D vitamīns svarīgs ne tikai stipriem kauliem, bet arī labai imunitātei

22. Sep 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Iestājoties vēsajam rudenim, aizvien vairāk aizdomājamies par imunitātes stiprināšanu. Kā norāda endokrinoloģe Una Lauga-Tuņina, viens no svarīgiem priekšnosacījumiem stipras imunitātes veidošanai ir pietiekošs D vitamīna līmenis. 

D vitamīns ir svarīgs ne tikai kaulu veselībai, jo pierādīts, ka tam ir būtiska loma arī imūnās sistēmas uzturēšanā. “Tā kā tas ir saules vitamīns, D vitamīnam ir ietekme arī uz cilvēka psiholoģiju, labsajūtu, depresijas mazināšanu,” uzsver endokrinoloģe Una Lauga-Tuņina, piebilstot, ka par D vitamīna līmeni īpaši vajadzētu aizdomāties arī topošajām māmiņām, jo tas ir nozīmīgs mazuļa skeleta veidošanā.

Vaicāta, cik lielu D vitamīna devu jāuzņem tikko dzimušam bērniņam, ārste norāda, ka tas atkarīgs no tā, vai mazulis dzimis laikus, vai arī priekšlaikus. “Priekšlaikus dzimušiem mazuļiem D vitamīnu vajag vairāk, apmēram 1000 darbības vienības dienā, savukārt laikus dzimušam mazulim profilaktiskā deva ir 500 darbības vienības dienā,” skaidro endokrinoloģe, piebilstot, ka vecumā no 1 līdz 3 gadiem profilaktiskā deva ir 1000 darbības vienības dienā, 3 –7 gadu vecumā  devai jābūt no1000-1500 vienībām, bet pieaugušajiem – 2000 līdz 4000 darbības vienības dienā.

Lietojot D vitamīnu, svarīgi pievērst uzmanību arī laikam, kad tas tiek uzņemts. “D vitamīnu jāuzņem dienas pirmajā pusē, jo tas ir saules vitamīns. Ir pētījumi, ka, to lietojot no rīta, miegs ir labāks, bet ja D vitamīnu uzņem vakarā, jutīgākiem cilvēkiem var rasties miega traucējumi,” norāda endokrinoloģe, atgādinot, ka D vitamīns uzsūcas labāk, ja tiek lietots kopā ar kalciju. Šī iemesla dēļ labāk D vitamīnu uzņemt pēc ēšanas.