Vingrošana grūtniecības laikā

Vingrošana grūtniecības laikā

17. May 2010, 22:48 Māmiņu klubs Māmiņu klubs

Par to, kāpēc grūtniecības laikā ir lietderīgi nodarboties ar vingrošanu, stāsta fizioterapeite Digne Vanaga, kā arī grūtnieču vingrošanas trenere Maruta Hoferte.

 

Grūtnieču vingrošanas trenere uzskata, ka grūtniecība ir skaists periods sievietes dzīvē. Ja sieviete pirms grūtniecības ir bijusi aktīva, noteikti arī grūtniecības laikā vajadzētu turpināt darboties, lai justos labi. Tomēr der ieklausīties arī speciālistu viedokļos.

 

Vingrināmās muskuļu grupas

 

Grūtniecības laikā parasti sākas problēmas ar muguru, tāpēc īpašs vingrojumu komplekss vajadzīgs tieši mugurai. Vērība jāpievērš arī kājām un rokām. Spēcīgas kājas nepieciešamas dzemdību laikā, savukārt spēcīgas rokas noderēs, nēsājot mazuli, ceļot ratus. Māmiņas skaistumam īpaša vērība jāpievērš arī krūšu muskuļiem, jo grūtniecības laikā krūtis palielinās, tādēļ vajadzīgi vingrinājumi, kas palīdzētu uzturēt krūtis formā.

 

Sieviete grūtniecības laikā var pati sniegt ieguldījumu dzemdību procesā, vingrinot starpenes muskuļus. Jo vairāk šie muskuļi būs trenēti, jo māmiņai būs mazāk plīsumu, kā arī mazulim būs vieglāk iziet cauri dzemdību ceļiem.

 

Ko sniedz vingrošana topošajai māmiņai?

 

Vingrošanas nodarbības māmiņa var sākt apmeklēt sākot no 12. grūtniecības nedēļas.

 

„Mana pieredze, pasniedzot grūtnieču vingrošanu, ir 25 gadi, kuru laikā esmu ieguvusi milzīgu pieredzi. Ja sieviete atnāk uz nodarbību īgna un neapmierināta, tad vingrojot sieviete atplaukst un kļūst laimīga. Apmeklējot grupu nodarbības, topošās māmiņas jūtas saprastas. Mēs dzeram tēju un runājam, kas sniedz vēl papildus pozitīvas emocijas,” stāsta Maruta Hoferte.

 

Arī fizioterapeite Digne Vanaga piekrīt Marutas teiktajam. Vingrošana ir gan veselīga, gan arī ļauj māmiņai atpūsties. Viena no vērtīgākajām lietām, ko iemācās grūtnieču vingrošanā ir tas, kā celt un nest mazuli, kad viņš jau ir nācis pasaulē. Sevišķi svarīgi tas ir māmiņām, kurām ir muguras problēmas.

 

Grupās vai individuāli?

 

Grūtnieču vingrošanu piedāvājums ir tik plašs, ka katrai grūtniecei atliek vien izvēlēties- vingrot individuāli vai grupā. Lai izvēlētos pareizo variantu, ja māmiņa šaubās, vajadzētu apmeklēt abu veidu nodarbības. Tomēr abas speciālistes- Digne Vanaga un Maruta Hoferte- piekrīt, ka jaukāk ir vingrot grupās, jo tas ir arī kā atbalsts māmiņai un īpašs laika pavadīšanas veids.

 

Individuālas nodarbības parasti izvēlas ar specifiskām problēmām, piemēram, ja māmiņai ir problēmas ar muguru, tad iesākumā iesaka izvēlēties individuālu darbošanos.

 

Kādu vingrošanas veidu izvēlēties?

 

Ja pirms 100 gadiem grūtniecei veselības uzturēšanai izrakstīja pastaigu, tad tagad pastaiga ir ikdiena. Vingrošanas veidi grūtniecēm ir daudz- kalanētika, ūdensaerobika, pastaiga, pilates, joga. Izvēloties nodarbības, svarīgi izprast arī nodarbības, ar kurām māmiņa nodarbojusies pirms grūtniecības, jo tā kā grūtniecības laikā saites kļūst vaļīgākas, nevajadzētu nodarboties ar pārlieku straujiem vingrošanas veidiem.

 

Grūtniecības vingrošanā svarīgākais ir elpošana. „Nedrīkst aizturēt elpu, jo tad arī bēbītim trūkst elpas,” pamāca Digne Vanaga.

 

Nodarbībās jābūt iesildošai daļai, aerobai daļai, kas trenē asinsvadus, spēka daļai, kā arī relaksācijas daļai. Relaksācijas daļā māmiņa iemācās atslābināt un pārvaldīt ķermeni, kas palīdzēs dzemdībās.

 

Vingrošana – ko labāk nē?

 

Visām grūtniecēm noteikti būs piemērotas pastaigas un speciālā vingrošana. Grūtnieces nedrīkstētu jāt ar zirgu, braukt ar riteni. Ja sieviete grūtnieču vingrošanas vietā vēlas apmeklēt trenažieru zāli, tad ieteicami būs velotrenažieri un skrejceliņš.

 

Ja draudzenes reizē ir stāvoklī, tad nereti abas draudzenes izvēlas vienas un tās pašas nodarbības. Tā drīkst, bet iepriekš noteikti būtu jākonsultējas ar ārstu. Piemēram, tik patīkama nodarbe kā ūdensaerobika nav ieteicama visām, jo ūdens atslābina. Ja māmiņai ir vāji dzemdes muskuļi, tad var beigties nepatīkami. Tātad- vispirms pie ārsta un, kad tiek dota zaļā gaisma vingrošanai- laiks darboties ar mēru! Arī topošās māmiņas var pārvingroties, kas var nākt par sliktu gan māmiņai, gan gaidāmajam mazulim, tāpēc ar 2-3 reizēm nedēļā pilnīgi pietiek.

 

Vingrošana kopā ar bērnu

 

Kad bērniņš ir nācis pasaulē, māmiņa var turpināt doties uz vingrošanas nodarbībām kopā ar bērnu jau 2 mēnešus pēc mazuļa dzimšanas. Arī šeit māmiņa var izvēlēties- apmeklēt grupu vai individuālās nodarbības. Fizioterapeite Digne Vanaga, kura arī vada šāda veida nodarbības, stāsta, ka grupu nodarbībās bērns ir līdzās māmiņai, savukārt individuālās nodarbībās bērns darbojas kopā ar mammu- vingrojot, guļ mammai uz vēdera, uz rokām utt, atkarībā no vingrojuma pozas.

 

08. Oct 2009, 10:39

mana vingrošana bij ik dienas pastaigas svaiga gaisā,vairākas stundas😀😀

Muuna Muuna 08. Oct 2009, 09:48

es arī izvēlos ūdensaerobiku 😀 Bet DVD ar Marutas Hoferes vingrošanas nodarbību arī esmu izmēģinājusi 😀 Vispār Maruta varēja izdot speciālu DVD un domāju, tam būtu liela piekrišana 😀 Diemžēl viņas nodarbības ir tālu no manām mājām, bet, ja būtu, centrā noteikti apmeklētu.