Augļi bērna ēdienkartē: ko būtu svarīgi zināt

Augļi bērna ēdienkartē: ko būtu svarīgi zināt

04. Sep 2013, 00:00 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Augusts un septembris, tie ir mēneši, kad ir īpaši svarīgi iekļaut bērna ēdienkartē vietējas izcelsmes augļus. Ar ko sākt? Kādā veidā tos pasniegt? Uz šiem un vēl dažiem citiem jautājumiem atbildēs ģimenes ārsts Ignats Kulišovs. 

ākumā tiksim skaidrībā par to, no kāda vecuma būtu jāiekļauj bērna ēdienkartē augļi. Te svarīgi ir ņemt vērā sekojošo:

- ja mazulim ir ekskluzīvā krūts ēdināšana, tad ar augļiem nevajadzētu viņu iepazīstināt agrāk par 6 mēnešu vecumu;

- ja mazulis ēd mākslīgo piena maisījumu, tad augļus var sākt pakāpeniski dot jau no 4 mēnešu vecuma.

Un tomēr, gan vienā, gan otrā gadījumā iepazīšanos jāsāk no ābola, bumbiera vai banāna. Tie ir mazāk alerģiski augļi. 

Dodam noteiktus augļus nevis uzreiz, bet pa vienam, ar intervālu 2-3 dienas. 

Protams, "dodam augļus" nenozīmē, ka bērnam jādod ir vesels auglis. Pirmo reizi tā var būt pustējkarotīte. 

Sākt var ar biezenīšiem. Sulas neiesaka, jo tās ir diezgan spēcīgas, skābas, un var nepatikt bērnam pēc garšas, kā arī - var izraisīt mazajā kuņģītī nepatīkamas sajūtas. Bez tam, barības vielas vairāk iegūst ēdot tieši augli, nevis lietojot tā augļa sulu. 

Vēl viens ērts variants ir niblera izmantošana (to sauc arī par fīderi). Tas ir kā sietiņš ar rokturi, kas bērniem dod iespēju pagaršot kaut ko, pasargājot viņus no aizrīšanās. Pēc būtības, mazulis caur sietiņu izsūc augļa saturu. 

Sākt vajag ar vietējas izcelsmes augļiem. 

Protams, atšķirībā no āboliem un bumbieriem, banāni Latvijā neaug, tos iesaka tāpēc, ka tie ir maigi un ļoti barojoši augļi, no kuriem sanāk viegli un gardi deserti. 

Kad mazulis paaugsas un var pats noturēt rokā ābola vai kāda cita augļa gabaliņu, neaizmirstiet tam noņemt miziņu, lai mazulis neaizrītos. 

Ja jums ir pašiem savi āboli, bumbieri, pirms došanas mazuliem, noslaukiet tos, bet, ja pērkat veikalā, rūpīgi tos nomazgājiet ar birstīti vai švammīti. 

Augļus ar kauliņiem bērni pastāvīgi var ēst no 4-5 gadu vecuma. Bet dot tos var arī agrāk, vai nu izņemot kauliņus, vai arī sēžot blakus, mācot bērnam, ka tie ir jāizspļauj, sekojot līdzi tam, vai bērns prot to pats izdarīt. 

Ziemas sezonā veikalos daudz nopērkami citrusaugļi (greifrūti, pomelo, citroni, laims, citrons, mandarīni, apelsīni), tādus labāk nedot ātrāk par pusotra gada vecumu bērniņam. Šī citrusaugļu kategorija skaitās alergēni. Tas pats attiecas arī uz tādiem subtropu augļiem kā ananāss. 

Tagad ir meloņu sezona. Tās var sākt dot mazulim no 7-8 mēnešu vecuma, bet, skatieties, no kādas valsts tās ir ievestas, kur izaugušas. Vislabāk iegādāties Turcijas melones, nevis Spānijas. 

Sajaukt augļus citu ar citu un iekļaut tos ēdienkartē sajauktus var apmēram mēnesi pēc iepazīšanās ar tiem. Bet nejauciet visu uzreiz kopā, vislabāk - pa diviem, trim. 

Tāpat atcerieties, ka augļu gabaliņus var pievienot jogurtam, biezpienam utt. 

Dažādu augļu ieviešana bērna uzturā

Aprikozes

А, С, В1, Р, РР, citronskābe, ābolskābe, minerālvielas - kālijs, magnijs, fosfors, dzelzs un jods. 

no 6-7 mēn.

Avokado

Šķiedrvielas, kālijs, varš, folskābe, vitamīni K, C, B6.

no 3 gadiem

Cidonijas

Beta-karotīns, provitamīns A, C, B1, B2, B9, P, PP vitamīni, minerālvielas - kālijs, kalcijs, magnijs, fosfors, nātrijs, dzelzs utt., fruktoze, glikoze, ābolskābe, citronskābe. 

no 5-7 gadiem

Plūmes

Beta karotīns, C, B2, PP, ābolskābe, citronskābe, kālijs, nātrijs, kalcijs, magnijs, fosfors un dzelzs. 

no 10 mēn.

Ananāss

Provitamīns А, В1, В2, В12, РР, ābolskābe, citronskābe, kālijs, dzelzs, varš, cinks, kalcijs, magnijs, jods. 

no 5-7 gadiem

Apelsīns

А, С,РР, В5, kālijs, kalcijs, fosfors, magnijs, mazāk - dzelzs, cinks, organiskās skābes. 

no 12 mēn.

Mandarīns

С, В1, В2, В3, В5, В6, В9, citronskābe un citas organiskās skābes, kālijs, kalcijs, fosfors, magnijs, nātrijs, dzelzs. 

no 12-18 mēn.

Pomelo

Kālijs, kalcijs, fosfors, dzelzs, nātrijs, beta-karotīns, vitamīni: С, В1, В2, В5

no 12-18 mēn.

Banāns

Beta - karotīns, B1, PP, askorbīnskābe, kālijs, kalcijs, fosfors, dzelzs. 

no 4-6 mēn.

Greifrūts

С, В2, Е, РР, kālijs, fosfors, magnijs, kalcijs, nātrijs, dzelzs, cinks. 

no 12-18 mēn.

Melone

А, С, РР, dzelzs, kālijs, nātrijs. 

no 7-8 mēn.

Granātābols

С, В1,В2, В6, В15, citronskābe, ābolskābe, kalcijs, fosfors, varš, magnijs, hroms, niķelis, mangāns. 

no 9-12 mēn.

Bumbieris

С, В1, В2, В5, В6, РР, К, ābolskābe un citas skābes, dzelzs, kālijs, cinks, varš, fosfors, kalcijs, magnijs, nātrijs.

no 5-7 mēn.

Vīģes

Kalcijs, fosfors, kālijs, dzelzs, magnijs, un vitamīni: А, В1, В2, В3, В6 и С.

no 3 gadiem

Laims

Beta-karotīns, A , B1, B2, B3, B6, B9, C, E, К, PР.

no 12-18 mēn.

Citrons

А, С, В1, В2, В9, D, Р, citronskābe, ābolskābe, kālijs, nātrijs, kalcijs, magnijs, fosfors, dzelzs, cinks, varš, mangāns, fluors.

no 12 - 18 mēn.

Mango

С, В6, В1, В2, В3, В5, В9, kālijs, magnijs, fosfors, dzelzs, kalcijs. 

no 3 gadiem

Marakuja

Kālijs, kalcijs, magnijs, nātrijs, sērs, fosfors, dzelzs, jods, mangāns, varš, cinks, fluors, vitamīni: А, В1,В2, РР, В5,В6, folskābe, C, E, K.

no 3 gadiem

Nektarīns

Vitamīni А, С, luteīns, kalcijs, magnijs, kālijs, folskābe, dzelzs. 

no 7-8 mēn.

Persiks

С, В2, Е, РР, К, ābolskābe, citronskābe, kālijs, dzelzs. 

no 6-7 mēn.

Ābols

А, В1, В2, В6, В9, С, Р, Е, РР, ābolskābe, citronskābe, glikoze, dzelzs, kālijs, magnijs, kalcijs. 

no 4-6 mēn.

Hurma

Provitamīns- А, С, В1, В2, В5, РР, glikoze, fruktoze, kālijs, kalcijs, varš, dzelzs, fosfors, nātrijs. 

no 1 gada vecuma

Māmiņu Klubs