Pēdējā brīvā vasara pirmsskolniekiem un viņu vecākiem nes ne mazums trauksmes, kas saistīta ar priekšā stāvošo iestāšanos pirmajā klasē. Dažreiz šīs trauksmes pārlieku vecākus nomoka, tas ir iemesls, kāpēc vecāki bērna „pirmā septembra” gaidās kļūst haotiski. Pavasaris un vasara – tas ir pietiekoši ilgs laiks, nevajag censties visas vasaras laikā izpildīt visu pirmās klases mācību vielu. Labāk pārliecināties par to, ka bērns pietiekami ir psiholoģiski nobriedis, lai uzsāktu skolas gaitas.
Kas ir tā psiholoģiskā gatavība skolai, vai arī vispār – gatavība skolai? Tradicionāli tiek iedalīti 3 aspekti, pēc kuriem vērtē gatavību skolai: intelektuālā attīstība, emocionalitāte un sociālo spēju pārvaldīšana. Intelektuālā attīstība 6-7 gadus vecam bērnam tā ir māka izveidot figūru no fona, spēja koncentrēt uzmanību, izveidot saikni starp notikumiem, rīcību un sekām, iespēja loģiski atcerēties, māka izveidot tēlu, un tāpat arī smalku rokas kustību un koordināciju attīstība. Emocionālā gatavība – tā ir spēja atslābināt impulsīvās rakcijas un māka ilgstoši izpildīt ne ļoti patīkamu darbu, tas ir spēja un māka uzvesties un pildīt noliktos uzdevumus. Sociālo spēju pārvaldīšana ir vajadzīga, lai veidotu attiecības ar vienaudžiem, tā ir arī māka izprast savu uzvedību, spēt pakļauties pieaugušo un noteikumu prasībām, spēja saprast skolēna lomu, māka klausīties un pildīt uzdevumus. Par pamatu skolas gatavībai, tādā veidā, tiek uztverts arī nepieciešamas bērna zināšanu līmenis, bez kura viņš vispār nevar veiksmīgi mācīties skolā.
Vai jebkurš bērns veiksmīgi var iestāties skolā un mācīties tajā? Acīmredzot, tas tā nav. Lieta tāda, ka attīstības ceļš katram bērnam ir individuāls. Kāds sāk ātrāk par citiem staigāt, bet runāt sāk vēlu, kāds otrādi – neprot smaidīt, bet runāt sāk veselām frāzēm, jā, un vēl – iegaumē burtus. Tāpēc skolas vecuma bērni atnāk ar dažādu pieredzes un zināšanu, mākas, prasmju, ieradumu bagāžu. Beigu beigās katrs no viņiem iemācās lasīt un skaitīt, un varbūt arī, kļūst par ļoti zinošu bērnu, bet uz skolā iestāšanās brīdi ir tomēr arī jāzina ne tikai konkrētas iemaņas, kam bērna bagāžā būtu jābūt, bet arī jāpārvalda nekonkrētas spējas, kā, piemēram, spēju uzņemt un apgūt jaunu materiālu, tas ir bērna spēju mācīties.
Un tātad, par cik, gatavība skolai, kā arī vispārīgā bērna attīstība, pakļaujas nevienmērības likumam, kas attiecas uz psihisko attīstību, katram bērnam ir savas spēcīgās puses un mazāk spēcīgās puses. Tāpēc, lai mēs varētu paši novērtēt bērna gatavību skolai, piedāvājam Jums īsu testu.
Vai Jūsu bērns ir gatavs skolai?
Tests vecākiem:
1. Vai Jūsu bērns vēlas iet skolā?
2. Vai Jūsu bērnu piesaista, attiecībā uz skolu, tas, ka tur būs daudz ko uzzināt, un tajā būs interesanti mācīties?
3.Vai Jūsu bērns nodarbojas patstāvīgi ar kādu lietu, kur ir vajadzīga koncentrēšanās spējas pielietošana apmēram 30 minūšu garumā (piemēram, darbošanās ar konstruktoru)?
4. Vai tiesa, ka Jūsu bērns nav diez ko kautrīgs esot kopā ar svešiem cilvēkiem?
5. Vai Jūsu bērns prot izdomāt pasakas, kas nav īsākas par 5 teikumiem, skatoties uz kādu bildīti
6. Vai Jūsu bērns var no galvas iemācīties vairākus dzejolīšus?
7. Vai viņš pareizi, ņemot vērā skaitu, prot darboties ar vietniekvārdu pielietojumu? (1- es, 2 viņi utml.)
8. Vai viņš prot lasīt pa zilbēm, vai, vēl labāk, prot izlasīt jau vārdus?
9. Vai Jūsu bērns prot skaitīt līdz 10 un atpakaļ?
10. Vai viņš prot atrisināt vienkāršus uzdevumus, saskaitot, ņemot vērā izlasīto utml.?
11. Vai Jūsu bērnam patīk darboties ar pildspalvu? Varbūt kādu burtu prot uzrakstīt?
12. Vai Jūsu bērnam patīk zīmēt un izkrāsot attēlus?
13. Vai Jūsu bērns prot rīkoties ar šķērēm un līmi? Piemēram, prot veidot aplikācijas.
14. Vai Jūsu bērns 5 daļās sagrieztu attēlu prot salikt pareizi vienas minūtes laikā?
15. Vai bērns atpazīst mājdzīvniekus un meža zvērus?
16. Vai viņš prot grupēt? Piemēram, ar vienu vārdu nosaukt dārzeņi, saprotot to izpratni – burkāni, kartupeļi, tomāti utml.
17. Vai Jūsu bērnam patīk darboties patstāvīgi – zīmēt, salikt puzli utt.?
18. Vai viņš saprot un precīzi izpilda mutiskas instrukcijas?
Iespējamie testa rezultāti ir atkarīgi no apstiprinošām atbildēm uz testa jautājumiem. Apstiprinoša atbilde, tas ir „Jā!”. Ja apstiprinājumu ir:
* 15- 18 – var uzskatīt, ka Jūsu bērns ir pilnībā gatavs tam, lai ietu skolā. Jūs neesat veltīgi ar viņu darbojušies un skolas grūtības, ja tādas būs, būs vienkārši pārvaramas.
* 10-14 – Jūs esat uz pareizā ceļa, bērns daudz ko ir iemācījies, bet jautājumu saturs, uz kuriem atbildējāt noraidoši, pateiks Jums priekšā, kur vēl pielikt pūles.
* 9 un mazāk – pārlasiet speciālo literatūru, pacentieties vairāk rast laiku, lai darbotos kopā ar bērnu, un īpašu uzmanību vērsiet uz to, ko viņš vēl neprot.
Rezultāti var Jūs sarūgtināt, bet atcerieties, ka visi mēs esam skolēni savās dzīvēs. Bērns nepiedzimst par lielisku, zinošu pirmklasnieku ar gatavību skolai. Gatavība skolai – tas ir īpašību, prasmju, treniņu kopums. Treniņi, nodarbības, spēles, ko Jūs izvēlaties kā bērna attīstošas nodarbes, viegli un jautrai ir iegaumējamas un izpildāmas kopā ar mammu, tēti, vecmāmiņu, vecāko brāli – ar visiem, kam ir laiks un vēlēšanās ar bērnu darboties. Izvēloties nodarbes, pievērsiet uzmanību bērna vājajām vietām, tam, ko viņš vēl neprot. Svarīgi, lai viņš, galu galā iemācītos lasīt un nedaudz rakstīt, skaitīt. Un, ja bērns ar to visu tiks galā, viņš labāk jutīsies skolā, jo būs pārliecināts par savu varēšanu, par savām prasmēm.
Veiksmīgu gatavošanos skolai!