērniem līdz 12 mēnešiem, tas ietekmēs, cik spilgtu šo pasauli viņi redzēs, kā arī samazina acs slimību risku” atzīmē ģimenes ārste Gerda Lielause.

3. Nav svarīgi, cik daudz, galvenais - lietot

Daudzi uzskata, ka devas nav tik būtiskas, svarīgākais – lietot ik pa laikam uzturā zivis vai jūras produktus. G.Lielause atzīmē, ka devai ir nozīme: “Zivju eļļā esošo nepiesātināto taukskābju Omega3 profilaktiskai dienas devai ir jābūt vismaz 600 mg, savukārt pacientiem ar sirds vai asinsvadu saslimšanām – pat 1000-4000 mg dienā. Devas bērniem noteiks pediatrs pēc vecuma, un kvalitatīvu eļļu var dot jau zīdaiņiem no 4-6 nedēļu vecuma, par ko jābūt ražotāja informācijai uz iepakojuma”.

4. Omega-3 pietiekami daudz var uzņemt arī no augu valsts
Omega-3 tauku veidi ir: eikozapentaēnskābe (EPA), dokozaheksaēnskābe (DHA) un alfa-linolēnskābe (ALA). EPA un DHA ir atrodami galvenokārt noteiktās zivīs. ALA galvenokārt atrodams augu avotos, ieskaitot linu sēklasčia sēklas un valriekstus, kā arī dažās zivīs un gaļā. Tātad Omega-3 taukskābes var uzņemt arī no augu valsts produktos, taču tajos esošais Omega-3 daudzums ir ļoti neliels un šie produkti būtu jāapēd ārkārtīgi lielos apjomos, lai uzņemtu vajadzīgo devu.

5. Visi uztura bagātinātāji ir kvalitatīvi

Pirms sākt lietot uztura bagātinātājus par to ražotāju un kvalitāti ir iespējams pārliecināties Pārtikas un veterinārā dienesta uztura bagātinātāju reģistrā. “Ir ļoti svarīgi pārliecināties par uztura bagātinātāju izcelsmes vietu un sastāvu, lai uzturā tiek iekļauts kvalitatīvākās uzturam nepieciešamās vielas,” uzskata NUTRILITETM eksperte K. Golos.