Psihologi iesaka vecākiem nogaidīt ar bērna paškontroles veidošanu

Psihologi iesaka vecākiem nogaidīt ar bērna paškontroles veidošanu

23. Aug 2010, 22:36 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Bērni vecumā no gada līdz 3 gadiem bieži jūtas apmulsuši. Viņu domas šaudās šurpu turpu un viņiem ir vajadzīgs ilgstošs laiks, lai koncentrētos vienkāršām lietām. Bērniem var patikt rotaļāties ar jauno krāsaino rotaļlietu, bet tikai tik ilgi, kamēr parādās cita tikpat koša rotaļlietas. Tas var tracināt gan vecāku, gan skolotājus, kuri bieži vien mēģina iegrožot bērna impulsivitāti.

 

Bet vai tiešām mums vajadzētu bērniem mācīt paškontroli? Psihologi izvirza arvien jaunus argumentus un daži pat ierosina, ka paškontroles piespiedu apgūšana var būt noteicoša bērna pārlieku agrai smadzeņu nobriešanai. Pensilvānijas universitātes neiropsiholoģe Šārona Tomsone – Šilla un viņas kolēģes pētīja to smadzeņu daļu, kas filtrē lieko informāciju un ļauj mums koncentrēties. Tā ir arī pēdējā smadzeņu daļa, kas nobriest un pilnībā sāk funkcionēt. No pārējo smadzeņu daļu attīstības tā atpaliek apmēram līdz bērna 4 gadu vecumam.

 

Tomsone – Šilla uzsver, ka nenobriedušas smadzenes nevar tikt uzskatīts par trūkumu, bet gan par priekšrocību pirmajos dzīves gados. Viņa min konkrētu piemēru par minēšanu. Vai uzbrūkošā komanda zaudēs vai vinnēs? Tu ievēro, ka komanda vinnē 3 no četrām spēlēm, tāpēc mini, ka 75% gadījumu viņi vinnēs, bet 25% zaudēs.

 

Tas nav gudri. Gudri būtu teikt, ka vinnēs visas reizes. Un ja Tu spēlē spēli ar savu bērnu, visticamāk viņš tā arī teiktu. Bērna smadzenes vēl nav nobriedušas minēšanai un izšķirt divas alternatīvas: zaudēt vai uzvarēt.

 

Bērniem šī nespēja ir piemērota un pat vajadzīga, jo viņi nevar atļauties minēt. Viņiem ir tik daudz kas jāiemācās, jāapgūst jauni noteikumi un likumi. Faktiski, šī nelokāmība ir būtiska valodas veidošanā procesā. Valodas apgūšana ir biedējošs process, jo ir jāpasaka pareizs vārds pareizā kontekstā. Un nav brīnums, bērni iemācās valodas daudz ātrāk, salīdzinot ar pieaugušajiem.

 

Un tā nav tikai valoda. Bērniem arī izdodas apgūt citas dzīves jomas tikpat viegli. Viss notiek tā, kā tam būtu jānotiek, tāpēc censties paātrināt smadzeņu attīstību, nebūtu prātīgi.

 

Avots: www.physorg.com