Sveikas, dārgās māmiņas un mazuļi!
Iespējams, kādam šāda veida raksts nebūs nekas jauns, bet esmu pārliecināta - daudziem tas būs noderīgs un var kalpot kā palīgs rotaļās ar mazuli.
Sākumā īsumā pastāstīšu par sevi. Esmu topošais pedagogs, nevis vienkārši pedagogs, bet eju uzreiz divos virzienos: speciālās izglītības pedagogs un pedagogs-logopēds. Man ir ļoti interesanti abi šie virzieni, jo man pašai ir "īpašs" bērns, un es ļoti vēlos palīdzēt arī citiem tādiem bērniņiem, tāpat - vēlos palīdzēt arī vienkāršiem, veseliem bērniem, jo mūsu laikos parastās skolās ir ļoti daudz bērnu, kam ir, piemēram, logopēdiska rakstura problēmas.
Neiedziļināsimies sīkumos par to, kas tā tāda logopēdija un kam to vajag, pastāstīšu vien par to, ka attīstot mazuļa runu, mēs attīstām arī viņa domāšanu, tātad - intelektu; ja ir bremzēta runas attīstība - bremzēta tiek arī domāšanas attīstība, un, ja laikus problēma netiek novērsta, bērns iestieg runas problēmās arvien dziļāk un dziļāk.
Lai to nepieļautu, ar bērnu jārunā vēl PIRMS viņa dzimšanas, un tāpat arī pēc dzimšanas, jāiepazīstina viņš ar apkārtējo pasauli, jārāda priekšmeti, jānosauc tie.
Trīs gadu vecumā, kad bērns uzdod jau daudz jautājumu, uz tiem vienmēr ir jāatbild. Ar trīsgadniekiem jārunā lēni, skaidri un saprotami, atdalot katru vārdu. Kāpēc? Jo tad, kad bērns dzird ātru, sasteigtu runu, viņš cenšas to atkārtot, BET mazuļa runas aparāts tam vēl nav gatavs, tādēļ bērniņš sāk nogriezt vārdiņiem beigas, sāk stostīties. Ar laiku tā kļūst jau par lielu problēmu un nereti bērni skolas vecumā stostās vai neizrunā patiešām daudz un dažādas skaņas, burtiski norijot tās. Un nevienam nav jaunums, ka ļoti liela nozīme bērna runas attīstībā ir bērna sīkās motorikas attīstībai. Tāpēc padalīšos ar jums ar vienu brīnišķīgu rotaļu, kas derēs tieši roku sīkās motorikas attīstībai.
ROTAĻAS AR KNAĢĪŠIEM
Mani iedvesmoja Fadejevas un Pičuginas grāmata "Rotaļas ar veļas knaģiem" un es, protams, vispirms šo to izmēģināju uz savu dēlu. Patiešām iesaku arī jums!
Galvenais mērķis knaģīšu izmantošanai rotaļā ir mazo pirkstiņu kustību veiklības attīstība, kas labvēlīgi ietekmē to smadzeņu daļu, kas atbild par runu.
Rotaļas ar knaģiem attīsta ne tikai roku sīko motoriku, bet arī iztēli, un komunikatīvo runas funkciju, kā arī nostiprina sensorās iemaņas un dod priekšstatu par dažādām lietām.
Iepazīstinām mazuli ar knaģīšiem, parādam viņam, pastāstam, kā mamma tos izmanto ikdienā, parādam, kā knaģītis attaisa un aiztaisa "mutīti". Dodam bērnam arī pašam pamēģināt to darīt. Ja bērnam ir grūti to izdarīt patstāvīgi, palīdziet viņam, pastāstiet, ka jāspiež pirkstiņi stiprāk. Pēc tam piedāvājam mazulim parotaļāties ar knaģīšiem. Sākumā var parotaļāties vienkāršā veidā.
SENSORIE VINGRINĀJUMI ROTAĻĀS AR KNAĢIEM
Kastītes.
Jāuztaisa 4 kartona kastītes, kastītes apakšā ielīmējam sarkanu, dzeltenu, zaļu un zilu aplīti. Sagatavojam tādu pašu krāsu knaģīšus. Bērnam lūdzam knaģīšus sašķirot pēc krāsām. Knaģīšus var piestiprināt kastītes malās.
Rūķīši.
Ņemam tās pašas 4 kastītes, tajās pieaugušais saliek attiecīgo krāsu knaģīšus.
Dzīvoja reiz rūķīši.
Katrs savā mājiņā.
Pēc tam pieaugušais izber knaģīšus, sajauc tos, skaitot pantiņu:
Izgāja tie pastaigāt
Un sajauca mājiņas.
Aši iesim palīgā,
Vedīsim tos mājiņās.
Bērnu uzdevums atkal attiecīgo krāsu knaģīšus piestiprināt kastītes malām.
Krāsainā sētiņa.
NO kartona izgriežam nelielus 4 pamatkrāsu taisnstūrīšus - sarkanu, dzeltenu, zaļu, zilu. Sagatavojam tādu pašu krāsu knaģīšus.
Bērniem lūdzam uzcelt sētu, pie sarkanā kartona jāpiestiprina sarkanie knaģīši, pie dzeltenā - dzeltenie utt.
Vēlāk uzdevumu var sarežģīt un palūgt bērniem uzcelt krāsainu sētu, liekot 2 krāsu knaģīšus pamīšus.
IZTĒLES ATTĪSTĪBA ROTAĻĀS AR KNAĢIEM
Šī spēle, domājams, patiks ne tikai pašiem mazākajiem bērniem, bet arī jau vecākiem pirmsskolas vecuma bērniņiem.
Spēlei izgriezu vairākas krāsaina kartona figūras. Pie šīm figūrām mēs pēc tam piestiprināsim dažādu krāsu knaģīšus. Spēles procesā var kopā ar bērnu mācīties krāsas, izmantojot dzejolīšus par konkrētajiem objektiem.
SAULĪTE
(Dzeltenas krāsas aplītim liekam klāt dzeltenus knaģīšus - saules stariņus)
Saulīte no rīta
Agri, agri mostas
Saules stari stiepjas -
Gari, gari, gari..
MĀKONĪTIS UN LIETUTIŅŠ
(Zilas krāsas mākonīša figūrai stiprinām apakšējā daļā klāt zilus knaģīšus - lietutiņu)
Mākonītis pa debesīm skrēja,
Visas lāsītes pazaudēja!
EGLĪTE
(Trīsstūra formas zaļai eglītei stiprinām klāt zariņus)
Eglīte mūsu kļuvusi skumja,
Egļu rociņas laiž nu uz leju..
DĀRZEŅI - BIETES, BURKĀNI, RĀCENIS
(Sarkanai bietītei klāt liekam zaļus knaģīšus - "matiņus". Oranžam burkāniņam arī liekam klāt zaļus "matiņus")
Ražu visu jānovāc,
Mēs aiz lakstiem velkam to!
Jo, kad laksti vēl ir klāt -
Visus dārzeņus mēs zinām.
(Lūk, te arī rācenītis)
EZĪTIS
(Pelēkas krāsas ezītim klāt liekam adatiņas)
Ežuk, kur gan vakar biji tu?
Kur gan liki adatu?
Viena nav, otra nav..
Nebēdā, mēs atradām!
Un te sagribējās arī šādu - jautrāku ezīti pagatavot :)
No krāsainā kartona izgriezu lapiņas, sēnītes, puķītes, pielīmēju tās ar līmi pie koka knaģīšiem.
Ar tādiem jautriem knaģīšiem var uztaisīt:
ĀBOLU
(Ābolam var pielikt skaistu, zaļu lapiņu)
PĻAVIŅU
(Izgriežam zaļu trīsstūri, un liekam tam klāt gan puķītes, gan sēnītes, gan lapiņas, gan tauriņus)
SĒTU
(Vienkāršai taisnstūra figūriņai pieliekam klāt dažādus, krāsainus knaģīšus)
Sēta, kurā zied gan puķes, gan tauriņi laižas dejā..
Bet vēl no šiem objektiem var izveidot arī dažādas ainavas
Nobeigumā atrādīšu jums figūras, kādas izgriezu darbam.
Šodien tas arī viss, ceru, ka noderēs!
Radošus panākumus jūsu mazuļiem!
Kristīne, topošais speciālās izglītības pedagogs/ pedagogs - logopēds