Tabula: Kad ieviest ogas bērna ēdienkartē

Tabula: Kad ieviest ogas bērna ēdienkartē

09. Jul, 12:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Sākoties Jūlijam, mežā arvien vairāk atrodamas mellenes, dārzos sārtojas avenes, kādam vēl atrodams arī pa kādai zemenei. Krūmos briest jāņogas un lieliem un maziem ir sācies īsts ogu laiks. Kurš ēd, kurš lasa, bet ogas un tajās esošie vitamīni ir nenovērtējami.Tikai - no kāda vecuma bērnu lai iepazīstina ar ogām? 

Par to vairāk stāsta  pediatre Larisa Zaharova

Līdz 6 mēnešu vecumam Pasaules Veselības organizācija iesaka ievērot ekskluzīvo krūts ēdināšanu. Vēlāk būs brīdis, kad var pakāpeniski sākt bērniņu piebarot, tas ir, mikrodaudzumos iepazīstināt bērnu ar pieaugušo pārtiku. 

Ir divi pamata piebarojuma veidi un attiecīgi - ir divu veidu nosacījumi. 

Daudzi ārsti rekomendē piebarojumu uzsākt ar dārzeņiem. Savukārt, ar ogām mazuli var iepazīstināt sākot no 8-10 mēnešu vecuma. 

Nedodiet mazulim uzreiz veselu ogu. Pirmajos iepazīšanās mēnešos ar jauno kārumu jāievēro mērenība, ogas ir jāapstrādā - jāsablendē. 

Ogu garša ir diezgan izteikta, tāpēc sākumā to vajag mazliet apslāpēt. Te labi var noderēt ogu vārīšana vai kompoti. 

Pēc tam iejauciet ogas kādos produktos, piemēram, biezpienā, jogurtā utt. 

Vislabāk ir sākt ar ķiršiem vai upenēm. Ar tādām ogām kā zemenes un avenes jābūt uzmanīgiem. Pirmās satur gestamīnu, kas ir spēcīgs alergēns, arī otrās var izraisīt spēcīgu alerģisku reakciju, jo satur kauliņus. 

Vispār ogas, kas satur kauliņus, nevajadzētu dot bērniem pirms 2 gadu vecuma. Tajā skaitā arī ērkšķogas. 

Sākumā bērns ar jauno produktu jāiepazīstina, tas jādara mazās devās, ne vairāk kā tējkarotīti ogas, kas apstrādātas ar blendera palīdzību. 

Jāievēro piebarojuma pamata nosacījums: jaunas ogas dodam 3-4 dienas pēc kārtas un vērojam reakciju. Alerģija var neparādīties uzreiz, bet tieši pēc dažām dienām. 

Ņemiet vērā, ka bērnam nedrīkst dot svaigi spiestu sulu, tā vienmēr 50:50 jāatšķaida ar ūdeni, lai tās koncentrāts mazajam kuņģītim neizraisītu kairinājumu. 

Veselas ogas var sākt dot no 1 gada vecuma.

Tabula: Rekomendējamais vecums, kurā bērna ēdienkartē drīkst ieviest ogas

Ogas

Labās īpašības

Vecums, no kura ieteicams uzturā

Mellenes

Satur daudz E vitamīna, kālija, kalcija, magnija, fosfora, dzelzs, kā arī - vitamīnus C, P un PP.

no 8 - 10 mēn.

Zilenes

Folskābes, C vitamīna, karotīna pamata avots. 

no 8 - 10 mēn.

Avenes

Lieliski remdē izsalkumu, stimulē apetīti un kuņģa darbu, novērš anēmijas riskus. Ogās esošajai silīcijskābei piemīt antibakteriāla, drudzi pazeminoša iedarbība.

no 10 - 12 mēn.

Kazenes

Glikozes, fruktozes, vitamīnu A, C, karotīna un organisko skābju avots. Stiprina imūnsistēmu un veicina kuņģa sulas izdalīšanos, palīdz tikt vaļā no klepus. 

no 12 mēn. 

Jāņogas

Satur daudz C vitamīna (vairāk kā citrons), vitamīnus A un PP. Tāpat  satur arī kāliju, kalciju, magniju un citus mikroelementus. Nostiprina imūnsistēmu, palīdz, ja ir sāpes kaklā vai vēderā, uzlabo apetīti. 

no 8 - 10 mēn. (vislabāk melnās ogas)

Saldie ķirši

Tajos ir C, P un B grupas vitamīni. Aromātiskās ogas palīdz kuņģa sāpju gadījumā. 

no 12 mēn.

Ķirši

Tajos ir daudz C vitamīna, karotīna, kālija, fosfora, dzelzs, tāpat tie satur arī jodu. Uzlabo centrālo nervu sistēmu, aktivizē kuņģa, nieru, aknu darbību, regulē vielmaiņu, nostiprina kapilārus.

no 7- 8 mēn.

Ērkšķogas

Satur organiskās skābes, pektīnu, kālija sāļus, nātriju, kalciju, magniju, varu, dzelzi, vitamīnus C, A, P, PP. Attīra kuņģi, izvada toksīnus.

no 18 mēn.

Vīnogas

Cukura, magnija, dzelzs, kālija, B un C grupu vitamīnu avots. Pozitīvi ietekmē nervu sistēmu, uzlabo ādas, smaganu, matu stāvokli. Tās iesaka nelielā daudzumā lietot, ja ir caureja vai dedzināšanas sajūta kuņģī. 

no 12 mēn. (bet sulu var dot jau no 8-12 mēn.)

Arbūzs

Lieliski remdē slāpes, jo tā sastāvā ir 93% ūdens, pie viena, tas palīdz tikt galā ar minerālsāļu trūkumu, pie kura mazulis tiek svīstot. Arbūzos ir magnijs, kas ir svarīgs mazuļa nervu sistēmas elements. 

no 18 mēn.

Plūmes

Šķiedrvielām bagātas ogas, kas uzlabo kuņģa darbību, satur fosforu, magniju, kas labvēlīgi ietekmē bērna nervu sistēmu. Tām ir maiga attīroša iedarbība, un tās labi remdē izsalkumu. Mazulim, kam ir aizcietējumi, var dot žāvētas plūmes un melno plūmju ķīseli. 

no 7-8 mēn.

Zemenes

Satur organiskās skābes, B, C grupas vitamīnus, kalciju un kāliju

no 12 mēn.

Upenes

Satur kāliju, dzelzi, varu, cinku, pektīnus, folskābi un daudz vitamīnus. 

no 12 mēn.

Dzērvenes

Īpaši bagātas ar skābēm un C vitamīnu, to sastāvā ir arī kālijs un citi mirkoelementi. 

no 12 mēn.

Brūklenes

Augsts organisko skābju saturs

no 8-10 mēn

Mežrozīšu augļi

Bagātīgs C vitamīna, dzelzs avots

no 12 mēn., bet tikai vārītas ogas, veselas - nekādā gadījumā

Smiltsērkšķis

Tajās ir gandrīz visi zināmie vitamīni, bet sevišķi daudz E, A, K.

no 18 mēn. (vārītas var dot no 8-10 mēnešiem)

Feihoja

Starp augļiem, dārzeņiem un ogām, nav neviena, kas līdzinātos šim joda sastāva dēļ. Feihojas augļos ir arī daudz pektīna. 

no 12 mēn.

Vīģes

Augļi ir ļoti saldi, tajos ir 75% cukurs, tāpēc augļos ir ļoti daudz kaloriju, bērnu ar paaugstinātu ķermeņa masu šo augļu lietošana jāierobežo. Bet mazuļiem, kam ir aizcietējumi, tas ir veselīgs, jo tam ir atslābinošais efekts. 

no 18 mēn.

Kizils

Satur lielu C vitamīna daudzumu, karotīnu, organiskās skābes, pektīnu

no 12 mēn.

Granātābols

Tā sulīgajos augļos ir cukurs, organiskās skābes, nenozīmīgs C vitamīna daudzums

no 18 mēn. - sulu (kas atšķaidīta ar ūdeni), augļus, kad bērns iemācīsies izspļaut kauliņus

Kivi

Daudz С vitamīna (vairāk kā apelsīnos)

no 12 mēn.