SuperBēbis 2020: Pēcdzemdību rehabilitācija

16. Sep 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Sievietes ķermenis ir apbrīnas vērts, jo deviņus mēnešus tas ir mājvieta mazulītim, taču nedrīkstam aizmirst arī par pašu sievieti, kura pēc dzemdībām vēlas atgriezties pie labām un veselīgām attiecībām ar savu ķermeni.

Superbēbīte Odeta pasaulē nāca pirms vairāk nekā 6 mēnešiem, kā saka viņas māmiņa Kristīne, salīdzinoši vieglās un ātrās dzemdībās, taču, neskatoties uz to, Kristīne piedomā pie tā, lai viņas ķermenis pēc grūtniecības un dzemdībām atgūtos harmoniski.

“Ja pēc pirmajām dzemdībām uzreiz domāju, kā nomest lieko svaru, tad pēc otrajām ļauju ķermenim atkopties pašam, izvēloties mierīgas pastaigas, lēnus vingrinājumus un atrašanos svaigā gaisā,” teic Superbēbītes māmiņa.

VCA poliklīnikas "Aura" sertificēta fizioterapeite Monta Ģīle norāda, ka pēcdzemdību periods sākas pēc placentas piedzimšanas, ilgstot aptuveni 6-8 nedēļas, kuru laikā visas grūtniecībā un dzemdībās iesaistītās orgānu sistēmas atgriežas pirmsgrūtniecības stāvoklī. Tiesa, pēcdzemdību atjaunošanās procesā liela nozīme ir arī tam, vai sievietei bijušas fizioloģiskās dzemdības vai arī bērniņš piedzimis ar ķeizargriezienu, jo otrajā gadījumā organismam būs vajadzīgs ilgāks laika posms, lai atjaunotos un sadzītu rēta.

Cik ilgs laiks nepieciešams, lai orgānu sistēmas atgrieztos pirmsgrūtniecības stāvoklī?

  • Kardiovaskulārā sistēma – 2 – 3 nedēļas;
  • Gremošanas sistēma – 2 – 3 dienas;
  • Elpošanas sistēma – praktiski uzreiz pēc dzemdībām, kad diafragma noslīd atpakaļ un normalizējas elpošanas biežums;
  • Urīnizvada sistēma – mēneša laikā. Ja dzemdībās bijuši plīsumi, var nākties saskarties ar urīna nesaturēšanu.
  • Dzemde – 6 nedēļas;
  • Starpene  - 10 dienas. Ja bijušas šuves, tās var būt 2 – 3 nedēļas.
  • Muskuļu sistēma – līdz 6 mēnešiem.

Lai arī dažādas orgānu sistēmas atjaunojas dažādā ātrumā, fizioterapeite rekomendē pirms fizisko aktivitāšu uzsākšanas jaunajai māmiņai vērsties pie fizioterapeita, lai saņemtu rekomendācijas par piemērotākajiem vingrinājumiem un aktivitātēm. 

Monta Ģīle norāda, ka viena no pazīmēm, kas var liecināt, ka ķermenis pēc dzemdībām vēl nav atjaunojies, ir diastāze. Tās gadījumā jaunā māmiņa nedrīkst atsākt fizisko slodzi. Tostarp arī fizioterapite skaidro, ka, piemēram, skriet jaunā māmiņa drīkst atsākt aptuveni 3 līdz 6 mēnešus pēc dzemdībām, jo iegurņu pamatnes muskuļiem ir nepieciešams ilgāks laiks, lai atjaunotos. “Uzsākot skriet, lekt, pārāk smagu fizisko slodzi, tas var veicināt diastāzi. Tāpat arī tas var sekmēt arī iegurņu pamatnes muskuļu nestabilitāti, kuru rezultātā var rasties dzemdes noslīdējumi,” vērš uzmanību VCA poliklīnikas "Aura" fizioterapeite Monta Ģīle.